AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
20.082

Digital servicebok och oberoende verkstad

da
280
damaen
M135i xDrive
Hej,

Tänkte serva bilen men ser att det är flera tusen billigare hos t.ex. Mekonomen men den verkstad jag talat med kan förmodligen inte lägga in servicen i serviceboken. Finns det någon verkstad i Uppsala-området som kan förutom Novation/Bavaria?

Känns sådär med pappersintyg om man ska sälja bilen.
Hej,

Efter vad jag har läst mig till, och som också stämmer med andan i konkurrenslagstiftningen, är BMW skyldigt att kostnadsfritt tillhandahålla information om detta även till oberoende verkstäder.

Men det finns säkert tusen sätt för "Den vänlige grå" att dj-as....

/Lennart
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kostnadsfritt har jag väldigt svårt att tro att de måste tillhandahålla någonting. De flesta generalagenter tar väldigt bra betalt för sina verkstadssystem.

Men tillhandahåller BMW och Mercedes någon möjlighet överhuvudtaget? Mekonomen, som ändå är Sveriges största, kan inte göra några noteringar i de elektroniska serviceböckerna alls. De har nog råd med erforderliga system om de fanns tillgängligt.

-------
//Lövet
Som sagt, konkurrensbegränsningsregler finns det gott om.

Själva hårdvarusystemet må kosta, men informationen om hur det är uppbyggt och fungerar, lär Den Vänlige inte kunna hemlighålla.

Sök på t ex "bmw electronic servicebook", "bmw digital service history" eller varianter därav. Det finns att läsa i ämnet. Och svenska sidor på detta tema om Mercedes och Toyota hittar jag också. Så jag tror inte att bmw kör något eget motvindsrace.

Här är en länk, kolla sista inlägget.

Länk

Jag påstår inte att jag besitter den sista sanningen, men att "Den vänlige grå" skulle kunna stänga ute konkurrens på det aktuella sättet, finner jag vara helt uteslutet. Krångla, ja. Men att omöjliggöra, eller att ta ohemult betalt - och då avser jag återigen för informationen om systemet, eller hur man kan få access till det - knappast.

/Lennart
"Min verkstad" kan iaf fylla i digitala serviceböcker när det gäller MB...Gissar att en icke auktoriserad verkstad måste på något sätt få tag i inloggningsuppgifter till "serviceboksportalen"?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vet inte hur mycket den länken sade? En påstår att enbart BMW kan koda service och den andra påstår att fristående kan göra det. Sedan tog tråden slut, inga bevis för att någon fristående lyckats?

Toyota har öppna system, det står uttryckligen i serviceboken (i min gamla Avensis i alla fall) att vilken verkstad som helst som har Toyotas verkstadssystem (vilka kostar pengar) kan uppdatera serviceboken. Det systemet tycker jag är fine.

Min bekants GLK kunde inte två olika Mekonomen verkstäder i Sthlm koda in servicen på senast för två veckor sedan :( Han fick nöja sig med kvittot och protokollet.

-------
//Lövet
Transocean
Skall man be spekulanten som kommer en söndag att dra till närmaste BMW-handlare nästa dag för att kolla om servicen är gjord på bilen som han tänker att köpa? Varför skulle papperskvittot vara sämre? Eller så servar du själv och tar digitalbilder för varje moment så har du din digitala servicebok 2.0 :-)
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Har en mix av digitala och pappersstämplar, inga problem med det så länge det är akturiserade verkstäder som gjort jobbet.

Har i denna ordningsföljden:

BMW (digital)- Första ägaren
Mekonomen (Pappers boken) - Andra ägaren
Mekonomen (Pappers boken) - Andra ägaren
BMW (digital) - Av mig
Mechanum (digital) - Av mig

Råkade ut för en maskinskada och försäkringsbolaget hade inga invändningar mot detta, sålänge rätt service är gjord och i rättan tid.
Svaret på TS' frågeställning kan därmed delas upp i minst två:

1) Vissa oberoende verkstäder, som Mechanum, kan skriva i den digitala serviceboken. BMW har åtminstone inte ensamrätt, även om man bör komma ihåg att Mechanum är auktoriserad av BMW. Det ger antagligen en fördel i detta sammanhang.

2) Det verkar inte vara lika "B", som TS tror/tycker, att ha en blandning av papper och digital. Dessutom har Transocean onekligen en poäng, när han påpekar det praktiska med papper vid en privatförsäljning.

/Lennart
da
280
damaen
M135i xDrive
Tack för svaren.

Vill bara förklara: den digitala serviceboken kommer man åt via iDrive så man behöver inte dra till någon BMW-handlare för att kolla den vid ev. försäljning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mechanum är fortfarande auktoriserad för BMW så det är inte konstigt att de kan notera i den elektroniska boken.

Väntar fortfarande på ett riktigt exempel på fristående verkstad som lyckats notera i serviceboken på BMW och Mercedes :(

-------
//Lövet
Transocean
@damaen

Tack för din förklaring! Lever kvar i E-90 värld vet du :-)

Men...jag vet inte om jag skulle lita på iDrive utan papper.... bör jo vara enkelt att lägga in servisar med hjälp av en kodningsapp typ Carly eller liknande. Eller en renodlad fuskapp.
Här har du ditt exempel "Lövet" dessa kan fixa den digitala boken iaf när der gäller MB Länk
da
280
damaen
M135i xDrive
Jag har du fått svar från Mekonomen på Danmarksgatan att de har registrerat sig hos BMW och ska kunna registrera service i den digitala serviceboken.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då har vi fått flera svar att vissa säger sig kunna. Men är det någon som faktiskt har en bil där en fristående verkstad lyckats på? Observera att ingen blir gladare än jag om det faktiskt är så eftersom jag tycker monopolställningen som BMW försöker skaffa sig är rätt osympatisk. Men det är så många verkstäder som säger sig kunna göra saker som inte stämmer när det väl är dags...

-------
//Lövet
Kah jar inskaffat pappersversionen på eBay och kommer att kräva stämplar vid varje servicetillfälle oberoende av e-serviceboken . Original scheckheft finns på tyska eBay runt 20€. Men jag köpte denna för en tia Länk
da
280
damaen
M135i xDrive
MECA påstår också att de kan skriva i digitala serviceboken, men de var ännu dyrare än BMW själva för oljebyte.
fg
4
fgkblack
318d F31
Hade min F31 på service vår/vintern 2017 hos Mekonomen. Vid det tillfället kunde de inte koda i den digitala boken iaf.
Alla verkstäder kan registrera sig hos BMW för att få tillgång till att läsa och skriva i den digitala serviceboken men kan inte skriva in servicen i iDrive systemet, iallafall inte gratis. Fixade ett sådant konto på verkstaden jag jobbar på. Länk
ni
66
nikolausv
320d -2011
Hej

Jag skulle gärna vilja ha en servicebok på papper som ett komplement. Var kan man köpa en sådan? Länken i tråden funkar inte.

/Nikolaus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.