|
|
|
|---|---|
|
Hej Finns det behov av ventilation om bilbatteriet flyttas till bagageutrymmet? Moderna batterier har ju ingen ventilationsslang men är de helt täta? Kan något hända? Vad säger SBP? | |
| Mitt AGM Varta batteri har ventilations hål och det sitter slang original i skuffen. | |
![]() 13.416 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Förflyttning av batteri till bagageutrymme eller under baksäte ökar ju behovet av eventuell ventilation (man vill undvika att vätgas samlas i ett litet begränsat utrymme). Nu har jag en ganska begränsad kunskap om batteriets inre konstruktion och funktionalitet (vilket är ganska komplicerat när man går ned på djupet). Men här min tolkning, baserat på info från olika batteritillverkade och böcker inom området. Även på nyare batterier, både på de vanliga "underhållsfria" flooded blysyra-batterier och de nyare non-flooded blysyra batterier (tex AGM och Gel), så finns behov av ventilation. Fast funktionen har ändrats något. På min E87 120i -06 som har ett vanligt "underhållsfritt" flooded blysyra-batteri så sitter en ventilationsslang - ni kan se den som en grå slang kopplad till batteriet via en svart 90-graders böj i bilden nedan. Länk På de äldre vanliga flooded blysyra-batterier (dvs syran skvalpar omkring fritt och täcker blyplattorna) med lock till varje cell så bildades väte och syre vid (över)laddning och detta ventilerades fritt ut. Detta gjorde att vattnet så sakteliga försvann från batteriet och man behövde ibland fylla på med batterivatten. Här ville man såklart ha en ventilationsslang om batteriet satt i ett utrymme där vätgas kunde samlas. Sen kom "underhållsfria" flooded blysyra-batteriet. Syran skvalpar fortfarande omkring men det är vid normal operation förseglat och väte och syre ventileras inte ut och således behöver man inte fylla på med batterivatten (på vissa batterier går det inte ens). Sen kom även non-flodded blysyra-batterier som tex AGM och gel, här är syran istället bunden i någon form (glasfibermattor eller gele), och även dessa är förseglade och förlorar normalt sett inte något väte eller syre. Vad jag förstår så har dessa två sista grupper (underhållsfria flooded och non-flooded) fortfarande ett uttag för en ventilationsslang. Men inuti batteriet sitter en tryckventil som öppnas endast om trycket inuti batteriet blir för högt. Rimligtvis så bör det inte ventileras ut något på dessa batterityper förutom när det går fel, kanske tex om laddningsregulatorn får tuppjuck och konstant överladdar batteriet. Så vad säger SBP och alla andra ackrediterade aktörer om detta? Under alla de år jag besiktat min 535i (batteri under baksäte) och min 120i (batteri under bagagerumsmattan) så har de inte tittat på batteriet - vare sig för säker infästning eller ventilation. Därmed inte sagt att det är tillåtet. Så vad säger författningssamlingen? Jag hittar inte att detta omnämns, det står endast angående elsystem att man gör "Okulärkontroll i motorrum och underifrån av ledningar och komponenter i elsystemet med avseende på fastsättning och skador som kan medföra risk för kortslutning". Och bland bedömningarna finns bara "batteri påtagligt bristfälligt fastsatt" som ger en anmärkning av graden "2x". |
|
Jag fick dra åt skruven till batteriet på min E38 när den satt lite löst. Men det gjordes direkt efter påpekandet och inget som stod i pappret efteråt. På min X5 var det inte aktuellt att ens lyfta mattan i bagageutrymmet för att titta. |
|
|
Jag har läst på lite mer och tror att bmw-slangen fångar upp rätt mycket på en gång. Moderna batterier är ofta helt förseglade och har ingen ventilationsslang och heller inget läckage. Men letar man noga så kan man hitta små hål som då gissningsvis kan vara övertrycksventilen. Skulle något bli helt "tokfel" så förmodar jag att även moderna batterier kan läcka här. En liten fundering: *OM* det skulle läcka ut vätgas så är den lättare än luft. Har man ingen ventilationsslang kopplad direkt till batteriet kommer vätgas att stiga uppåt och in i bagageutrymmet. Att eventuellt ha utrymmet ventilerat nedåt borde inte hjälpa. Batteriet i min E46 är inte avsett för ventilationsslang. Skulle det läcka ut någon gas så lär den hamna i bagageutrymmet. |
|
|
Vätgasen blandar sig med luften i utrymme med relativt liten luftomsättning ( kemi/fysik). Om jag kommer ihåg rätt, krävs min 11% H2 i teorin för explosiv blandning samt såklart värme. Om det var en säkerhetsfråga, skulle det nog varit arrangemang för att undvika, tänker jag. Någon som hört talas om en sådan "smäll" i ett bagageutrymme? em3 |
|
|
Nu funderar jag också på detta med ventilationsslangen. Jag byter batteri i en X3/F25 2011 från ett BMW AGM batteri 90 Ah/900 A CCA SAE till ett Varta AGM 95 Ah/850 A EN/SAE. Det satt ventilationsslang på det gamla, och genom att peta med en syl kan jag konstatera att det är ett öppet hål, typ 22 mm, in och då torde hålet vid ca 15-16 mm in vara 2-3 mm i diameter. I Varta batteriet är det en "vägg" ca 10-11 mm in. Är det en ventil? Nu är slangen i kortaste laget eftersom hålet på batterierna sitter lite olika, på Varta sitter det mitt på kortsidan, på original ca 70 % från polen räknat. Tänk att man nu för tiden behöver titta på en video för att få bort det gamla batteriet monterat! Så gäller det att ha en uppsättning med rätt verktyg för att lossa alla bitar och kablar. Sedan gäller det att kontakterna sätts tillbaka i rätt uttag. /Leif |
|
|
@em3 För att knallgas ska smälla av är det nog vanligare med en gnista än med värme. Ska du värma igång knallgas krävs 570 grader enligt wkipedia men det räcker med in liten ginsta om blandningen är "perfekt" Länk Bäst att vnetilera, väldigt nog apå båter och husvagnar också. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.