AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.179

Svårstartad E61 vid kyla

Ni
33
NickeZ28
E61 520d Touring -08
Camaro Z28 -95
Hej,

Jag har en E61:a 2008 Diesel som har börjat visa tendens att vara svårstartad vid kyla (< -5 grader). Den har 21000 mil på nacken och jag började igår med att byta batteri (Mekonomens Bosch S5A11 AGM 80Ah) och tänkte det skulle bli bättre.

Jag tycker inte det har blivit så mycket bättre. Startmotor går runt fint trots kyla, såklart aningen mer sakta när det är extremkyla. Men det är precis i tändögonblicket som han prövar och inte klarar.. prövar igen och knappt heller klarar då.. osv.. motorn ruskar sig som en gammal traktor vid tändögonblicken.

Förr om vintrarna brukade bilen förvärma stiften vid kyliga starter, detta händer nästan aldrig nuförtiden. (Ibland tycker jag han borde göra detta för att kunna starta bättre.. )

Jag funderar på var nästa led i kedjan är. Glödstiften? Jag hittar ingenstans i serviceintervallen att de ska bytas med jämna mellanrum. Men är det normalt att man byter dessa? och hur länge/antal mil kan man räkna med att stiften bör hålla?

Luftfilter? nja? Billig fix dock men.. jag vet inte.. luftfilter har jag varit med om tidigare bilar att det kunde hjälpa om man hade svårartad bil vid värme..
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Glödstift är rätt spår!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.