|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag kan inte komma på om de är något särskilt du bör känna till, de är lite jobb att byta tändningslåset men de går, glöm inte att ta bort kablarna från batteriet bara innan du börjar, eftersom de är airbag i ratten. | |
|
Hej Nu har detta fenomen även drabbat min bil att nyckeln inte går att vrida om. Så om någon har bra tips på hur man får ur låscylindern så tas de tipsen emot varmt. Finns det bilder och instruktioner vore det toppen. |
|
|
Jag har (tror jag) samma problem med min E60 -05. Jag fattar inte vad du menar med: "borra ut den typ fjädrande rörpinnen som hållaren till låset sitter fast med", Var borrar du då? Var det genom verkstan du beställde nytt lås som passar dina befintliga nycklar? |
|
|
Nu är det ju 8 år sedan jag gjorde detta 😅 Men som jag kommer ihåg det satt det fjädrande rörsprint på ovandel av tändningslåset,så inte rakt igenom,utan in igenom ovansidan som hindrade låset att komma ut. Dom fick jag borra väck,eller knacka bort,kommer faktiskt inte riktigt ihåg. Bilder hade/har jag på allt,från start till färdig men det är nog på min gamla dator nånstans tyvärr. |
|
| Och ja,tändningslåset beställde BMW Kristianstad till mig,ser jag skrivit att det kodades till mina gamla nycklar,de kommer jag inte ihåg men då var det nog så 😊 | |
|
Eftersom jag inte var helt säker på om det var rattlåset eller tändningslåset som krånglade så plockade jag lös hela rattstången och tog in i garaget.. 🙄 Jag hittade rörsprinten och kom på ett sätt att få ut den på utan att borra sönder den. Det visade sig iaf att det var låset som var slitet. Men det gick att fixa till och med lite (en hel del) möda och besvär så är allt ihopsatt igen och monterat i bilen (och fungerar). Jag ska nog beställa nytt lås iaf sen och byta ut det. Tips till nästa person som plockar lös låset, se noga till så att själva tändningslåset (elektriska delen) sitter som det ska med kuggarna bakom låscylindern, annars blir det väldigt konstiga felsymptom med ev en bil som går att starta om man bankar på ratten och sen inte vill slockna. 🙄 Det blev att ta lös låset igen och sätta kuggarna som dom skulle vara. BMW 530i Byte styrled, höger yttre - ~5500 mil + ~11500 mil. Motorhaveri, motorbyte - ~11400 mil. |
|
|
Hej, ” …och kom på ett sätt att få ut den på utan att borra sönder den.” Det där tricket skulle kanske fler ha nytta av att känna till. Du skulle inte vilja beskriva det? :) //Lennart |
|
|
😊 Jag drog in en självborrande plåtskruv några mm in i rörsprinten, tog tag i den med en polygrip och slog ut den sen med en hammare (slog på polygripen). 2:a gången jag fick göra om det så satt grejerna på plats i bilen och det var svårare att slå med hammare, men då kom jag på att jag hade en gammal lufthammare och med den slog jag på polygripen så kom sprinten ut på några sekunder. (sprinten går alltså att återanvända om man vill det). NU har jag bytt ut sprinten med en bult/skruv i lagom storlek istället, för jag kommer nog byta ut låset i framtiden och man vet aldrig ifall det krånglar så pass att jag måste ut med hela "klumpen" igen. Låset går ju annars "lätt" att byta ifall nyckeln fungerar, när man lärt sig exakt var man ska trycka ner en pinne för att lossa det. |
|
| Ja absolut. Funkar det att vrida låset är det inga problem. Är väl läge 2 med nyckeln sen tar man en hårklämma el liknande i det lilla hålet och trycker in,då drar man ut hela själva låset sen. Det är ju när låset är sönder o inte går att vrida runt som man får lösa det på annat vis. | |
|
@janse78: Tack! 👍😀 Tippar att en gldhammare också skulle fungera? //Lennart |
|
|
Ja glidhammare fungerar ifall man har löst alltihop (rattstången), men monterat i bilen så kommer man inte åt med glidhammaren, om man inte kommer på nåt finurligt sätt. __ \Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.