AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
801

E39 525, E38 X3 - Två vevhusventilationer(?) på två dagar.

hi
6
hittebarn
320d GT M-Sport xDrive -15
Har jag precis lyckats köra sönder två vevhusventilationer på två dagar?

X3, torsdag: Tog bilen, utan motorvärmare dum som jag var (fråga mig inte varför), till jobbet (ca 6 km) när det var -25 grader och jag hann precis svänga in på parkeringen när det började lukta bränt och ryka från motorn. Kikade under huven och märkte att olja hade pressats ut genom ventilkåpspackningen, ganska mycket dessutom. Körde sedan hem bilen på kvällen utan oljelock då det annars pressades ut mer olja, hade inte möjlighet att få hem bilen på annat sätt.

E39, lördag: -1 ute och behövde använda bilen. Och för att slippa samma problem den här gången körde jag motorvärmaren flera timmar innan och sen lät jag bilen stå på tomgång tills den hade kommit upp i temperatur, täckte även över njurarna. Jag hann köra ca 3 km innan jag fick samma symtom... Tittade under huven och det såg exakt likadant ut, lite mindre olja hade pressats ut på samma ställe men med vit rök ur oljepåfyllningen. Det kom även vit rök från oljestickan. Hur kommer det sig?

Så nu står jag här med två bilar med förmodad frusen vevhusventilation vad jag förstår? Hade ingen aning om detta problem förrän jag googlade mig hit. Tar man sig till BMW på andra sidan stan (8 km) eller är det bärgning som gäller? Båda bilarna går "som vanligt" utan ryck, ojämn tomgång och utan mer oljeläckage så länge man öppnar oljelocket :-/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.