|
|
|
|---|---|
|
Problem med att få oljefilterkopp tät. lätt oljad oring vid byte testat med 4st nya oringar.Drar med handkraft får känslan av för högt tryck i oljekoppen? trycker ut oring | |
|
Om du monterat det rätt, är det en fysisk omöjlighet att o-ringen trycks ut! I alla fall inte på den här sidan om 1000 bar... Locket skapar en tight tätning över kanten mot oljefilterhuset när det är ordentligt iskruvat, och genom den tätningen kan inte o-ringen åka ut. Du måste göra något fel. 25Nm är rätt moment. När du skriver "handkraft" menar du då att du skruvar i locket med bara handen eller med ett verktyg som du drar åt med handen? Att dra 25Nm med bara handen på ett halvkladdigt lock är nog svårt... Se till att locket är så långt nerskruvat att det bottnar ordentligt - INGEN springa mellan locket och filterhuset! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har dragit både enbart med hand och med spärrskaft.Så som du skriver och i min värld ska ju oringen gå ner i filterkoppen och lätt konad. men i min ser man oringen, drar jag hårdare kläms oringen ut. |
|
|
Då är det något fel mekaniskt eller handhavandemässigt. Filterhusets lock är inte koniskt - det är rakt, så det gäller att olja in o-ringen innan man skruvar ner locket och se till att det är rent och lätt inoljat på insidan av oljefilterhuset där o-ringen skall glida ner. Vilket fabrikat är det på filter/o-ring? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om jag förstår dig rätt så har jag inte skruvat ner oljefilterlocket tillräckligt. så oringen går ner i filterhuset. Fabrikat Mahle testar imorgon. Tack så länge |
|
| Nu har jag inte koll på M54 men om locket är i plast så var försiktig så du inte sabbar locket. Smörj de ytor som kommer i kontakt mellan lock/hus. Man skall kunna skruva ner locket rätt lätt, om än kanske inte med handkraft alla gånger. Precis som Johan B skriver så skall locket "bottna",dvs kanten mot filterhuset, först då kommer det täta. Nyare motorer har även filterhuset i plast, då måste man vara ännu varsammare, filterhuset vill man inte sabba... | |
|
Är det "mittpinnen" som tar emot så att locket inte går att skruva ned? /FAF |
|
|
Tror snarare att det är själva filtret som genererar motstånd - det skall pressas ner över röret i filterhuset så det blir riktigt tätt och ingen olja smiter förbi ofiltrerad. Kan vara rätt trögt att skruva i locket med vissa filter. Men det viktiga är att locket bottnar och tätar mot filterhuset, sedan skall det egentligen momentdras med 25Nm efter det, men det brukar gå bra med "handkänsla". O-ringen skall som sagt ligga i spåret på locket och pressas ner av lockets väg ner mot "sätet" i filterhuset så att du inte ser o-ringen alls och ingen springa mellan filterhus och lockets kant. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Provmontera utan att filtret är på plats för att kunna se vad som felar. /FAF |
|
|
Skäms det gör jag börjar väl bli senil!! hade inte tagit bort gamla oringen i spåret i filterlock dubbla oringar. |
|
|
:D Tja, det var väl skönt att problemet inte var värre! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.