|
|
|
|---|---|
| Bmw 528 | |
|
Frugan startar bilen , går sedan in för att borsta tänderna. Det är några minus grader,glömt att koppla in värmefläkten inne i kupen. tanken är att den skall bli varm innan hon drar iväg. Bilen står o tuffar på tomgång som så många gånger förr... Kommer ut och skall köra iväg.. Backar ca 2m och det sprider sig ett moln runt bilen.. Rullar tillbaks 2m och stänger av bilen... Tar reservbilen istället... några timmar senare kommer jag hem från jobbet och provar att starta bilen.. Startmotorn orkar inte dra runt motorn utan det känns som motorn fjädrar tillbaks... många svordommar senare står jag med oljedränkta tänkstift. Cyl 1,3,5 är dränkta i olja .... Ur cyl 3 kan jag suga upp ganska mycket olja med handpumpen.... Då är min fråga... vad har hänt? vad har ni för teorier?? Bilen är välskött, rullar ca 24000mil.Ej buskörd...Rullar 4 mil om dagen. vevhusventilationen är rensad/bytt slangar rör mm för två år sedan.... Lite hjälp tack... Mvh robban |
|
| Frusen vevhusventilation. Sök på forumet. | |
|
Instämmer med Dawwe! Hur kallt var det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Runt minus 10... Då får vi rensa vevhus igen... Kan det blivit skador på nått måntro?? Eller är det bara att suga upp oljan och prova igen.... |
|
| Ja man kan böja vevstakarna...Kollas "enklast" genom att mäta "komp-höjden". I ditt fall skulle jag fixa vevhusventilationen först. Sen skruva ur samtliga stift o spinna på starten, det kommer förmodligen bli rätt söligt, men den mesta av oljan borde man kunna suga upp enligt din metod. "Komp-höjden" skulle jag inte bry mig om så länge bilen går som den skall. Skall tilläggas att jag är ytterst tveksam till att en vevstake böjt sig, eller att nån kolv har fått nån skada av något slag. | |
| Om vevhusventilationen är frusen borde väl ventilkåpspackningen ge sig och trycka ut olja i motorrummet inte i cylindrarna eller? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.