AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.515

KÖPRÅD: Mercedes C63 amg samt optimal cars sthlm

Hej. Testkörde igår en C63 amg och blev kär men vill ha lite mer inför skjortan innan man slår till. Är årsmodellerna 2008-2010 som är aktuellt. Något man ska tänka på lite extra? All info är jag väldigt tacksam över.

Har hittat 2 st just nu som är intressant. En å st auto i Hörby och en på optimal cars i sthlm. Så om någon har något att säga om dessa är det också väldigt uppskattat! Tack! Mvh Robin
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Håll dig till 2010 (kommer inte ihåg from vilken månad) och nyare då pinnbultarna till topplocket kom med ny utformning. Många i USA har fått problem med att de gått av (=dränkt motor = skrot). Går förvisso att byta dessa om man är förutseende men det är många timmars arbete!
Tack för infon! Kollat upp det närmre och verkar t.om vara några 11or som har haft detta problemet =( så tyvärr "vågar" jag inte då det kan bli en extremt dyr historia.. Lutar mer och mer åt pojkdrömmen Bmw m5 e61 hehe
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ja....den motorn är ju mycket tryggare & billigare ;)
Verdi
Ur askan i elden alltså... :)
Verdi
Ur askan i elden alltså... :)
Robin86@
Köp den bilen som du vill ha och se till att du har en buffert till service.

Många här på forumet som skriver och tycker saker utan att ha ägt bilen i fråga;)

EB
Tackar för svaren. Efter lite sökande förstod jag ganska snabbt att m5 motorn har sina egna problem hehe. Ja absolut ska man köpa bilen man vill ha och då ha en buffert. Dessvärre blir det en saftig historia om bultarna faktiskt skulle gå av =/
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Just C63 anser jag mig ha större rätt att uttala mig om än flesta då jag ägde en 2008:a i tre år. Trimmad till 570 hk. Gick bra! 😀

Pula: till ett topplocksras går det åt en något större buffert än kostnaden för en service...
Hur dyrt är det att byta topplocksbultar på en C63 MB? I förebyggande syfte vill säga så det inte blir något missförstånd.
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Har för mig att jag läste nåt om 20-25 verkstadstimmar plus bultarna. 30-40000 kr?
Det låter extremt dyrt för en så pass enkel operation som byte av topplocksbultar.

Och 20-25 verkstadstimmar det ställer jag mig också mycket frågande till om det är riktigt.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Motorras generellt på en bil nyare än ca 8 år/8-15000 mil täcks ju av maskinförsäkringen så inte jättemycket o oroa sig för :-)

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Avgör själva: Länk

25 timmar är nästan 4 arbetsdagar. Det låter väldigt mycket för en utbildad mekaniker.

-------
//Lövet
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Nån i USA blev offererad detta iaf av aukt MB-verkstad. Sen om det tar så många timmar är ju en annan fråga... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.