|
|
|
|---|---|
| Bilen, en F30 320dA har 4000 mil och är 15 månader gammal , senast servad vid 3200 mil utan att nåt gjordes med bromsklotsar. Det står i serviceindikatorn att det är 800000km kvar till bromsklotsbyte. även om bilen är motorvägskörd för det mesta det låter väl orimligt mycket med 12000 mil som livslängd på bromsklotsar på en aurtomat? Visuellt ser de bra ut ut men ska jag be BMw kolla på sensorn? | |
|
Jag har fått ut betydligt mer än så på mina bromsbelägg - förra bilen, 320d F30 -14 (manuell), hade gått 13.300 mil då jag lämnade den ifrån mig i november. Det var då 4 mm kvar på beläggen bak, och ca 3 mm fram! |
|
| Tach gunnare , då är jag lättad. | |
| Jösses jag har kört 8000mil med klossarna fram o har lätt halva slitytan kvar. Då ska tilägas att jag har automat också + mycket korta sträckor alltså mycket bromsande. | |
|
Står det verkligen 800000km till bromsklossbyte? Det är 80.000 mil och det är en mycket lång livslängd för bromsklossar. |
|
| Tror någon måste räkna nollor. Menar vi 80 000 km eller verkligen 800 000km? Om det är förstnämnda är det helt rimligt. Sista, ja då är bilen runt 30-40 år om den körts ca 1500-2500 mil/år. | |
|
En grej att hålla koll på är, att inre beläggen fram ofta verkar slitas mer än de yttre! Vid en snabb inspektion, kanske genom fälgen, kikar man kanske bara på beläggen på utsidan av skivan..... |
|
|
Kan omöjligt stå 800000km. Blev nog en nolla för mycket där. Både skivor och belägg kan hålla otroligt länge vid optimala förhållanden. Sålde rätt nyligen ena bilen som har gått dryga 11.500 mil, och på den fanns de massor av belägg kvar på. Värt att nämna att de var en manuell då man kan spara beläggen lättare än på en automat. Största bromsslukaren är stadskörning med mycket mesbromsningar. |
|
| Mina bromsskivor å klossar hade gått ca 150 000 km innan de byttes fram och bak. Nu kör jag mycket inne stan så förväntar mig en halverad livslängd dock. | |
| En skrivfelsnisse gav sig till känna : 80 000 skall det stå och inget annat. | |
Transocean |
Alternativ 1 Hissa upp bilen, ta av hjul, kolla tjockleken Alternativ 2 ??????????? Men visst kan man be BMW att kolla funktion på sensorer om man känner så :-) |
| med alla inlägg ovan som stödd tar jag risken att allt är som det ska och 8000 mil kvar är inom normen. | |
Transocean |
Alltså jag har en automat som körs endast på motorvägen, den har gått 8400 mil och senast när jag lag om till vinterdäck kollade jag klossarna, bak var det ca 1/3 kvar och framme kanske 40%. Inga slitagevarnare som löst ut. Originalklossar från fabriken. |
| och vad säger din idrive om återstående sträckan fram till bytet? | |
Transocean |
Jo den säger 470 mil kvar bak, 6000 mil framme |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.