|
|
|
|---|---|
|
Det har vart -35 grader i ca 2 dygn och jag upptäckte nu att vänster fram och bakdäck har 0 i tryck. Om jag inte blivit utsatt för sabotage så är min enda ledtråd att kylan är orsaken. Har en A4 med vanliga däck också, inget läckage där. Om det är dessa RFT som är orsaken så åker de raka vägen till sopen. | |
| Pumpa däcken och kolla om de fortsätter läcka. Kan vara ,ånga saker som får ett däck att bli lufttomt, dålig ventil, fukt i ventilen eller luften från senaste kontrollen som gör att ventilen fryser i icke helt stängt läge, skador på däcken, spik i däcken etc. Men eftersom det är båda däcken på ena sidan och inget på andra sidan så skulle jag leta efter spik eller skruv eller glasskärvor i dessa däck.. | |
|
Jo har pumpat upp de nu och nu är det bara-10 så får se. Tur man har kompressor med allt däckstök jag haft. Jo får försöka leta på däcken. Men har känslan av att kylan är orsaken till detta. Vänster luftbälg står i botten också. |
|
|
Det larmade på min 520d med RFT igår. Trycket hade sjunkit till 1.9. Var kallt i går (-13). |
|
| Det konstiga är att min punkteringsvarnare inte sa ett ljud. Märkte bara att det var väldigt konstig känsla när man körde. | |
|
Punkteringsvarnaren varnar väl efter en stunds körning? (Mäter rotationsskillnaden mellan hjulen). För några år sedan fick jag liknande problem på mina RFT. Kall natt o vips var alla 4 däcken näst intill tomma på luft. Gissar att det är iskristaller som gör att ventilen inte tätar. Nu försöker jag fylla med torr luft och inte haft problem sedan dess. (samma ventiler/hjul). |
|
|
Förstår inte varför just rft-däcken har problem när andra fungerar trots kyla? Hur menar du med torr luft? |
|
|
Nitrogen, eller kväve, N2, är torrt, inget syra ingen fukt. Och inte temperaturkänslig. Crille |
|
|
En varm och fuktig höstdag kan luften innehålla ca 20g vatten per kg (torr-)luft och näst intill 0g vatten för en kall vinterdag. Jag minns att detta fenomen har hänt andra som inte har haft RFT också. |
|
Verdi |
Mycket kan man skylla RFT för men det här? |
|
Verdi, googla pyspunka + kyla så får du denna tråd högst upp. Har aldrig hört talas om problemet före detta, därav misstanken. Länk |
|
| Låter rimligt att det kan vara "klämvikter" som gör att det blir problem. Får väl ersätta klämvikter med limmade någon gång. Ni som har haft problem, har ni klämvikter eller är det någon som haft läckage trots limmade balansvikter? | |
| Hur skulle 20g vatten ta sig in i däcket? | |
|
Kolla på ett Mollier diagram, kan du läsa ut gr/m3 vatten i luft. Räkna ut volymen på däcket, multiplicera upp med trycket och du hittar svaret. Sen spelar andra faktorer in som lufttorkar på kompressor där du fyller luft i däcken, funkar den tillfredställande? Funkar dränering av flaskor tillfredställande? Så 20 gram vatten i ett däck är inte helt osannolikt om du fyller däcken vid extrem luftfuktighet även om det höras mycket ut eller vid defekt lufttorkar eller dränering på kompressor. Jobbar inom offshore och vi användar mycket luft i styrsystem och verktyg i allmänhet då det finns krav till EX. Så lite bekant är just den utmaningen. Crille |
|
| Hej, jag hade -26 förra veckan, bilen klagade på lufttrycket, var noll tryck. Efter några mils körning samt att tempraturen steg så var ordningen återställd, misstänker att det är batteriet i ventilen som blir för kallt så att övervakningen inte blir korrekt | |
|
För ett antal år sedan hade jag problem med pyspunka i ett av däcken till E36:an jag hade då. Det var BMW originalfälgar med 225/50-16" med Michelindäck ("fabriksmonterade" på fälgarna). Det visade sig vara klämvikten som var boven i dramat - tydligen var "blecket" som höll i vikten längre än de flesta "eftermarknadsvikterna" och det räckte för att luften skulle smita förbi långsamt vid vikten. Efter att den demonterats och ersatts med en "eftermarknadsvikt" slutade däcket läcka luft. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Intressant. Ska be ngn däckverkstad byta ev klämvikter. Bra råd. | |
| Fick också felmeddelande om lågt tryck i däcken när det plötsligt blev-18. Tror att det var pga kylan för tryck fanns det och jag bara nollade om systemet. | |
|
Har ersatt klämvitkerna med klister nu iaf. Bara att vänta tills nästa gång det blir kallt. Däckverkstan nämnde också att om det inte hjälper så kan det vara pga att däcken är för gamla. Skulle gissa att det är originaldäck fortfarande, alltså 6 år gamla, då bilen har gått ganska kort. |
|
|
Vi fick pyspunka mellan däck och fälgkant på båda bakhjulen efter några månader. Monterade om däcken med riktig fälgpasta och det blev tätt. Fick senare höra från en annan X3-ägare med samma problem att en försäljare av utrustning till däcksverkstäder hade påstått att det berodde på att den maskinella monteringen av däck på fälg vid nybilstillverkning i princip görs utan fälgpasta,bara något slags pulver används. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.