AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.758

Skivor F11

Cr
2
Crille_4
520d Touring 2011
Jag fick nya skivor idag från mekanika.se, men jag blev lite fundersam.. Skivorna som sitter på bilen har runda inpressade sensorer/magneter kring "navet" eller vad det nu kan vara.
De nya skivorna jag fick har inget sånt.

Har jag fått fel skivor? Vad har de för funktion?

Tänkte byta skivor och belägg imorgon men är lite osäker om det är nån sensor etc som inte kommer fungera med de nya skivorna?

/Christoffer
Både ja och nej. Original är "flytande" skivor, det är den "flytande lagringen du ser i form av "inpressade sensorer/magneter". Dina nya skivor är en helgjuten snikvariant, dvs hela skivan är tillverkad i ett stycke, i samma material. Original har "bells" i aluninium, i övrigt så är det "gjutjärn". Tippar på att du köpt av Bromsmannen? Original BMW-skivor hittar du för mer eller mindre samma slant på tex ebay.de. Jag har för mig att ATE och Zimmermann har original-identiska skivor, då iaf en av de borde vara original-leverantör, om inte båda?
Cr
2
Crille_4
520d Touring 2011
Tack!
Då förstår jag, jag har köpt skit. ;)
Jag skickar tillbaka dem och köper riktiga skivor istället.
Skit behöver det inta vara, men inte så som BMW konstruerat de från början.
Länk
Länk
Länk
Länk

Det finns massor på ebay.de, bara o leta :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu blev jag nyfiken!

Är flytande skivor standard till en vanlig F11 520d? Låter högst osannolikt.

På dessa bromsskivor till F11 är ju centrum gjort av aluminimum och övriga bromsskivan är gjutjärn.

Dessa "magneter" - det är inte så enkelt att det är ett vanligt nitförband som du ser (för att fästa ihop de två olika materialen)? Förbandet set helt stumt ut utan någon som helst rörelse. Javisst är det en två-delad bromsskiva - men de två delarna är stumt ihopmonterade och är inte flytande (dvs kan röra sig relativt varandra).

För flytande bromsskivor är uppbyggda på helt annat sätt där centrum och övriga bromsskivan inte är stumt ihopmonterade och kan röra sig fritt en aningens relativt varandra. Flytande bromsskivor finns generellt sett bara på de absoluta högprestandamodellerna som tex M3.

Dessa två lösningar har olika syften.

Centrum i aluminium som har stumt monterad med bromsskivan är endast för att reducera vikten på bromsskivan.

Flytande bromsskivor däremot är för att reducera vikt, hantera extrem värmeutveckling och på vissa även för att hantera pad knockback. Flytande bromsskivor finns i olika grader. Vanligast är endast ett litet spel radiellt, vilket tillåter att hatt och bromsskivka kan expandera fritt/oberoende när de blir varma. På extrema bromsskivor finns även ett litet spel axiellt, vilket reducerar risken för pad knockback.
Skivan är två delad i två olika material med olika värmeutvidgningskoefficienter, så JA de är "flytande". "Alu" har väl högre värmeutvidgningskoeeficient än "gjutjärn" så för mig som analfabet i ämnet så ser det vettigt ut att bellsen är monterade "utanpå" gjutjärns delen så att säg?
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tvådelade bromsskivor i olika material och flytande bromsskivor är inte samma sak.

Huruvida bromsskivor är flytande eller inte beror enbart hur bell och skiva sitter ihop. Om de sitter stumt monterade (utan att kunna röra sig i någon led) så är de INTE flytande bromsskivor.

Dessa bromsskivor till F10/F11 ser helt klart ut att vara stumt monterade, och isåfall är de inte flytande.

Dock svårt att med 100% säkerhet se det på bilderna, men när man tittar på Brembos tekniska ritning ser det ut som att de två delarna är stumt monterade.

Vet ju att det är aluminium i mitten? Det är inte så att det är stål i mitten?
Slangen: De är flytande per konstruktion. De olika materialen utvidgar sig olika mycket, alltså måste det finnas utrymme för rörelse. Jag har flytande skivor på min ena av eftermarknadstyp, de kunde även fås med vad du vill kalla "stumt" monterade bells. Men även i dessa stumt monterade bells finns det (ett betydligt mindre!) utrymme till rörelse, men de är inte "lika mycket" flytande som de som betecknas som "flytande" då upphängningen skiljer sig.

Skivor o nav i fallet med F10/F11 är ihop stiftade med kraftiga stift. Stiften har förmodligen riktigt tight passform o pressas på plats, precis som på "riktiga" flytande skivor. Det finns garanterat utrymme för rörelse, sen om man väljer att se denna konstruktion som fast eller flytande är en smaksak. Då skivorna är tvådelade, har olika material i bells respektive slityta, så är min uppfattning att de är flytande, och de är så de flesta kallar dessa skivor, oavsett om de är "mer" eller "mindre" flytande,

Vi har ju lite av "samma problem" med tändstift. Moderna bilar har "Alu" toppar men stift i nån stål-legering? När motorn blir varm så utvidgas tändstifts-gängorna mer än själva stiftet, vilket gör att stiftet sitter liiiite lösare, o kan således vara lättare att lossa när motorn är varm.
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kollade upp lite snabbt, Brembo verkar kallar dessa bromsskivor för "composite discs" och de är riktade "for the more prestigious production cars" enligt Brembo själva.

Och där nämner de även att hatten är av aluminimum, så nu fick vi det bekräftat.

Och då har de garanterat designat in ett tokminimalt (men likväl existerande) spel eller utrymme för expansion (vill minnas att typiska alulegeringar har typ dubbla utvidningskoefficienten än typiska stållegeringar).

Så per definition blir det faktiskt flytande bromsskivor :-)

Men då tänjer man rejält på definitionerna :-)

Min syn på hur riktiga fullflytande bromsskivor ser ut och fungerar visas här

Men yes - jag får vika mig och säga att de är flytande (pga min egen idiotiska definition). Fast det tar emot :-)

Risken är nu tyvärr att vi kommer att få fullt med BMW-ägare som springer omkring och säger typ
"Kolla kompis, mina feta skivor - de flyter!"
"Kolla här! Jag har flytande skivor, bromsar satan, de är bäst va!"

:-)

Fast tillbaka till problemet.

För den vanliga vardagsbilisten som kör en blöjexpress mellan dagis, Konsum och fotbollsplanen spelar det ingen som helst roll vilken typ av bromsskiva som används. Eller rättare sagt, det finns ingen som helst poäng med att montera bromsskivor av typen komposit - de helt vanliga gjutjärnsbromsskivorna är lika bra.

Kompositkonstruktion reducerar vikten med typ 10-15% vilket underlättar för tex fjädringen. Men det är ingenting som den vardagliga bilisten kommer att kunna uppskatta eller dra nytta av generellt.

Viktminskningen görs för att kunna hålla jämna med steg med alla nya komponenter som adderas till bilmodeller numera (utan denna kontinuerliga viktminskning skulle en vanlig personbil väga över 2 ton).

Men om du tar ut bilen på bana ett par gånger om året, då skulle jag definitivt rekommendera att hålla dig till dessa kompositskivor som sitter original.
Se där håller jag inte med "Slangen". Om bilen kom med dessa "komposit-skivor" från fabrik så monterar man ju inte något som är "sämre"? Som det nämnts får man lägre fjädrad vikt. Är det märkbart? Knappast. Aluminium lär ha bättre "kylförmåga" än gjutgjärn? Man kan, om man vill, se bromsskivan som en gigantisk "kylfläns" som transporterar bort värme från hjullagret, alternativt låter inte värmen från bromsskivan nå hjullagret lika lätt? Men nej, inte här heller tror jag att det har någon som helst reell betydelse. Jag tycker dock att man skall behålla sin bil så långt det bara går som den är tänkt att vara. Nu är förvisso originalskivor köpta på ebay.de ca 2000 kr dyrare om man köper runt om, dvs 4 skivor, belägg runt om samt slitvarnare kostar exakt 700€ inkl frakt, kontra knappa 5000 från den sajt TS beställt. Denna inte alltför stora prisskillnad gör valet enkelt enligt mig, för 2000 kr extra behåller jag bilen som den är konstruerad från fabrik. Dessutom kan det vara ett liitet-liitet plus i kanten den dag man säljer, typ "Se där, en ägare som har vett att låta sin BMW förbli en BMW...". Å andra sidan tycker jag att det är absolut INTE fel att montera värre/bättre bromsar, säg att man smäller dit ett bromssystem från en M5, men det vore overkill modell totalt onödigt på en 520 :D
Ki
64
Kimppa
VW Passat GTE
BMW M3 Coupé 2008
Länkarna som finns i tråden,är de vettiga bromsskivor av bra kvalite?

Jag behöver nya skivor bak+belägg och nya belägg fram men om du får runt om för 330euro är de kanske värt byta allt,eller är de bara skräpkvalitet?

Mvh Kimppa

Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Förstår din synvinkel Dawwe och håller ju med på sätt och vis (för jag själv skulle nog valt det alternativet).

Men jag ser ofta att det i slutändan så blir det ändåså en prioritetsfråga mellan olika åtgärdpunkter. Det är inte alltför ovanligt att man ser fälgar från Feta Fälgar AB med rullade skärmkanter ofta i kombination med en större spoiler och solfilm och där tog pengarna slut. All service såsom oljebyte, styrservoolja, läckage, bromsvätska som aldrig byts (med bromsok som är fullständigt sönderrostade och fastkärvade), bussningar som är lika sladdriga som ruttna vindruvor, nya kinabudgetreservdelar som fungerar sämre än den trasiga delen som man bytte ut, avgassysytem som hänger på trekvart och så vidare :-)

Om servicebudgeten till bilen är något stram (vilken den ofta är) så ser jag hellre att man köper de enklare bromsskivorna (som ett exempel) och gör någon av de förebyggande servicepunkterna istället. Det är även något jag föredrar på en begagnad bil, dvs hellre vanliga bromsskivor och lite mer underhållsservice än deluxe bromsskivor och ingen underhållsservice (om man måste välja).

@Kimppa : Köp bromsskivor och bromsbelägg från "kända" märken så behöver du inte oroa dig.
"Kända" märken på bromsskivor är exempelvis BMW Original såklart, Brembo, Bosch, Zimmerman, ATE, Textar mfl.
"Kända" märken på bromsbelägg är exempelvis BMW Original såklart, Brembo, Bosch, ATE, Textar, Jurid, Ferodo, TRW, Mintex, Bendix mfl (jag provade även ett lite billigare märke Roadhouse till bakbromsarna på min E34 535i och de fungerade alldeles utmärkt även på ett antal track days).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.