AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.302

Försenad nybilsleverans

Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Tjena! Jag har beställt en f11 som när kontraktet skrevs i slutet på oktober var beräknad till v51. Fick även detta bekräftat via mail i slutet av November. Jag hade senast kontakt med säljaren den 22/12  och då hade han fortfarande inte fått in den. Helt okej tyckte jag då jag har full förståelse för att saker och ting kan bli försenade. Sen har det varit jul och säljaren har varit sjuk efter nyår så idag ringde jag till en annan säljare i huset för att be honom kolla om min bil kommit in. Men fortfarande ingen bil där och han har ingen info att ge om vart bilen befinner sig nu.
Jag funderar helt enkelt på om säljare på BMW verkligen inte kan kolla var i kedjan deras beställda bilar befinner sig? Särskilt när dem är 2 veckor försenade.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Fråga säljaren om bilen fått ett chassinummer, i så fall är den åtminstone tillverkad och max fyra veckor ifrån dig.

/M

Mina bilar: Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Handlarna brukar ha järnkoll vart bilen befinner sig i tillverkningsprocessen via sitt säljstöd. Kan den ha anlänt till handlarn/Halmstad med skador som de måste fixa först, som de mörkar?
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Får kolla det på måndag, tegel.
Ja visst borde dem väl ha koll? Så där har tankarna gått hos mig sedan jul, danielb. Vore inget kul att få en omlackad dörr eller så. Då känns ju inte bilen ny.
Din återförsäljare ska kunna se exakt var bilen befinner sig.

Lite kuriosa:
Utöver att bilar lackeras om hos leveransfirmor är det även ganska vanligt att bilar demonteras igen inne i fabriken för att byta alternativt reparera sådant som är felmonterat eller trasigt och inte klarar slutkontrollen.
Ju närmre en bilmodell är sitt slut desto fler karossjusteringar behöver göras. Att producera karosseridelar sliter på pressverktygen vilket gör att toleranserna konstant ökar och i slutet av livscykeln försöker tillverkare alltid producera så mycket extra delar som det bara går.

Om ni som har bilar producerade nu i slutet av livscykeln går runt bilen och inspekterar alla karosslinjer, matchar allt till 100%?
Matchar vecken på dörrarna med varandra samt med fram- och bakskärm?
Verkar som att leveranser kring årsskiften är lite mer osäkra. Min 118 skulle levererats v52 men levererades v2 förra året. Min kommande 330e skulle också ha levererats v52 men kommer först v3 i år.

En annan flaskhals är tider för leveranser ut till kund - inbland kan en leverans ta 1-1,5h per bil beroende på kund, typ av bil och säljare. Och det är full snurr i hallarna just nu så det går inte alltid att få en tid direkt när bilen väl kommit till handlaren.
Ca
28
Calle S
330e (G20) M-sport safirsvartmetallic -20
Helt klart kan säljaren se var bilen befinner sig under de senaste veckorna före leverans, oavsett om någon annan säljare på firman kollat detta. Kolla med din egen säljare så snart du kan.

Vet inte vem du handlat med men jag handlade med Jonas Norberg på autowåx och han var väldigt bra och tillmötesgående.

Tänk även på lackskyddsbehandlingen :)
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Idag hade jag ett par ärenden till stan så jag passade på att svänga förbi Autowåx för att kolla upp vart bilen tagit vägen. När jag svänger in mot anläggningen så ser jag en transport med nya bilar som precis har anlänt och längst bak står en inplastad mineralvit f11. :D går in i bilhallen och då står säljaren och fotar transporten genom fönstret och ska precis skicka bild till mig. Ska hömta bilen på onsdag och på tisdag ska jag tillbaks igen och lämna in på lackskydd hos Sonax. Bra slut på denna historien. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.