|
|
|
|---|---|
|
Hej medlemmar, jag är relativt ny här och inte super duktig på bilmekanik eller BMWs. Har lite problem och täntke beskriva händelseförloppet här så ni vet lika mycket som jag gör. 20 Dec - köper jag en 320i med 12000mil på mätaren från 2001 23 Dec - Motorlampan börjar lysa helt ur de blå. Inga symptom, missljud eller annat jag märkte 24 Dec - OBD läsare säger P0369, P0171 & P0174. Min mekaniker kompis säger då att det är kamaxelgivaren på avgassidan som bör bytas men att koden varnar för något med generellt "kamaxel/kedja" så jag blir naturligtvis orolig att kedjan är kass trotts sina låga mil. Vi ser även att när man kopplar ut kontakten till givaren så finns där en del olja från hålet. Vi clearar felkoderna denna dag också och kör på som vanligt. 2a Jan - Vi byter kamaxelgivare som jag beställt från reservdelar24 , snabbt och smidigt gick det och bilen startar som den ska (bilen körde för övrigt felfritt ända sedan jag köpte den. Inga hostningar eller konstig tomgång. Tycker den gasar och så perfekt) 3e Jan - Motorlampan börjar lysa igen (alltså fr 23Dec till 3e Jan höll den sig släckt) 4e Jan - vi kollar upp med riktig mekonomen dator (han jobbar där) och får lite snabbt fram samma felkod igen. Samtliga 3 stycker + en ny kod där det stod "vanos" nånting, minns inte nummret på felkoden dock. Nu sitter jag här, förvirrad och orolig om vad jag bör göra, jag har bytt kamaxelgivare och även beställt ventilkåpspackning (hade lite läckage där som kunde tydligen leda till vakuumläckage och eventuellt påverka några av felkoderna) som ska bytas vid tillfälle. Bilen servades 2 veckor innan jag köpte den och förra ägaren verkar bra men man vet ju aldrig. Jag undrar om någon har lite info på allt detta, primärt koderna 0369 0171 0174 och vet ifall dessa ofta kommer samtidigt eller om de är 2 seperata problem, även undrar jag om någon av dessa koder kan påverka bränsleförbrukning? (upplever att bilen dricker mycket bensin, kanske är så med dessa bilar dock, aldrig ägt bmw förut) Undrar även om det är vanligt med sträckta eller defekta kedjor på dessa bilar, är väldigt orolig då jag inte har tid/ekonomi att byta kedja. Kedjan är alltså worst case scenario. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tänkte först beskriva kort lite om dessa OBD II felkoder, då det ofta är en missuppfattning kring dessa. Dessa är avsedda för att indikera problem som kan påverka avgasnivåerna. Därför är det faktiskt mer vanligt att motorn går som den ska när dessa felkoder sätts (och motorlampan tänds) än tvärtom. Tex om uppvärmningen av en syresensor inte fungerar så sätts en av dessa felkoder, men det är ingenting som den vardagliga bilisten märker, och samma story är det med de flesta fel och felkoder. Den andra generella missuppfattningen är att felkoder pekar ut vilken del som är fel och behöver bytas ut. Så är det tyvärr inte. Hade ju varit praktiskt, men den illusionen måste jag tyvärr slå sönder... Felkoder indikerar bara vad motorstyrsystemet anser vara problem, och motorstyrsystemet har en extremt trång och liten syn av omvärlden. Hans enda kommunikation med omvärlden är med lite kablar samt ström och spänningsnivåer från ett gäng sensorer där ute - förutom det är han helt blind. Han kan tex omöjligt veta om ett glapp kommer från själva komponenten eller från kontakten eller kablaget eller något helt annat. Jag skulle anta (man måste alltid göra antaganden först vid felsökning och därefter arbeta sig vidare) att felkoden P0369 är helt frikopplad från felkoderna P071 och P0174. P0369 = Camshaft Position Sensor "B" Circuit Intermittent, Bank 1 Det är helt rätt, det där ska vara kamaxelgivaren på avgassidan. Vad denna felkod säger är att motorstyrsystemet får in en dålig signal från denna sensor. Detta kan beror på många saker. Den vanligaste är såklart en trasig sensor, men ofta är det också trasiga eller glapp i kablage men framförallt glapp i kontakter. @Grujo : Bytte till en original kamaxelgivare typ Bosch eller köpte ni en lite billigare eftermarknads? Tror reservdelar24.se säljer olika varianter, det är därför jag frågar. @Grujo : Eller kort och gott, vilket märke på kamaxelgivaren köpte ni? Om ni köpte något annat än original (typ Bosch) så är det bara att slänga den och gå och köp original och montera den. Löser det inte problem med den felkoden så får ni felsöka. Jag skulle börjat med att koppla in ett oscilloskop och se vilken signal som motorstyrsystemet tar emot vid kontakten till motorstyrboxen. Men jag rekommenderar att isåfall lämna in den till en kunnig och kompetent BMW-verkstad för vidare felsökning. P0171 = System Too Lean, Bank 1 P0174 = System Too Lean, Bank 2 Dessa hör däremot ihop. Eftersom detta handlar om M5x-motor så är det med 99.9% säkerhet en vakuumläcka du har dvs den suger tjuvluft (dvs den suger i sig ouppmätt luft). Att felkoden för båda bankerna är satta betyder att både cylinder 1-2-3 och cylinder 4-5-6 får tjuvluft. Det i sin tur betyder att det är något insugsrör som försörjer alla cylindrar som suger in tjuvluft. Det finns ett antal ställen på dessa motorer som det är mer eller mindre en garanti att insugsrören har antingen stora eller ännu större sprickor, då dessa motorer är numera gamla och allt gummi och plast åldras och spricker. Billigt gummi och plast åldras snabbare och eftersom allt är numera gjort av billig plast och gummi så smulas halva motorn sönder efter 5 år :-) Det är inte ovanligt att det finns både två och tre ställen med sprickor som drar in tjuvluft. 50sKid går igenom de vanligaste ställena Börja att göra en visuell inspektion och se om du hittar något enormt uppenbart. Jag hade egentligen rekommenderat att du även går in och kollar av vad dina fuel trim värden är (motorstyrsystemet har kompenserat bränslemängden och adderat på mer bränsle för att kompensera för den extra luft som sugs in genom att öka en parameter som heter LTFT och ibland även STFT). När dessa parametrar går över en viss gräns, oftast 20%, sätts dessa felkoder. Genom att titta på dessa värden kan man se mer exakt vad som är fel och om det tex är mest problem på tomgång (där tjuvluft märks som mest). Dessutom är det ett viktigt hjälpmedel för att se om man hittat alla tjuvlufthål. Säg att du hittar en läcka coh fixar den, och dessa fuel trim parametrar går bara ned till 19%. Det betyder att inga felkoder kommer att sättas nu, men du har fortfarande fel på bilen och den suger in ganska rejält med tjuvluft (och samma felkod kan sättas i framtiden om den ligger så nära gränsen). Du behöver inget fancy verktyg. En helt vanlig Android smartphone, gratisversionen av appen Torque och en billig Bluetooth-dongle. Jag ska lägga upp ett par förklarande exempel som kan visa vad du kan se. EDIT : Ok, här är två bra enkla exempel. Här ser vi Long Term Fuel Trim (LTFT) ligger på -14.8% dvs det betyder att motorstyrsystemet TAR BORT bränsle. I detta fall var detta värde låst för det var en felkod satt vilket gjorde att motorstyrsystemet vägrade gå in i closed loop (dvs lyssna på syresensorerna och uppdatera LTFT och STFT efter dessa) och därför frystes dessa värden när felkoden sattes. Vi ser att STFT (Short Term Fuel Trim) är på 0% och den låg helt stilla, detta eftersom ovan nämnda felkod gjorde att motorstyrsystemet vägrar gå in closed loop. Länk Här är efter att man åtgärdat felet. Här kan man se att LTFT1 ligger på perfekta låga 1%. Jag skulle vilja säga att allt inom -10% till 10% kan accepteras på LTFT. Visst, den bör ligga runt 0, men vi pratar ibland om 20 år gamla motorer med tvivelaktiga servicer och komponenter. Notera nu att STFT svänger upp och ned mellantyp +5% och -5%. Det är helt normalt och det är motorstyrsystemet som tvingar bränsleblandningen att pendla mellan fet och mager blandning. Detta blandning av mager och fet blandning behövs för att katalysatorn ska fungera. Länk Hittar du något extremt uppenbart vid den visuella inspektion så är det såklart värt att byta dessa delar själv och sedan se att felkoderna inte kommer tillbaka samt att verifiera att fuel trim värdena inte är helt off. Om det inte hjälper, så rekommenderar jag isåfall lämna in den till en kunnig och kompetent BMW-verkstad för vidare felsökning. Övriga Problem Oroa dig inte över sträckta kamkedjor på dessa. Naturligtvis kan det hända, men väldigt ovanligt. Däremot är det ganska vanligt att VANOS inte fungerar riktigt som det ska. Har man tur beror det på så enkla saker som att VANOS-solenoiderna har samlat på sig smuts och ibland räcker bara en rengöring av dessa. Motorer får ju mer och mer komponenter som kontrolleras av oljetryck och har mycket fina små hål (tex hydrauliska lyftare har små fina hål och även dessa VANOS-enheter har små hål). Vad jag vill ha sagt är att det är ännu viktigare att ha bytt motoroljan mycket oftare än vad rekommenderade serviceintervall säger. |
@Grujo : Har du kunnat lösa några av felkoderna? Isåfall vad var felet och vad gjordes för att åtgärda det? |
|
Hej ! Samtliga koder är försvunna efter åtgärd . Men om koderna kommer tillbaka vet jag inte. Jag bytte insugsslang nedre och övre del. Hittade nämligen sprickor där. Bytte även ventilkåpspackning då jag hade lite oljeläckage där som även kan bidra till vakuum läckaget. Kamaxelsensorn bytte ja till en billig variant på reservdelar 24. Hittills har inga nitorlampor eller koder kommit fram (ca 2 veckor sedan) Dock känner jag att bilen dricker rätt mycket soppa (11.5 genomsnitt) Jag kör mest stadskörning men jag är väldigt lugn i körningen generellt. Dricker den normalt ? Nästa ingrepp blir att ta bort CDVn . Älskar hur mjuk bilen är men kopplingen är inte min favorit , hoppas att se ska lösa kopplingen men ändå behålla "mjukheten" Ursäkta stavfel, har dyslexi. Mvh |
|
Var beredd att få köpa en ny kamaxelsensor inom kort, om inte imorgon. Dessa billiga eftermarknadssensorer är mycket dåligt Kina-skräp (även sett ur ett kinesiskt perspektiv) och borde totalförbjudas - ger de inte en dålig/oanvändbar signal till motorstyrenheten så brukar de gå helt sönder. Men håller sensorn så köp en lott :-) Är ju ett steg framåt att felkoderna är borta iallfall. Men... Det betyder tyvärr inte att du åtgärdat problem med tjuvluft, du kan fortfarande ha massor av tjuvluft vilket orsakar högre bränsleförbrukning. Se mitt första inlägg där jag just beskriver detta och vad som händer om man inte går in och använder fuel trims i sin felsökning och verifiering om problemet är löst. Så tja... Du kan fortfarande ha problem, och felsökning är hur man hanterar det och mitt första inlägg summerar den biten :-) |
|
Hej! Om du kör mycket stadskörning med många kallstarter kan 11,2 /100 km vara en okej bränsleförbrukning. Som vanligt bmw-slangen - en utmärkt förklaring - läser med intresse! Ett bra tips när det gäller bmw e46 m54 motorn är att titta här på tuben! E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.