|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag hade också ett Weichers-stag på in förra Z4. Prisvärt och bra passform....var rött men jag lackade det i gult. Till min uvarande z4 köpte jag ett vitt stag och lackade det rött... Izzy |
|
| Prins Valiant, Ditt stag ser ju väldigt bra ut, du skulle inte kunna ta en när bild framifrån på vardera fäste, jag tror att på mitt högra fäste sitter fästöronen för staget för långt inpå fästet så därför räcker staget inte riktigt till, kunde vara bra att ha lite fakta när jag kontaktar firman. Jag har inte riktig koll på hur man lägger upp bilder här. Tack på förhand. | |
|
Här ser man skillnaden på fästöronen är det samma på era. Länk |
|
|
Min bil har gått vinter- idé, ej tillgänglig. Men jag har även följande bild: Länk Drar man upp storleken, tycker jag att öronen ser ut att sitta lika på de båda fästena. |
|
|
Det är ju ca 3-4 mm men det räcker för att inte få i bulten titta lite noggrannare på fästet till höger, sen var det lacken här är en bild på det, nåt måste ha hänt med firman på senare år. Länk |
|
| Man får ju ej tvinga in heller. Tänker på instruktioner där det står att bilen skall stå på plant underlag vid montage, eftersom man lossar de tre bultarna på fjäderbenet. Om du tvingar in, vrider du kanske infästningen några millimeter, och får fel framvagnsinställning. Nej, det här staget skall bara trilla in på plats för att fixera fjädertornen ytterligare vid sin existerande position. | |
| Ja det var min förhoppning också, men jag skall ta ett snack med firman först och höra vad problemet kan vara innan jag själv tar itu med det,eftersom jag ändå skall lacka om det är det kanske lika bra att själv rätta till det så det passar perfekt svetsa kan jag och svets har jag.Men jag återkommer när jag har facit i hand. | |
|
Prins Valiant o Izzy kommer ni ihåg om era fäste så ut så här kupande i botten andra fäste jag tittat på är planna i botten,skickar ett par bilder på passformen vad tycks? har inte fått svar från Tyskland än men dom funderar kanske ett tag till. Länk Länk Länk |
|
| När jag tittar på mina original till de bilder jag lagt upp, med rejäl förstoring, vill jag påstå att dessa är kupade, lika dina bilder. | |
| Ja det fungerar kanske så också du har väl inte haft nåt problem med det,men det verkar rejälare om det finns lite bättre anliggningsyta,jag har påpekat det också så vi får se vad dom svarar. | |
|
Jag använde rostfria kupolmuttrar och mindre brickor för ett trevligare utseende. Vet tyvärr inte hur man lägger till bilder... /Hans |
|
|
NGA....Jag hade en Z4 E85 och numera en E89...satte dit fjäderbensstag på bägge. Fästena är platta på Z4:an. Finns faktiskt en fördel till med fj.bensstag på en E85:a. Plåten sägs vara lite underdimensionerad just där fjädern trycker emot så man kan köpa förstärkningsplattor för att inte plåten skall börja bukta uppåt vid entusiastisk körning.....denna funktion får man ju på köpet med ett fj.bensstag Izzy |
|
|
Eftersom fjäderbenstornet ej har en plan yta tycker jag att designen är ok. Att i ett bultförband garantera att kontaktpunkten blir just, och enbart, mellan muttern och fjäderbenets bultar, ej någon annan plats som kan ge svikt i förbandet. Det är ju trots allt målet att fjäderbenens individuella avstånd skall behållas även under hård körning. |
|
| Izzy... Jag kan inte se att ett stag skulle ersätta dom förstärkningsplattorna dom sitter väl dessutom på undersidan av tornet med dessa stag får man hållfasthet mellan fjäderbenen men inte så mycket kontakt med plåten i tornet,men det är väl inget att bry sig om egentligen går det sönder är det väl bara att skrota skiten och köpa nåt annat roligt. | |
| Skickade ner staget till Tyskland som dom önskade för inspektion det var den 18 mars fick svar idag att dom annulerar ordern punkt slut.Så nu får jag se om jag kan hitta något annat såg att nån jerry hade köpt ett på mrtuning och monterat på en z3 men enligt annan källa skall det inte gå att stänga motorhuven med det staget monterat och det låter ju inte bra. | |
|
jag var också lite skraj för att motorhuven inte skulle gå att stänga då jag monterade mitt senaste stag. Som tur vra funkade det. Det bästa är att maila försäljaren och fråga om staget passar till ens specifika modell.....När det gäller passform så är det ju plåten vid hjulhusen som avgör hur högt staget hamnar , eftersom den ej tar i motorn...så risken är låg att det inte passar. |
|
|
Hur är det med besiktningen har dom något att invända mot fjäderbensstag, eller man kan ha det monterat? |
|
| Inga problem med besiktning. Förstår inte vad de skulle kunna tycka. Det är ett påbultat tillbehör som inte har förändrat något av den typgodkända bilen. | |
|
Man skulle nog kunna hitta på något, men det är ju skönt att dom inte hänger upp sig på det, vad jag förstår behövde man registrera det i Tyskland o Österrike förr. Domstreben sind in Deutschland und mittlerweile auch in Österreich eintragungsfrei, d.h. es wird keine ABE oder ein Teilegutachten benötigt. |
|
|
Bra att få en förklaring till frågan. Som sagt, mitt stag har suttit på plats i minst 8 år utan minsta kommentar. Men tyskar kan ha konstiga idéer. Exempelvis får du endast använda fälgar godkända av tillverkaren. Därför har det blivit brist på originalfälgar, för de som vill återställa sina gamla bilar. Kanske inte helt fel med något godkännande, med tanke på alla billiga fälgar med tvivelaktig kvalitet som finns på vår svenska marknad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.