AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.266

z3 2,8 medASC FJÄDERBENSSTAG?

Sida 1 av 3
Ki
24
KingkingCG
z3 coupe -99
Hej! Ny här och glad ägare till en z3 i GRYMT skick! Nu till frågan,,,'
Jag har asc modul på min och försöker hitta ett passande fjäderbensstag.
Alla jag kollat på verka ej ha om man har asc.
Nån trevlig bimmer ägare här som vet? Bilder på pulkan kommer snart....
Ki
24
KingkingCG
z3 coupe -99
Jag behöver alltså det staget som förbinder fjäderbensfästena i motorrummet. Dålig förklaring av mig men typ ett sånt här:
Länk
Ki
24
KingkingCG
z3 coupe -99
tackar!!!
Ki
24
KingkingCG
z3 coupe -99
Hittade ett på ebay. Cosmo Racing. Matt svart...mmmmmm
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Cosmo Racing finns i Kanada och med frakt och moms hamnar det på 4K eller så, sist jag kollade. Jag köpte ett från Wiechers i Tyskland istället, inte lika fint som Cosmo men det kostade runt 1,5K med frakt.

Länk
Jag hänger ej med i diskussionen. Hur kan ASC påverka detta stag? För övrigt finns det bra stag till bra pris i Tyskland
Ki
24
KingkingCG
z3 coupe -99
ASC modulen sitter precis bredvid det vänstra fjäderbensfästet. Alltså sitter det i vägen för ett "vanligt" stag....
Nu vet jag ej hur din ser ut med din ASC placering. Själv köpte jag ett stag enligt denna länk Länk

Fabrikat Weichers. Som du ser inte så dyrt. I stål, vilket faktiskt är styvare än aluminium. Jag tror inte 1 eller 2 kilos viktskillnad har någon större betydelse. Passar ej färgen, spraya om den i samma färg som bilen.
Ki
24
KingkingCG
z3 coupe -99
Tackar!!
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Är inte ASC standard på all 6 cyl Z3 ?
Nu förstår jag vad som kolliderar, och detta beror på att staget går snett bakåt och därefter tvärs över. Men ifall du väljer ett rakt stag som jag visade, kommer staget att gå rakt över till motsatta sidan, och därmed kolliderar det ej med ASC. Staget går över insugets gummimuff, emellan luftmassemätaren och ASC. Jag har bilder från min bil, men vet ej hur jag bifogar.
Även jag har en Z3 -98 med 2,8 liters motor och ASC.
Nu hittade jag en bild på nätet. Du ser at ASC ligger bakom staget.
Länk
Ki
24
KingkingCG
z3 coupe -99
JAPP!!
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Om nån funderar på fjäderbensstag till sin bil så köp inte av Fabrikat Weichers rena skräpet färgen sitter inte kvar dåligt underarbete från fabriken ,men än värre stort glapp i lederna mycket dåligt jämfört med billigare stag där passformen varit mycket bättre,om nån ändå skulle vilja ha det här staget så har jag ett till salu.
NGA, jag delar ej din uppfattning. Mitt stag har suttit i bilen i minst 8 år. Inget problem med lacken. Ej heller med glapp i leder. Leder? Det finns inga leder, det är bultförband som skall dras åt ordentligt. Uppfyller sin funktion och passade exakt.
Bra stag för 1300kr + frakt, från Tyskland.
Måste bifoga en bild på mitt stag, vid tillfället för fotot 5 år gammalt. Ser inga flagor eller rost.
Länk
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Det var ingen färg på rörstumpen där bulten går igenom när jag packade upp det, ringer till firman iTyskland där jag köpt det, och dom ville skicka ett nytt stag, men eftersom jag tänker måla om det så avstod jag från det, men när jag skall montera det på bilen idag passar det inte går inte att få i bulten slår på halva hålet, tittar man på tre hålen ner mot fjädertornet är dom rundade i botten så muttern kommer till att få luft under sig och det blir inget bra bult förband, får ta ett snack med dom på måndag så får vi se vad dom säger.Sen är det ju inga konstigheter att fixa till det så passar men då kunde man ju byggt det från början själv det var ju det jag ville slippa.
Visa användare
11
Zelda3
BMW Z3 2,8 -98
Land Rover Defender -04
Jag har också detta stag på min Z3. Utmärkt passform och inga tecken på färgsläpp eller rost.
/Hans
NGA, jag betvivlar inte vad du säger. Låter som om firman i Tyskland har anlitat någon lågpris underleverantör, typ Kina. Som du ser på min bild, fin finish, snygga svetsar, fin lack, alla bulthål med mera passade perfekt. Var bara "att kasta dit". Zelda 3 verkar dela min uppfattning.
Att de var villiga att byta tyder på att de hade sina aningar. Bra med varningar. Kämpa med Tyskland!
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Ja eftersom ni som har detta stag inte haft några synpunkter på det och se på bild ser det bra ut, så därför beställde jag också ett, mitt stag är ju levererat i veckan. Men lacka på stål där glödskalet fortfarande finns kvar är inte optimalt men eftersom ville skicka ett nytt stag på stört så känner dom kanske till att kvalitén varierar men vi får se på måndag.
Det passar kanske bara till röda bilar.............
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.