AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

2-Serien
9.153

Någon som har erfarenhet av 225xe

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Någon som har kört en sådan i verkliga livet?
Förbrukning verklig?
Räckvidd el?
Räckvidd total?
Komfort?
Körglädje?

De två sista är subjektiva, så tala gärna om vad du jämför med.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Provkörde igår.
Mindre än 2 mil på el. (runt 0 grader utan förvärmning)
Slö och tråkig, minsta tryck på gasen så kickar motorn igång.

Dyr fransk-liknande BMW med ganska menlös hybriddrift.

Kan inte komma på något tillgängligt alternativ mer än att VW Tiguan GTE kommer snart.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Kia Niro till exempel
Hybrider, laddhybrider och rena elbilar kommer på bred front nu.
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Provkörde i somras. Men valde en 330e istället.
Komforten är inte som i en 3/5 serie och speciellt baksätet är väldigt hårt (men det kanske det är på alla 2-serie tourers?
Den var hyfsat trevlig att köra men den är inte tänkt som en landsvägsmaskin.
För den som har ett par mil till jobbet (och helst laddningsmöjlighet där). Krav på större lastutrymme än en 330e och har möjlighet att ta den som förmånsbil (personalbil) är den nog ett bra alternativ.
Sitter man ofta i långsamma bilköer är hybrid (el) driften trevlig och med avståndshållande farthållare ännu trevligare. dock är den funktionen optisk på 225xe vilket gör att den inte fungerar ibland (motljus, kraftigt regn- eller snöfall).
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Har fn en Volvo XC70 med aktiv farthållare. Den fungerar bra med sin radarmätning av framförvarandes hastighet utom när det är snöglopp, dvs snö lägger sig på givaren då den går över till att fungera som en vanlig farthållare. Gör inte 225xe på samma sätt?
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Nej, det är kamerabaserat på BMW och mycket mer känsligt för väderförhållande som @ArnDeArtica skriver.

Såg att jag hade kommenterat 225xe tidigare i tråden och var väldigt besviken :)
Nu har jag skaffat en och kan inte hålla med längre, den är både snabb och det går att "tvinga" den att köra på el med eDrive-knappen.

Med en del utrustning är bilen väldigt trevlig, om man bortser från utsidan :)
Då jag inte kör så mycket är det oftast SPORT som gäller och körningen blir väldigt inspirerad. Styrkänslan och RFT däcken är på minus-sidan men annars en schysst MPV.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hade samma inställning som Mephisto, men köpte en till frugan och är faktiskt mer och mer imponerad över allsidigheten. Lågt förmånsvärd, bra rabatter och en liten uppmuntran från staten gör den rimlig rent ekonomiskt.

Räckvidden på alla hybrider på marknaden är ju inget vidare så fort förhållnadena inte är optimala, men vår har rullat runt 60% på enbart el över 600 mil. Dålig räckvidd på bensin när man kör längre sträckor. Då saknar man sin diesel.
hej, lyfter denna tråden med en egen fråga..
vad är det fö rräckvidd om man kr både el och bensin i kombination och vad blir snittförbrukningen under den sträckan?
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Med full tank (36 liter) och fulladdat batteri är räckvidden ca 50 mil.
Så ca 0,7 l/mil över längre sträckor.
JM
1
JM90
225xe iPerormance -2019
Ett mycket sent svar, men 2 serie forumet här var det inte super mkt trådar i så jag passar på att svara. Jag stod i valet o kvalet precis som TS när den var relativt ny runt år 2017. provkörde några och det blev en 2019 (April tillverkning, det stora batteriet kom).
erfarenhet so far:
Snålkör man på el utan fläkt på, räckvid över 5 mil på landsväg, slår man på fläcktar osv förlorar man minst 5-6km räckvidd, så med fläck o ac på kommer man en bit över 4 mil på landsväg på en laddning utan problem i EV mode.
Förbrukning på motorväg i 110km/h var det första jag testade när jag provkörde den jag äger idag, med "tomt" batteri 3-4% ladd kvar och hybriddrift (alltså den varken laddar ur eller upp batteriet, den använder all energi som tillverkas till drift) så sade färddatorn att bilen drog ca 0,47 i konstant fart på motorvägen under en 3 mila tur. lägger man över den i "save" läget så genererar den ström och laddar batteriet och då kryper förbrukningen upp till 0,55-0,7 från gång till gång, givetvis varierar det mkt för mig för nästan alltid så är motorn iskall när jag slår över den i save och då drar den som en kallstartad bil, även över 0,8 på motorväg tills den blir varm, vilket dock går fort i den lilla 1,5L 3 cylle motorn.
Obs: den är precis som många andra bilar med elmotor väldigt el törstig på motorväg
landsväg förbrukning ~ 1,28kwh / mil
motorväg förbrukning ~ 1,8-2kwh /mil
Redan från 100 till 110 är elförbrukiningsökningen markant

Överlag tycker jag att det är en trevlig bil, helt okej komfort för vad det är, lättanvänt i alla menyer, dock bör man knappa runt lite i dom innan man börjar köra på allvar så man hittar allt, finns massor av menyer och inställningar.

Hur som, riktigt nöjd ägare, förnärvarande förbrukning på 0,17l/mil och har kört drygt 100 mil sedan jag tankade och har lite mer än 1/2 tank kvar, med lite flyt kanske jag kan nå 250mil innan jag behöver tanka den, tyvärr e de några långturer inplanerade inom kort så vi får se om mitt mål är relaistiskt för denna tanken.
Kommer lite sent i denna tråden, i alla falla undrar om någon har lyckats ladda sin 225xe över 50km (inte kört utan bara laddat enligt appen), vårt ät 2020-model och än så lönge har vi aldrig sett mer än 41km i appen, hur lång man kommer är än annan femma.

Enligt data:
Testcykel WLTP
Räckvidd
54 km

Räckvidd stad
61 km

Elenergiförbrukning viktad
146 Wh/km
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men är den fulladdad när den visar räckvidden 41km? Den beräknar ju räckvidden beroende på din körstil så med hänsyn till det kanske det är din begränsande faktor.
Jap, den är fulladdad enligt appen. Körningen är mest mellan Lund och Malmö, så 75% på motorväg...jag trodde att den alltid visar det maximala räckvidden vid fulladdad batteri, dvs 53km eller vad det blir men att den sjunker snabbt eller långsamt beroende hur man kör...du menar om jag skulle kört den på det optimala sättet att uppnå det maximala räckvidden då skulle den vid nästa laddningen komma upp till >50km vid full laddad batteri?
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Tror att mätaren i BMW:n är lite pessimistisk, så den visar alltid i underkant.

Frugan kör också Malmö - Lund ToR med vår 530e och av 60 km så blev det 10 km på bensin igår, men idag på morgonen så visade den 46 km på el (lämnade barnen på dagis och kopplade in den igen, 100% så visade den 40 km). Nu när frun är på jobbet (30 km körda) så visar den 46% kvar men bara 15 km kvar.

Finns så många parametrar också som påverkar, trafik, väder, batteriets temp förutom körstil.

/P-O
Ska på semester med denna bil, 225xe...ställe var vi ska bo har ingen laddstolpe utan man kan ladda via vanlig strömuttag...undrar om man kan använda det i 7-10 dagar sträcka utan att skada batteriet? Skulle kunna klara mig på EL för det lilla körningen vi skulle ha bilen till under vistelse...jag menar bilen kom med kabel att kunna laddas via vanlig uttag eller?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den finns inga problem med att ladda bilen via vanligt eluttag för bilens skull. Däremot är inte det vanliga uttaget (Schuko fackterm) dimensionerat för kontiuerlig last som det blir med elbil/laddhybrid.

Jag hade laddat om jag var du, men under dagtid och inte i samband med att stark sol och hög värme på själva uttaget. När man sätt smälta schuko-uttag med egna ögon så tycker man inte risken är minimal längre...
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Jag laddade ofta vår 225xe med medföljande laddare men följ tidigare råd samt inga förlängningskablar eller saker mellan.
Ställ ned laddström till ”låg” via iDrive. Känn på säkring, kablar efter några timmars laddning.

Mvh Thomas
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Och lås upp/lossa alltid kabeln på bil-sidan först ifall den fortfarande laddar och du tänkt ta ur/med dig laddaren.
Mvh igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.