AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.548

E39 -01 Hastighetsmätare? Kan man använda E38 (7 serien) Mätare till en E39?

Hejsan alla bmw fantaster! Det låter kanske lite konstigt min Rubrik? Jag har har en Bmw E39 525IA år 2001 Sedan, Automat ingen manuell med All tänkbar utrustning plus Svensksåld! Jag har försökt att hitta en mätare till min bil men dessvärre det har varit Manuell Och där bak 2 st Uttag Medans min Mätare har 3 st Uttag, Vit, Blå jämte varandra medans den svarta längre ner åt höger sida.
Jag har sökt så många gånger men som vanligt hittar jag manuell. Det jag jag har hittat är Bmw E38 7-serien som ser exakt likadana ut? Med 3 uttag & Automat osv, Därför vill jag fråga er som kör Bmw och kan nog lite mer, för titta gärna dom ser likadana ut fram o bakifrån. Hoppas ni hjälper mig med lite detaljer osv.

Mvh M-power83

Då sitter det väl fel instrument i din bil ..Det du beskriver är ju till 7 serien + X5. E39 ska ju bara ha 2 uttag på baksidan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E39:orna kunde levereras med ett antal olika mätarhus med olika "utrustningsnivå" beroende på tillval/utrustningspaket etc. som valdes när bilen beställdes från fabriken, jag misstänker att vissa av dem kan ha fler kontakter på bakstycket än andra.

Du skrev att bilen var välutrustad och då kan man ju misstänka att mätarhuset du har är ett av de "lyxigare" med textmodul för felmeddelande etc.

Knappa in sista sju symbolerna i chassinummret här, och knappa dig fram till rätt art.grupp, så får du upp vilket mätarhus du har och vilket art.nr. det har:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
inget konstigt med 3, funkar med 7 serie, eller X5, eller M5, kodning kan behövas beroende på vad du hittar. enklast med en matchande då är det plug'n play förutom mätarställning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde skriva att du i realoem.com kan klicka på art.nr. och få upp en komplett lista till vilka bilar artikeln passar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Min 523 -99 har också 3 kontakter på mätarhusets baksida. En vit, en blå och en svart. De flesta jag sett har bara två kontakter, vit och svart. Har noterat etn skillnad mellan dessa mätare och det rör lcd-dipslayen. På min är displayen ca 10 cm bred. I de mätarna med bara två kontakter så verkar displayen vara uppdelad i 3 fält med div info i varje. Har ingen aning om varför men det verkar som om bilar med automatlåda oftare har en enda lcd-display.
Men nog behöver väl bilen/instrumentet kodas ihop?

Nu var det tag sedan jag bytte, så jag minns inte alla detaljer. Vägmätarställningen kan man ju inte göra nåt åt (utom med fulgrejer), men den bör synkas med LCM (ljusmodulen). Olika VIN i IKE (instrumentet) och någon mer modul (EWS?) ger "tamper dot" vid vägmätarställningen.

Om motorns cylinderantal diffar mellan donator och mottagare, tror jag instrumentet måste få "veta" det för att visa rätt varvtal.

Tankmätaren kommer antagligen att visa fel, men det är inte mycket att göra åt, tror jag. Dessutom lär man sig.

Till min anpassning använde jag BMW Scanner.

/Lennart

EDIT: Ett förtydligande: Om bilens originalvägmätare visar ett högre värde än utbytesinstrumentets, är det enkelt att justera det senare till samma som originalets. Men det går inte att justera till ett lägre värde, dvs "backa mätaren" (utan fulgrejer).
Visa användare
10
Martin Fåglefelt
530 -04
528i Touring -00
Hej.
Varför kommer inte tankmätaren funka om man byter.

Jag råkade nämligen förstöra mitt instrumenthus nu när jag rev isär det, och har köpt ett begagnat. Hoppas verkligen jag får det att lira nu.

Annars blir det ett besök hos BMW :)
Undrar vad det kostar... :P typ 7k enligt RealOEM.. :(
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
IKE är instrumentethuset med större LCD.
KOM är standard instrumentethus.
Olika antal kontakter och olika pin setup.

Jag hjälpte en kille på forumet, hans IKE hade gett upp. Det hade ändrat till hemspråket (tyska) och det svarade inte på diagnosförfrågningar. Detta medförde att nästan ingen enhet gick att kommunicera med via diagnosinterface eftersom de flesta enheter i bilen kommunicerar med diagnosinterface via KOM/Ike (detta gäller enbart nyare e39, på äldre e39 kommunicerar de flesta enheter direkt med diagnos interfacet). För felsökningens skull löstes detta genom att koppla ett skrotat KOM parallellt med original IKE (endast +12v, jord, diagnosbus och BUS för kommunikation med övriga enheter).

Vid detta tillfälle jämförde jag oemnummer på IKE för e39 samt e38, de överensstämmer inte.
Vill också minnas att jag viaLänk jämförde pin setup mellan e38/e39 och att de inte överensstämmer, detta är jag dock inte helt säker på och det stämmer inte med vad 540is skriver.

Det mesta i IKE/KOM kan kodas med BMWscanner. VIN och mätarställning kan dock inte ändras på instrumenthus tillhörande nyare e39.
Martin Fåglefelt:
Jag förstår inte allt i inlägget från TheBesr89, men svaret på din fråga om tankmätaren är enkelt.

Mätaren fungerar, inga problem. Men på grund av att olika modeller har olika tankvolym, visar instrumentet eventuellt inte korrekt fyllningsgrad. I mitt ovan beskrivna fall är mätaren kalibrerad för en 85-liters tank, medan min bil har en 95-liters. Kanske går det att anpassa instrumentet, men då, när det var aktuellt, tänkte jag inte på det och sen har det inte känts så viktigt.

Fast nu blev jag påmind. Ett nytt projekt...

/Lennart
Visa användare
10
Martin Fåglefelt
530 -04
528i Touring -00
Tack så mycket för svar. Hoppas att jag får det att lira. Men om jag fattat "internet" rätt, då man läser så kommer jag fram till följande...

1) Varvmätaren kommer funka då det kommer från en 6 cylindrig.
2) Milmätaren kommer funka, men inte visa rätt. + en skvallerlampa om ändrat
instrument.
3) Tankmätaren kommer %-uellt visa rätt, men inte skalenligt.
4) hastighetsmätaren kommer funka...

4) Inget av ovanstående kommer funka eventuellt då allt behöver kodas... :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.