|
|
|
|---|---|
|
hejsan! har så jäkla tråkigt under vintern, och sitter och kollar delar till min e63 m6, men blir inte klok på det här med länkarmar osv. är det samma länkarmar i fram respektive bakvagn som på e65 7serie, eller/och är det samma delar på 630/645/650/m6 ? är det kanske samma prylar på 5 serien ? :) realoem känns missvisande just i detta fallet då där är så många alternativ på delarna, någon som är klokare? :) | |
|
Varför skulle realoem vara missvisande? Det är väl bara att knappa in reservdelsnumret och se vilka bilar de monterats på? Du får ju upp en lista. ETK.cc är tydligare än realoem tycker jag, och BMW:s egen är väl garanterat korrekt? Iofs har jag svårt att tänka mig att en M6 skulle dela särskilt mycket chassi-komponenter med en 7-serie, men det är väl bara att kolla reservdelsnumret som sagt? Alexander |
|
| Verkar vara lite blandat. Vissa delar delas med E60, vissa med E65 och vissa är unika för E63. T.ex så är framvagnsbalken är gemensam med E60, främre länkarm är unik för E63 och bakre länkarm är gemensam med E65. | |
|
Länkarmen, är det den delen som på engelska kallas wishbone? Del nr 17 på denna bild? Länk Denna verkar vara gemensam med E63, E64, E65 och E66. Vad var det som var så svårt med det? Jag förstår liksom inte vad som är problemet med att hitta det? |
|
| Vilken trevlig och ödmjuk person du är Alexander. | |
|
Om du använder realoem.com och knappar in chassinummret (sista sju) så får du upp rätt delar i katalogen - knappa dig fram till rätt art.grupp (framvagn) och klicka på vald artikels art.-/reservdelsnummer så får du upp en lista i vilka bilmodeller den är monterad - plättlätt! ;) Det går för övrigt att ändra språket i realoem till svenska med "rullgardinen" längst upp till höger om man föredrar svenska. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag tackar er alla för era svar! :) johan B, tack för infon, jag har kört klipp o klistra på artikelnummer på nätet:) det ja menade med missvisande, är att ett artikelnummer är ersatt av ett annat som sen är ersatt av ett annat som är ersatt av ett annat, och just det artikelnummer som stämmer med MIN bil leder till delar på nätet som tydligen inte passar min bil men passar på 7serie, och andra delar passar 5serie :) alltsså 7 artikelnummer för samma del :) |
|
|
Ersatta art.nr. är "produktutveckling" av delarna (i vissa fall är det bara ny underleverantör) så ett äldre nummer passar men kan vara ersatt av en "bättre del". Ibland kommer man på att en teknisk lösning inte är optimal och därmed orsakar problem - då uppdateras delen till en ny. I vissa fall kan det vara mängder av produktuppdateringar innan man når en "acceptabel kvalitet/funktion" - tändspolar är ett exempel där BMW har uppdaterat dem i flera olika omgångar då de har gått sönder för snabbt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Antagligen inte aktuellt i trådskaparens relativt handfasta fall, men påståendet att realoem, eller ens ETK, alltid är att lita på, är inte korrekt. Egen - och bekräftad - erfarenhet. /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Patrik.E : Websidorna och databaserna hos budgetonelinereservdelsföretagen är ökända att vara katastrofala och ha ett enormt antal fel när det gäller vilka delar som passar vilken bil. Jag har själv sett flera exempel på detta och jag vet många här inne har stött på samma saker. Jag brukar normalt sett också använda ett reservdelsnummer från ETK för att se om det är rätt detalj när jag köper reservdelar. Men även då kan det ibland vara svårt att verifiera att det är rätt på dessa lågprisreservdelskedjor. Vad du definitivt INTE kan använda dig av deras "passar till din bil" hos dess lågprisreservdelskedjor. Det är fullständigt helt åt helsike. Det är ett par inhyrda crackpots och tokhöga hippies som sitter och matchar ihop reservdelsnummer med bilmodeller... Det låter precis som du surfat in på en websida till en av alla dessa lågprisreservdelskedjor :-) Men låt oss använda ett exempel -alltid enklare och lättare att diskutera kring. @Patrik.E : Kan vi inte ta denna reservdel du nämner här nedan som exempel? "och just det artikelnummer som stämmer med MIN bil leder till delar på nätet som tydligen inte passar min bil" Så vilken del är det du vill köpa? Och hos vem vill du köpa den? Och är det din M6 -05 det gäller? |
|
Iofs stämmer det att etk.cc och realoem inte alltid stämmer, men i mitt fall så har det under snart fem års pillande med en E31 inte misstämt på så mycket som en artikel, faktiskt. De gånger det varit otydligt, eller felaktigt ritat så har det varit fel även i BMW:s eget reservdelssystem. Dock är jag medveten om att jag förmodligen haft tur. Dessutom köper jag så gott som alltid originaldelar till min. Denna är ju dock BMW:s egen reservdelskatalog som de öppnat för allmänheten, så den bör ju vara hyfsat korrekt. Länk Alexander |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Patrik.E : Var det något problem här egentligen? Om det var det, kan vi inte ta denna reservdel du nämner här nedan som exempel? "och just det artikelnummer som stämmer med MIN bil leder till delar på nätet som tydligen inte passar min bil" Så vilken del är det du vill köpa? Och hos vem vill du köpa den? Och är det din M6 -05 det gäller? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.