|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Min e46 00 har börjat tappa glykol. Detta vet jag eftersom jag har fått fylla på fleragånger samt att jag har lagt tidning under bilen efter jag har kört och då har det runnit ut ca 2 dl glykol. Vid provtryckning hittades inget läckage men 20 min efter provtryckningen tappade den också ca 2 dl glykol. Verkstaden kollade också plastbehållaren då jag bad om det eftersom den brukar spricka men inget hittades där i heller (borde i så fall märkas vid provtryckningen). Tycker också det ryker mer än vanligt från motorn och det kanske kokar vatten. Skall kolla lite mer noggrant nästa gång jag kör. Just nu får jag fylla på glykol någon gång i månaden vilket känns störigt eftersom det skall vara ett tätt system. Tidigare har jag fyllt på en gång i halvåret vilket var helt okej. Några fler ideer? Kan man bara köra och ha koll på tempindikatorn. | |
| Märklig att de inte märkte något vid provtryckningen. Kall eller varm motor? | |
|
Det är när jag skört en runda så motorn är varm men temp visaren står rakt upp som den skall. |
|
|
Vad är det för bil? Om vattnet läcker ut utanför motorn så det lämnar spår på en tidning så är det behållaren, någon slang eller liknande. Om du inte hittar några spår efter läckage på utrustningen så skulle jag börja med att byta kärlet... |
|
|
Kollat oljan så det inte "läcker" in i motorn istället? /DJ |
|
|
Jsn: Det är som det står en e46 00 någon mer data du vill ha? Provtryckning visade ju inget läkage och behållaren kollades noga. BMW-DJ nä det var ett tag sedan (6 mån ) jag kollade oljan. Skall göra det så fort jag blir frisk. Frugan körde några mil i dag och när och var nära hemmet började det ryka igen. Hon kände lite försiktigt men inga delar som var överdrivet värma förutom motorn då såklart. |
|
|
Kan vara läge att "läsa stiften" - dvs. skruva ur dem och se om du kan se tecken på glykolläckage in i någon cylinder! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vet inget om aktuell modell, "skott från höften": Läcker den lika mycket efter avstängning både med tryck kvar och med trycket avlastat? Bakgrunden är att vi hade en gång en skogstraktor som läckte en liten skvätt någon timme efter avstängning, svårt att se var det kom ifrån. Fick då rådet att kontrollera både med och utan kylartryck kvar från varm motor. Den visade sig bara läcka med tryck kvar. En slangkoppling släppte några droppar vid halvt avsvalnad motor men inte vid drift och inte vid stillastående motor! Lätt fixat jämfört med oron över att glykolen hade gått in i motorn. Finns f.ö. ett annat sätt att få läckage, dåliga motorfästen och manuell vxlåda som tillsammans flexar någon slang som släpper en droppe vid växlingar. |
|
|
Hej, Det här fallet höll på att göra mig galen. Omständigheterna stämmer visserligen inte alldeles med ditt problem, men jag får helt klart vibbar. Länk /Lennart |
|
|
"Jsn: Det är som det står en e46 00 någon mer data du vill ha?" E46 säger inget om vilken motor det handlar om (bara "karosskod"). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tack för inputen! Begell: När trycket var borta började det läcka efter ca 20 min. Men efter varje körning läcker det. lenwib: Det var en lång och intressant tråd kan ju dock inte kolla allt själv eftersom jag inte har garage. Jsn: Det är en 320 Kom på att generatorn byttes i mars 2016 om det skulle kunna ha med saken och göra, men det låter lite långsökt? |
|
|
Generatorbytet kan inte spela in. Läs stiften! Du ser oftast tydligt om det är någon cylinder som får in glykolblandat vatten, stiften får en vit/grön-aktig beläggning av glykol. Glykolen dödar rätt effektivt lambdasonderna, så se till att kolla detta omgående... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har kollat oljan i dag och den såg bra ut! Stiften får vänta. |
|
| På min läckte avtappningen i botten på kylaren ett tag efter körning, när motorn hade svalnat så slutade den läcka. | |
| En idé: När du provtryckte, så tryckte du troligen hela systemet utom en enda del kanske? Locket till expansionskärlet. Det händer att de tappar orken och öppnar vid för lågt tryck. | |
|
Uppdatering: Det är från kylaren det ryker sökte och letade lite på forumet. Den som hade liknande problem har inte lagt in någon uppdatering. Är det bara och köra så länge tempen är ok? |
|
|
Gott att du hittade felet. Tja, problemet är väl snarast att det snabbt och utan egentlig förvarning kan bli (mycket) värre när det gäller den typen av läckage. Dessa motorer körs med en hög "normal arbetstemperatur" och kan behöva övertrycket som skall finnas i kylsystemet för att höja kokpunkten en bit över 100 grader C. Frågan är väl kanske hur bilen används. Körs den bara kortkörningar och du därmed dels sällan/aldrig får upp motortemperaturen särskilt mycket och dels befinner dig relativt nära "hemmet" om/när du får problem, eller körs bilen långkörningar? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den körs många kortare rundor 3 mil enkel så 6 mil men vi hade ju tänkt planera sommarsemestern och då blir det 50 mil enkel. |
|
|
Körde en liten sväng för att kolla om fläkten till kylaren fungerar men det gjorde den inte. Kan det vara tempgivarna? |
|
|
Hur kollade du att den inte fungerade? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Startade motorn lät den gå lite sen la jag den i fri läge och gick ut och kollade om fläkten snurrade vilket den inte gjorde. Körde sen en sväng och gjorde samma sak. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.