|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en X3 -16 men den jag fasnat för har ju manuell låda och jag kan kanske stå ut med det men går den överhuvudtaget att sälja efter ett par år,man ser ju sällan manuella lådor i diselbilar idag. | |
| Går det sälja en dieselbil om ett par år? | |
| Om du kan köpa den idag så går den såklart att sälja om några år. Kanske står lite lägre än en automatväxlad, men det gör den även för dig nu när du köper. | |
|
Är den 15-20 tusen billigare redan nu än motsvarande automat? I så fall - ja. ------- //Lövet |
|
| Jo det är ju klart att allt går att sälja,men jag menar efterfrågan på manuella bilar idag verkar ju vara noll hur är det då om ett par år. | |
| Det sker ingen revolution på 3 år. Ja, den kommer vara mindre populär än de med automat. Men om de bilarna står i 170' och du lägger din på 155' så kommer det nog kompensera. Många tänker då att manuell fungerar helt okej, eller så lockar du någon som jag som inte vill ha automat. Men detta bygger ju på att du köper den lite billigare än automatväxlade motsvarigheter idag. | |
|
I och med att så många har automat. Är det troligt att du kommer få bättre betalt för en manuell om några år. Vissa älskar manuell och kommer betala för att slippa automat. Något att ha i minnet! Till exempel har det sålts 185st facelift VW Scirocco R i Sverige. Av dem har 5st manuell låda. Det sägers sig självt vad som kommer hålla bäst i värde! Jag känner flera som har manuella 530xd E61 och har valt dem pga lådan. Mvh Stephan |
|
| skulle aldrig köpa en manuell X3, även om så var 50 tkr billigare | |
|
Det är stor skillnad på efterfrågan på manuell låda i en R-modell och en vanlig SUV med tvålitersdiesel. Ska du behålla bilen länge spelar det kanske mindre roll men ska du sälja efter 2-3 år är det bättre att man köper lådan som marknaden vill ha. ------- //Lövet |
|
| Har BMW fått ordning på problemet med rassel på manuella 2.0d motorer då? | |
| Personligen tror jag det kommer skilja betydligt mer än aut tillägget på beg marknaden. Om bilen är hyfsat ny låter 50 papp inte omöjligt. | |
|
Svårt att jämföra en Scirroco med en Suv En suv ska ha automat det hör till på något sätt. Vår 130i skulle jag aldrig vilja ha med automat. |
|
| En kompis till mig hade en manuell X3 bensin av förra modellen. Den gick att sälja rätt smidigt ändå - visst var den bland de billigare på Blocket men det var den också när han köpte den. Så gillar du den så köp den. | |
| Dock är diesel sällan roligt med manuell låda. Dieslar är extremt svaga innan turbo:n hoppar in vilket gör att det kan behövas mycket kopplingsslirande i låga farter. Personligen skulle jag inte välja manuell låda i kombination med dieselfyra i en så tung bil som X3. Möjligtvis i en 35i. Den motorn kan man dra från tomgång på 4:an. | |
Verdi |
Visst finns det marknad för manuella bilar. Men inte SUV:ar med 2-liters diesel. Ska vara nån enstaka som är intresserad och då ska man ha tur att nån av de letar bil precis när du ska sälja. Dvs du kanske får hyfsat betalt men du får vara beredd att vänta in intresserade. Det är ju därför man ska välja så "inkluderande" som möjligt om man tänkt sig sälja den privat. Automat, dragkrok, populär färg osv osv. Byter man in den till handlare så får man kanske bara ett litet avdrag och då kan man ju leva med det på ett annat sätt. |
|
"Dieslar är extremt svaga innan turbo:n hoppar in vilket gör att det kan behövas mycket kopplingsslirande i låga farter" BMW 20D har 400 Nm redan vid 1500 rpm. Den är absolut inte svag vid låga varv. Det behövs inget slirande på kopplingen, bara att släppa upp snabbt så går bilen sakta fram på lågt varv. Däremot är det alltid skönare med automat i oändliga bilköer. |
|
|
Nu blev det en ny X3 istället med automat och den utrustningen man ville ha,eftersom det snart kommer en ny modell så är det ju bra tillbud på dom nu,och då kan man hoppas på att dom höjt kvaltie'n då för just nu är den väl inte den bästa man skall ju inte behöva åtgärda klädseln på en ny bil (såg ut som ett dragspelsbälg)där bak, repa i sidorutan plus lite annat smått o gott |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.