AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.218

Trasiga elstolar Z3

Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Finns det någon här som har erfarenhet av trasiga elstolar i Z3?
Knappast något komplicerat. Det som händer ( elektriskt), händer i stolen. Man kan skilja mellan sportstolar med liten kudde mellan benen, och standard stolar. Standard stolar är enkelt, 12 volt och jord, omkopplare kopplar elen direkt till motor.
Sportstolar har reläer som styrs via omkopplare. Har även en mikroswitch i ryggstödet, som stoppar då stolen kolliderar med väggen bakom, ett klämskydd.

Om ingen motor fungerar, kontrollera ifall du har matning och jord fram till stol. Har du blåst säkring F5 eller F19, kan en motor mycket väl vara bränd.

Vidare felsökning utförs lämpligen med lös stol och matning via batteri. Kolla så att du ej har airbag i stolen innan du kopplar loss. I så fall blir det försiktighetsmått med bortkopplat batteri i ca 10 minuter före demontering.

Felsökningsprincip:
-har du matning och jord? Går ingen motor saknas förmodligen matning
-har du matning och inget händer vid manövrering, finns det 12 volt fram till motor? Har du blåst säkring, kolla att du ej har kortis eller avbrott i motor, jag skulle gissa på att resistansen ligger på 1 - 2 ohm,
-Finns det 12 volt fram till motor och den ej snurrar, skaffa ny motor.

Återkom och berätta vilken stolstyp du har samt vilken årsmodell.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Tack.
Jag har en -98:a.
Som jag förstår det så är det två motorer i stolen så om inget händer bör det vara strömmen. Även om båda motorerna kan vara trasiga föståss.
Sen så kan det ju vara joysticken också som sitter fast i stolen.

Ett problem som inte är så litet, är att stolen är så långt bak man kan få den, och det är omöjligt att komma åt bultarna som håller skenorna fast.

Jag tänkte ta mig an stolen när vårsolen kommer, men det där med att få loss stolen är ett stort problem.
En del forum säger att man kan lossa den främre motorn. Den har två utgående axlar till vars en skena. När den väl är loss, kan man koppla en borrmaskin med steglös hastighet och köra ena resp. andra sidan om varann.
Var medveten om att det finns en bältesspännare med pyroteknisk funktion, när du rotar under sätet.
Jag tycker att man kan hitta rätt mycket bilder och info på nätet genom att söka på "BMW Z3 seat not moving".
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Tack, ska kolla på det!

Stolen är ok för mig som är 181 cm, men det skulle ju vara kul med en bil där allt funkar.
Hej! Har samma uppfattning som du, allt skall funka.
I somras fixade jag exempelvis instrumentbelysning där lampor var sönder samt vindavvisare framför bakhjulet, troligtvis knäckt på många Z3-or.
Återkom i framtiden, jag har elschema. Men som sagt, olika schema för sportstol och standardstol.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Min Z3:a står i ett garage i Östersund nu, kommer hämta hem den i mars/april. Då kan jag skicka ett foto på stolen.

Tack för hjälpen så länge!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.