AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
20.922

Citroen C5...

Sida 3 av 4
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Drama eller inte, så bör man inte rekommendera den motorn utan att lyfta kvalitetsproblemen med den.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag kan inte minnas att jag läst om att 2,7-litersmotorn haft problem i C5 och C6, märkligt nog. Den ersattes ju hur som haver av en 3-literssexa 2010, den motorn är en riktig pärla. Utbudet är dock begränsat.

/Masten
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Masten: ni Citroënägare är som Subaruägare, vägrar inse/erkänna hur usla era bilar är och lagar dem utan att berätta om det för någon ;)
Jag vet, jag har ägt otaliga alfor :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Halv-OT men Subaru har ett märkligt högt kvalitetsrykte. Lyfter man lite på locket och kollar forum så är det ganska många som drabbats av dyra fel. 2,0d motorn lider av lagerproblem vissa årsmodeller, kopplingarna håller runt 10.000 mil (drabbade mig), Lineartroniclådan går sönder på vissa årsmodeller, xenonljusen bränner sönder sig själva invändigt pga felaktiga lampor (drabbade mig) osv.

-------
//Lövet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Om man fortsätter på det ämnet, lövet, så verkar sådana kvalitetsrykten ofta gälla bilar som kan tilldelas epitet "gubbilar". Troligen håller ryktet just för att en gubbe aldrig erkänner att de gjort ett uselt köp, ett arv som lever kvar i det svenska fenomenet "att skryta om vilket klipp man gjort".
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Har vi inte hamnat lite vid sidan av ämnet nu..? :-)

Och Seb, undrar om jag inte följt din Alfa övningar i ett annat forum.. vill minnas att det fanns en viss TEA där som det skrevs (och skrivs) en del om? Även en del 164QV spörsmål om jag inte minns fel..

Och jodå, jag har varit drabbad av Alfaviruset i ett antal år jag med (närmare 25 år tror jag det blev) :-)
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Lus menar jag förstås.. och undrar om jag inte blandar ihop dig med just Seb.

Hursomhelst, Alfavirus kan drabba hårt och länge! :-)

Och kanske också ge bestående skador så att man t ex kan överväga att införskaffa en Citroen..
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
TEA ägdes av Tomas, aka mopar, sen av seb :) Men jag har också haft 166 3.0 super på den tiden de var nya. Även 147gta, ett gäng 164or, 156or, 33, 90 och så vidare..en mörk tid i livet :P
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tror inte det är direkt off topic egentligen. Verkar vara många smått defekta som pendlar mellan alfa och cittra!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Både Alfa och Citroen av senare årsmodell vill jag påstå håller minst lika bra kvalitet som vilket "premiummärke" som helst. Mycket gammalt struntprat som kommer från gubbar som hade en Citroen för 15 år sedan och "den krånglade hur mycket som helst" osv.

Som om BMW skulle hålla så hög kvalitet förresten med N53 och 1.8d/2.0d i spetsen...

-------
//Lövet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Just alfas problem i Sverige är brist på reservdelslager och serviceställen. Kanske modellutbud också, det har ju varit väldigt skralt de senaste 20 åren.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Fast alla som kört en Busso V6:a har i alla fall fått en referens för hur en motor ska gå och låta! Svårslaget!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Helt klart. Men så var det ju det där med 6.000 mil kamremsintervall...

-------
//Lövet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Alla som haft audis s-modeller med åttorna jublar över bussons långa intervall :)
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Lus: Det är ju ytterst trevligt när verkstaden hälsar på en med förnamn ;)

Helt enig med Lövet ang gamla fördomar om framförallt franska och italienska fabrikat.

/Masten
Transocean
Tråden håller på att spåra ur :-)

Till LUS och alla andra:

Jag rekommenderar ingen att köpa en C5...om ni läser från första sida så blir det klart.
Jag rekommenderar inte någon specifik motor, tänkte bara att om man nu skall ha en C5 så varför inte med en V6:a. Själv blev jag alltid mobbad på Citroenakuten.com då jag körde med 1.6HDI och stålfjädring (biltidningar menade att den var precis så bra som hydraulik :-)

En C5 III är en vacker bil men ingen Volvo 240 som bara rullar och rullar utan att gå sönder
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Transocean: Det är fullt förståeligt att du inte rekommenderar C5 till någon, jag förstår dig med tanke på de problem du hade med din bil. Däremot är den förstås inte på något sätt representativ för samtliga C5or.

Kan hålla med om att det för många på Citroënakuten är något religiöst med gashydraulikens förträfflighet jämfört med traditionell stålfjädring. Gashydrauliken _är_ överlägsen på vissa områden men naturligtvis även sämre på andra.

/Masten
Transocean
Tackar Masten! Med mindre fel vore C5:n suverän. Sen verkar det som om "Akuten" är flera hack aggressivare än AP :-)
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Tänkte att jag kunde ge lite återkoppling på hur det gick med bilval och erfarenheter efter detta:

Efter att fortsatt leta ett tag och kikat både på F10:or och C5:or, dök det till sist upp en bil där både pris, skick och utrustning var rätt och också ok inbytespris på befintlig bil, slog jag till slut till på en C5:a. Hade gått lite längre än jag tänkt men kändes helt ok ändå. Så, nu när jag åkt omkring i bilen ett tag kan jag konstatera att det är ett väldigt bekvämt sätt att åka på. Och just åka är nyckelordet, det är en bil som man åker i mer än kör aktivt. Avslappnat och avkopplat gungar man fram i tillvaron, ganska behagligt! :-) Uppfyller i princip förväntningarna, stolarna inte riktigt så bra i längden som jag trodde först (för mjuka i sitsen) men sitter ändå betydligt bättre än i 330:an. Styrningen är väl i princip helt utan känsla för vad som händer på vägen men det visste jag ju om redan när jag köpte, ljudnivån höge än vad jag tänkt mig men skyller det på slitna framdäck på 19"-fälgar (som ju är tokfel på en bil så helt inriktad på komfort - kommer byta tlll 17" till våren). Bränsleförbrukning runt 0,65 i snitt på det jag kört hittills, d v s 4-5 dl mindre per mil jfrt med 330:an, i linje med vad jag hoppats på.

I övrigt är bilen som jag förväntat mig och i vissa avseenden bättre. Känns som den hänger ihop väldigt bra, inget skrammel eller oljud från inredning eller hjulupphängningar. Motorn har trevlig gång och trevligt med ordentligt bottendrag.

Känns som väldigt mycket bil för en begränsad summa pengar. Värdet faller fort i takt med att milen springer iväg men tror ändå inte att värdeminskningen blir större i kronor räknat, jfrt med om jag köpt motsvarande F10/F11 istället som ju hade kostat betydligt mer från början. Angenäma priser på försäkring inte fel heller. Kort sagt, nöjd så här långt!
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Kul att det blev en C5! Vilken motor?
Min har passerat 23000 mil nu men ska säljas senare i höst då ny bil är beställd.

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.