|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag hade nog satsat på Citroën i dina skor. Försök hitta en extremt välskött och välutrustad privatägd. Till skillnad från många andra "billiga" märken kan man ha tur och hitta en "entusiastägd" Citroën som haft en ägare som faktiskt bryr sig. Samma gäller väl i och för sig för BMW men då är det helt andra pengar. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Står och väljer mellan två specifika bilar, båda står hos bilhandlare och inbyte av min 330:a är förutsättningen, vill gärna slippa strulet med att sälja den själv privat. F11:an tiptop invändigt och väldigt välutrustad, finns några smärre skavanker utvändigt dock. C5:an har jag bara sett på bild men ska enligt säljaren vara mer eller mindre i nyskick och bilderna motsäger inte det. Utrustningsmässigt är bilarna väldigt lika. Panorama, dieselvärmare fjärr mm. Enda punkt där BMW:n egentligen är avgjort bättre utrustningsmässigt är ljudet där den kommer med HiFi Professional som låter avgjort bättre än vad som sitter i C5:an. En rätt tung punkt i mina ögon (eller öron snarare..). Å andra sidan är C5:an tystare att köra.. |
|
| Jag måste säga att detta hittills är en mkt bra tråd. Nyktra åsikter och tyckanden utan pekpinnar och hån - har ingen erfarenhet av C5, men jag hoppas du väljer den och blir nöjd, lycka till oavsett! | |
Transocean |
@rille000 Ok, det verkar som du har tagit steget... kolla i alla fall följande punkter innan du köper: Främre fönsterhissar, det skall vara helt tyst och funka efter att du kört bilen i minus 5 grad en halv timme eller så. I bilhallen funkar dom naturligtvis men kan trots allt låta lite....om ja, rasar dom snart. Glapp i främre hjulopphäng, testa med ett 9-3 och 12-6 grepp. Väldigt vanligt. Kolla efter rost där vindrutan slutar och taket börjar samt invändig vid framdörrar (svetskarvar) Läckande styrvxl är en gengångare Eftersom du skall köpa en med hydraulikfjädring, kolla för ev läckage. Jag skulle nästan att rekommendera köpa en privat och en sån som haft massa fel åtgärdad ( med dokumentation). I alla fall de som jag listat upp. |
Transocean |
Förresten, kolla att bromsar bak inte går varma, är fälgen varm efter 20-30 minuters körning har du ett problem. Bmw:n skulle jag sälja privat, då Citroënhandlare inte gillar BMW och vice versa :-) |
Transocean |
Har du en länk till tilltänkta kandidater? |
|
Jag tackar för tips! Ser ut som om den C5 jag hade i tankarna har hunnit reserverats av annan spekulant så får se mig om efter annat ex om C5 skulle bli aktuellt. F11:an som jag funderar på är denna: Länk Välmatad men många pengar.. |
|
|
Även om det är många pengar så är det ju oerhört mycket bil för pengarna. Tänk vad den kostade ny... ------- //Lövet |
|
Transocean |
6000 mil på sex år, är inte det lite för lite för en sån bil? Dom har en annan F11 med liknande låga mil. Kanske dagiskryssare bägge två? |
Transocean |
Varför inte denna Länk Samma motor (6:a) som Jaguar hadde. Går säkert att pruta en del vid snabb affär. |
|
Varför skulle dyra bilar automatiskt gå mycket? Åk ut till de välbärgade förorterna i Sthlm, det står mängder med bilar för en halv miljon stilla hela veckorna. Till jobbet åker man tunnelbana eller buss. ------- //Lövet |
|
|
När det gäller F11:an så har den många rätt men inte riktigt alla.. När jag provkörde den på sommarhjulen (19") upplevde jag den som ganska spårig och den drog iväg ganska rejält i en del fall, ingen avslappnad bil att köra. Vidare har den M-chassi och därmed onödigt stötig med de hjul som satt på. Båda punkterna kan säkert åtgärdas med att sätta på ett par 17- eller 18-tumshjul istället (kanske kan räcka med att bara byta däck på befintliga fälgar). Sen har den aktiv styrning vilket jag inte gillade i det här fallet, standardstyrningen känns bättre (mer känsla i den). Och till sist, finns några småskavanker utanpå som man väl i och för sig kan leva med. Nära 100% rätt men inte helt... förmodligen så nära jag kommer dock. C5:an med V6:a kan ju vara ett intressant alternativ, för min del känns den som länkas till för gammal dock. Vågar inte utmana ödet för mycket! :-) |
|
|
Låter som det satt ett par halvslitna RFT på bilen? De kan förstöra det bästa av chassin. ------- //Lövet |
|
|
Magkänslan: köp inte! Min första BMW, en två år gammal 525iT, köptes på BMW med en liten rattvibration som skulle åtgärdas. Blev aldrig 100% bra. Jag kom aldrig över detta "mentalt".... /M Mina bilar: Länk |
|
Terry N |
Sorry off topic. Lövet, jag stämmer väl in på dem, iof radhus på välbärgad ö... min bil har gått 6500 mil sen 2011... vansinne egentligen med v6 diesel för mig, borde nog sälja till förmån för rolig bensinare.. Jag håller med om en bra och sund tråd, har följt den och jag tycker att C5 skulle vara ett bra val, har själv sneglat lite och insett att det är mkt bil för pengen. Har en bekant som körde gamla modellen med stora dieselmotorn i 30000 mil, han var mkt nöjd. Kan dock inget om modellen i sig. Men är du mkt för BMW så är nog det aktuella objektets RFT däck det är fel på/slitna. Jag hade nya RFT märkesdäck på min 330 och upplevde de helt ok. iof 17 tum och detta är 5-serien som är tystare i sig, så lite skev jmf. Lycka till! |
Transocean |
Hur går det med väckelsen TS? |
|
Frågan har lagts lite grann på is då aktuella bilar hann säljas innan jag lyckades vela klart.... C5:an är fortfarande ett aktuellt alternativ för mig, insåg dock att stolarna är olika i bilar med helläder resp delläder. Och jag sitter inte lika bra i delläderstolarna som helläder vilket gör att utbudet begränsas en del så kan ta lite tid att hitta rätt bil. Har varit runt och kikat på några C:or och kan konstatera att det skiljer en hel del i skick mellan olika ex trots ungefär samma miltal. Upplever inte samma skillnad mellan olika F1x.. |
|
| Transocean: att rekommendera 2,7-liters turbodieselsexan är inte okej. Det kan vara en av historiens sämsta motorer. Satt i C5/6, Jaggan och Land Rover/Range Rover TDV6. Fruktansvärt dålig motor. | |
|
Så dramatiskt är det väl inte riktigt. Men det är en äldre motor med hög skatt och har haft vissa tillförlitlighetsproblem. Vid det här laget bör det vara åtgärdat. Den nyare 2,2d motorn går lika fort om inte bättre, drar 2dl mindre och håller ihop utmärkt. Det enda som saknas är motorljudet från sexan. ------- //Lövet |
|
|
Nästan så dramatiskt :) Brittiska myndigheter slutade köpa in jaggorna pga tillförlitlighetsproblem (EGR, lagerras, dieselpumpar), LR/RR-forum är fulla med bekymmer. Jag själv drabbades av vevlagerras och dåliga EGR-ventiler. På LR/RR är turboras extremt vanligt med, men tror inte PSA och jagga har samma snurror. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.