AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.886

O2-sensor adaptation value bank 1 bottnar ur > felkod Lean på låga varv...

Sida 3 av 4
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )
Nej #21 har jag inte

Min uppfattning är att den går magert då och då och puttar upp felräknaren för felkoden sakta och efter ca 100 mil kommer den....

Det kan vara samband med tanken men är det pumpen då ?

Kall bil känns alltid 'piggare' - tror den matar på lite mera då...
Genomvarm bil känsla av tröttare ( magare )
Men detta kan vara min uppfattning bara.

Tror det kan vara lambda som är 'seg' och kanske tom hänger sig då och då.
Tog ut den och värmde upp den med gasolen till glödgad och blåste av. Tog det fler mil innan koden kom igen - kan vara slumpen också.

Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, inte alltid man kan lita på diagrammen och det finns som sagt massa olika varianter speciellt när det kommer till dessa detaljer på motorer och saker kring avgasrening.

Nä, varför skulle det vara bränslepumpen? Om vi säger såhär, vad är det som pekar på bränslepumpen? Kort och gott finns det ingen data i nuläget som supportar någon slutsats, så därför kan man inte dra någon slutsats :-)

Syresensorn kan definitivt blivit kontaminerad eller utsatt för accelererat slitage (för det var väl lite problem med den här motorn innan). Just det, du nämnde att den ryker lite då och då (misstänkta dåliga ventiltätningar), det är ju exempelvis något som förkortar livslängden på både katalysatorer och syresensorer.

Så det finns ju faktiskt en möjlighet att syresensorn fungerar bra större delen men har lite problem intermittent. Jag tror inte det är särskilt sannolikt, men inget jag kan utesluta eftersom det finns så liten felsökningsinformation tillgänglig.

Huruvida detta är fallet eller inte får man reda på genom punkten i slutet av inlägget (på så sätt slipper man gissa, göra antaganden och förutsätta - vilket gör all felsökning så extremt mycket mer komplexare).

Att använda att felkoden sätts är ett alltför grovt verktyg att använda för att se om felet finns där eller inte, felkoden sätts först efter att man passerat ett antal tester (körcykler, tidsramar etc etc etc) samt att felet ska vara såpass grovt att det faktiskt sätter en felkod. Du kan ha en stor vakuumläcka som kanske orsakar 19% extra bränsletillägg - men det kommer i många fall inte sätta en felkod. Men går du över gränsen till 20% så kommer det direkt att sätta en felkod. Så det kan vara en hårfin gräns mellan att ingen felkod sätts och att en felkod sätts, men i själva verket så är det EXAKT samma typ av fel som finns där. Därför är observation beyond felkoder ett absolut måste inom felsökning. Felkoder är endast endast endast en initial vägledning. Den säger mer eller mindre bara vilken ingång till labyrinten du ska ta - inget annat :-)

Vill man få ett grepp om felet (vilket man måste för felsökning och diagnosticering) så måste man fastställa när, var och hur felet finns där. Kort och gott reproducera felet och se hur när och var det uppträder samtidigt som man kollar på vitala livedata värden från INPA.
Är det helt tätt på #20 och #17?
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )

Jag funderade på om det kanske kan vara EGR-ventilen som strular, kanske "läcker" skjuter in för mycket luft ? Kanske blanka av den och se om det blir någon skilland.

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har du både EGR *OCH* secondary air injection på denna märkliga motor? :-)

Det du länkar till är ju secondary air injection systemet (detalj #6 är ju det vakummstyrda check valve).
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )
OK

Så de är ett secondary air injection system - kan det vara #6 som strular ?

Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Se mitt inlägg från 2017-04-18 22:26 - där tar jag upp och diskuterar en del kring detta :-)
Lång tråd, hade du bytt insugspakningar?
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )
Japp har bytt packingar och O-ringar till injektorer
Kanske är något med insuget då jag har haft ner det antal gånger

Hur fungerar secondary air injection ? Vilket håll blåser det åt ? Från insug till denna ventil ? Sen går det ju via Canistern ? Kan man testa den på något sätt ?

Jag funderar på nu
- B-tryck pump måste jag mäta upp , någon som vet ventilen ( storlek till schrader ventilen som skall skruvas på )
- Kanske ta loss injektorer och får dem rengjorda/balanserade
- Rök-testa den

Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Secondary air injection blåser in luft i grenrören (ska göras så nära avgasventilen som möjligt där avgaserna är som varmast). Så luftpumpen pumpar friskluft till den vakuumstyrda ventilen (som DME styr när den ska öppnas) och luften hamnar till slut i grenrören.

I den här tråden förklarar jag övergripande vad EGR respektive Secondary Air Injection gör och skillnaderna emellan dessa
Länk

Innan du gör någonting whatsover så ska du röktesta den. Eftersom sannolikheten är hög att det är tjuvluft så är ett röktest en lämplig början. Du kan multipla fel och multipla ställen med tjuvluft så därför måste man börja med en sak - se vad som ändras och hur mycket - gå vidare till nästa sak - se vad som ändras och så vidare. Helt vanlig klassisk felsökning helt enkelt.

Så steg 1 : röktesta!
Du misstänkte en sond och hade beställt en ny.
Du kan skifta den felaktiga med bank2 är det verkligen fel på sonden så kommer troligtvis felkoden även ändras från bank1 till bank2, om inte så finns en chans att den är fungerande och det är något annat fel.
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@delorian : Det är en riktig odd-ballare det här - finns bara en bank på denna N46 :-)
Enligt den är skissen ni länkade till förut så är det 4 st lambasonder.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är en länk till min E87 120i som också har en N46, var smidigare eftersom jag har snabblänk till den, trodde i min enfald att det var samma konstruktion på avgas- och motorstyrningen på trådskaparens N46 - men icke!

Efter lite klurande samt visuell inspektion av trådskaparen kom vi fram till att det är såhär (dvs nedre lösningen med syresensorerna #12 och #14 i den andra länken)
Länk
Länk

Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )
Lambda bytt och tittat över tätningar, bilen går klart bättre med nya lambda(ingen tvekan eller små-hackande), var värt att byta för 800 kr men felkoden kommer...

Nu till det intressanta, nu fick man två varvtal istället, tror den läcker nog någonstans får försöka få till rök-testet.

Date: 29.04.2017 13:25:15
ECU: MEV9N46
JobStatus: OKAY
Variant: MEV9N46
-------------------------------------------------------------
RESULT: 1 error in error memory !
-------------------------------------------------------------
29E7 CDKRKAT - LR-Adaption additiv pro Zeit (Bank1)
Error counter: 2
Logistic counter: 40
1. Umweltsatz
Mileage 218060 km
Motordrehzahl (nmot) 2360.00 /min
relative Luftfuellung (rl) 34.50 %
Tankfuellstand (tfst) 32.00 l
Regelfaktor Bank1 (fr_u) 0.98 -
2. Umweltsatz
Mileage 218080 km
Motordrehzahl (nmot) 680.00 /min
relative Luftfuellung (rl) 13.50 %
Tankfuellstand (tfst) 31.00 l
Regelfaktor Bank1 (fr_u) 1.01 -
Gemisch zu mager
Testbedingungen erfuellt
Fehler momentan vorhanden, aber noch nicht gespeichert (Entprellphase)
Fehler wuerde das Aufleuchten einer Warnlampe verursachen
Diagnose aktiv
--
Zyklus-Flag gesetzt
--
--
--
Error code: 29 E7 C1 05 00 00 02 28 55 2E 3B 2E 20 7E 55 30
11 12 1F 81 FF FF FF FF FF FF
Gick bytet smidigt, ibland är det som fastsvetsat i gängan.
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )

Så här ser b-trycket ut, inte helt övertygad om att pumpen är 100 frisk, brukar inte fluktuera på det sätta i idle.. Filter med inbyggd regulator är bytt sen några hundra mil.

Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, även fast du har en N46-motor så sitter BTR'en i bränslefiltret (precis som på en M54-motor)? Intressant...

På en 120i med N46-motor så sitter ju bränsletrycksregulatorn och bränslefiltret nere i bensintanken (tror de sitter i den modulen som sitter i den vänstra delen av bensintanken).

Nä, det där beteender känner jag inte igen precis - kan inte minnas det brukar vara så.
@Joachim76 : Var mätte du, var det via Schrader-ventilen på fuelrailen?

Visst bildas det små tryckvågor av att spridarna öpnnas och stängs, men det där brukar tillverkarna ha ganska bra koll på hur de undviker det. Dessutom är det garanterat för små och för snabba förlopp för att vanlig nålbränsletrycksmätare ska fånga upp.

Jag tror du har de fluktuationerna inte bara på tomgång, utan även i hela varvtalsregistret. Ser ut som att nålen rör sig snabbare när du ökar varvtalet och till slut så är fluktuationerna så snabba att de inte gör utslag på nålen utan det ser ut som att det är stabilt.

Har du möjlighet att köra pumpen manuellt? Skulle vara intressant att se om fluktuationerna finns där när bara pumpen, bränslefiltret och bränsletrycksregulatorn är med och arbetar. För om det är pumpen, så borde man se fenomenet då också...

Men fluktuationer på +- 0.25 bar kommer ändåså aldrig att orsaka att fuel trim värden konsekvent går i taket och alltså lägger ten jäkla massa bensin.

Även om detta bränsletryck ser något märkligt ut, så kan det inte vara orsaken till P0171 felkoden.
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )
@Joachim76 : Var mätte du, var det via Schrader-ventilen på fuelrailen?

Japp

Jag tror att det lätt förhöjda trycket och fluktuationen är ett symptom på "tjuvluft" , förstår inte bara vart den läcker. Trycket ligger stabilt om pumpen får utan motorn. Något skumt är det...

Vad som är uppenbart är att den starkare om motor är kall ( då matar motorn på mera ) och kompensera "lean" läget när motor är genomvarm. Men om den då läckte någonstans borde även motorn när den är kall vara påverkad.

Skulle vilja läsa fuel trim på bättre sätt, short och long term tycker INPA inte ger det stödet. Bubblade med en kille på tube som gör många DIY filmer i US Om BMW felsökning och fick detta svar som verkar vettigt

"
I'm not sure what the fuel pressure is supposed to be on that engine, but if it's 50 then you're reading a little high, but that'd cause rich running. You need a scan tool with live data to figure out what kind of lean condition you have. A Foxwell NT201 is the cheapest hand held scanner you can use for this. Available on Amazon. Review video will be out on Wednesday. If the fuel trim is higher at idle than at 3000 rpms, you have a vacuum leak. If it's the other way around, higher at 3000 rpm, then you have a fuel delivery problem."

Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )
Fast kanske har jag löst det , jag bytte i helgen en packing mellan oljefilter huset och blocket som någon annan verkar haft framgång med

"
My E46 kicked-up the same code agian and again, First the breather hose on the crank case had a minor split which brought that code up......was fine for a few months after I had replaced it. Light came up again, coud'nt see anything obvious but one day discovered a small oil leak between the Oil filter housing and block........changed the gasket, that stopped the oil leak and I also never had the error code come back since.
"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.