|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Ursäkta med bank2 är inte det om man har två sidor ? Denna motorn har ju bara en bank (en lambada upstream ( regler-lambdan) och en downstream ( efter katt ) |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Alla frågor välkomna! Eftersom det är lagkrav på att fordon har OBD II så brukar man använda deras terminologi då många felkoder är OBD II, men främsta anledningen är att denna tråd började med just en sådan OBD II felkod - nämligen P2187. Jag har SAE J2012 från April 2002 ("OBD II specifikationen") om någon är intresserad. Uppdelning av banker är mer från ett avgas- och utsläppsnivåperspektiv. Bank definieras av specifikationen som "Specific group of cylinders sharing a common control sensor, bank 1 always contains number 1, bank 2 is the opposite bank. Så det varierar från motor till motor och tillverkare och tillverkade vilka cylindrar som tillhör vilken bank och hur många det finns. Samt vilken sensor vi pratar om! Nej, på en N46 (R4) såld här i Sverige så finns det två banker när det gäller syresensorer. Cylinder 1+4 bildar bank 1 och cylinder 2+3 bildar bank 2. Varför? Jo, för att cylinder 1+4 delar upstream syresensor (och även downstream syresensor) och cylinder 2+3 delar upstream syresensor (och även downstream syresensor). Du kan se layouten här Länk Så på denna motor har du bank 1 upstream syresensor (B1S1), bank 1 downstream sensor (B1S2), bank 2 upstream syresensor (B2S1) och bank 2 downstream sensor (B2S2). På en M54-motor (R6) till exempel så tillhör däremot cylinder 1+2+3 bank 1 och cylinder 4+5+6 bank 2. På min gamla M30B35-motor (R6) så är cylinder 1+2+3+4+5+6 bank 1 (för det finns bara en syresensor där). Men! Om vi pratar tex kamaxelgivare finns det bara bank 1 - för den givaren delas av alla cylindrar! Du kan alltså inte på en N46- eller M54-motor prata om en kamaxelgivare för bank 2. Däremot på en M60-motor (V8) är det fullt legalt att prata om kamaxelgivaren för bank 2. |
|
Jag har ju en enklare layout med bara en primär lambda framför katten och en efter. Grenröret ser ut så här Länk Så det blir ju bara bank 1 för mig ? |
|
Aha, ehum!?! Så du har motorn med de något lägre avgaskraven? Trodde alla N46-motorer sålda i Sverige hade layouten med dubbla katalysatorer. Men jag tror dig - du är ju den som stuckit ned huvudet där och faktiskt sett det med egna ögon! Det är ju en E46, kanske de var något annorlunda. Ok, blev nyfiken - måste snoka runt lite! BTW, det där du länkar till är en N42-motor... Vad gäller här? Men yes, det ser ut som du bara har en bank - dvs bank 1. Det ändrar ju felsökningsangreppssättet avsevärt! För säkerhets skull, har du de 7 sista VIN-siffrorna? Måste dubbelkolla... Ok, vi behöver VIN-nummer här... |
|
vin ; WBAEY710X0KX01491 Jag uppfattar det är en N46 motor med N42 runtomkring, i INPA når jag motorn via E90 N46 .. |
|
Ok, byggdes den 27:e Januari 2005 så en av de absolut sista E46 318i Sedan. Började bli vanligt vid den här tiden att man hade en grundmotor och slagvolym, men beroende på modellbeteckningen (tex 316i, 318i eller 320i) hade man olika "avancerade" lösningar på insug, avgas med mera. Ok, men det säkraste är alltid visuell verifiering! Så om du är säker på att du inte har några dubbla katalysatorer hängandes på grenrören och det sitter endast en katalysator undertill (med en sensor före och en efter) så köper vi alla det! :-) Men detta ändrar ju som sagt felsökningen totalt! Var ju helt insnöad på att alla N46-motorer såg ut som min motor :-) Sååååååå.... Nu när vi vet detta - det som är TOKINTRESSANT är då - hur ser ditt INPA ut!?! Det borde ju rimligtvis bara visa en bank (alternativt visa båda banker men att den bara duplicerar siffrorna till den andra banken - upp till mjukvaran hur den är programmerad). Blev det någon film på hur de olika parametrarna för live-datan såg ut på tomgång med varm motor (och felkoder nollställda)? Det sista steget under "Ok, vad behöver vi veta mer?" i ett av mina tidigare inlägg gäller dock fortfarande - förutom då att man ska ignorera att ha bank 2 som referens då den inte finns tillgänglig. |
|
Vilken raritet bil man har då :) Nu är jag tillbaka på VVT spåret då en kastade några VVT felkoder... Har haft den förut, men nu kom det lite fler 2A67 CDKDVEST - VVT-Ansteuerung Error counter: 2 Logistic counter: 39 1. Umweltsatz Mileage 214780 km Motordrehzahl (nmot) 0.00 /min Versorgungsspannung (ub) 11.40 V Spannung Diagnose-Port VVT- Ansteuerung 1.39 V Temperatur VVT- Endstufe 210.00 Grad C 2. Umweltsatz Mileage 214780 km Motordrehzahl (nmot) 120.00 /min Versorgungsspannung (ub) 8.48 V Spannung Diagnose-Port VVT- Ansteuerung 1.56 V Temperatur VVT- Endstufe 3.00 Grad C Kurzschluss der Motorleitung Testbedingungen erfuellt Fehler bisher nicht aufgetreten Fehler wuerde das Aufleuchten einer Warnlampe verursachen Diagnose aktiv -- Zyklus-Flag gesetzt -- -- -- Error code: 2A 67 88 05 00 00 02 27 53 E6 00 79 47 D2 53 E6 03 5A 50 03 FF FF FF FF FF FF ------------------------------------------------------------- 2A6B CDKDVPMN - Leistungsbegrenzung VVT-Notlauf Error counter: 1 Logistic counter: 40 Mileage 214780 km Spannung VVT- Relais 11.09 V Motorstrom VVT 0.00 A Istwert Exzenterwinkel VVT 49.60 Grad Tastverhaeltnis VVT- Motoransteuerung 0.00 % Exzenterwinkel faehrt nicht auf Vollhub Testbedingungen erfuellt Fehler bisher nicht aufgetreten Fehler wuerde das Aufleuchten einer Warnlampe verursachen Diagnose aktiv -- Zyklus-Flag gesetzt -- -- -- Error code: 2A 6B 82 05 00 00 01 28 53 E6 8E 00 3E 00 FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF ============================================================= |
|
@Joachim76 : Hur har det gått här? Ingen film över INPA-värdena? |
| Hur ser det ut runt spridarna är det någon av dem som läcker? | |
| Film och info kommer :) | |
|
Då har vi lite filmer att funder kring Som sagt den sätter mager-felkod efter ca 100 mil, verkar vara i samband med adaptiva delen av bränsle-blandingen som är inblanda. Går bra med viss tvekan ibland på gaspådrag. Känns allmänt piggare när den är kall ( får lite mera soppa ) Bytte på chans LFM utan framgång, har även bytt CCV och Valvetronic motorn som gav felkoder då och då. Har även tagit ner lambda och bränt /rengjort. Jag misstänker lambda sonden hänger sig ( är trög efter 22 k mil ) , kan vara throttle-huset också. Bilen snurrar på bra som en bruks-hink, ryker lite olja då och då ( ventil-tätningar ) fina avgasvärden på SBP Senaste felkoden ( brukar se ut så här med högre counters ) 29E7 CDKRKAT - LR-Adaption additiv pro Zeit (Bank1) P2187 Gemischregelung im Leerlauf (Bank 1) - Gemisch zu mager Error counter: 1 Logistic counter: 1 Mileage 216740 km Motordrehzahl (nmot) 800.00 /min relative Luftfuellung (rl) 11.25 % Tankfuellstand (tfst) 6.00 l Regelfaktor Bank1 (fr_u) 1.17 - Filmer Lean-kod satt med kall motor Lean-kod satt på varm motor Lean-kod rensad på varm motor |
|
|
Med de problemen och milen, skulle jag byta lambdasonden - rekommenderat bytesintervall är ca 15.000 mil även om de kan hålla längre. Dock försämras prestandan hos sonderna succesivt så ett byte är inte fel! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok beställde från das fatherlandt - blir spännande och se om det blir skillnad. Trodde det sattes felkoder på "slö" lambda... |
|
Intressanta filmer! Synd att det inte finns bank 2, men det borde gå att göra en någorlunda jämförelse mot mitt motorstyrsystem. @Joachim76 : Ser att värdena hoppar lite i filmen "Lean-kod rensad på varm motor" - fipplar du med gaspedalen där eller står den helt stilla på tomgång? Syresensorer kan åldras på flera olika sätt. Att den reagerar långsamt mellan olika lägen är bara en av flera saker som kan uppstå hos åldrande syresensorer. Motorstyrsystemet övervakar mycket riktigt detta och när det är uppenbart så sätts det en felkod om motorstyrsystemet anser så, men det finns massor med if else och but's inbyggda i det extremt komplexa motorstyrsystemet. Syresensorer verkar åldras snabbare idag, granted de är mer sofistikerade idag men ändåså... Syresensorn på min E34 535i var still going strong efter över 40 000 mil och efter 29 år i service! Det var riktiga saker det, när män var män och man byggde riktiga saker! Angående throttle-huset så finns det inget gasspjäll på dessa motorer (ok det sitter ett där men används bara i nödfall). Syresensorerna är ju iallafall i högsta grad levande. Ingen är ju stuck lean eller så... Tycker att både upstream och downstream är levande. Nu är det svårt att dra några längre slutsatser då man varken har grafer, exakt hur motorn gick när dessa filmer spelades in och avsaknaden av att göra enklare tester för att se hur syresensorerna reagerar på framtvingade scenarios - det enklaste sättet att se om de lever och fungerar och det tar inte många minuter att göra det. Kollar man på filmen "Lean-kod satt på varm motor" så ser man att motorstyrsystemet kämpat (additive har ökats upp och tycker även integrator att ökats upp - stämmer ju väldigt bra med felkoden) för att åtgärda vad föregående filmer visar dvs att den går mycket lean. Och den ser ut att ha lyckats någorlunda, för till slut så har den fått någorlunda vettiga värden på iallafall upstream syresensorn. Baserat på denna trots allt minimala tillgängliga information så är jag inte så säker på att en ny upstream syresensor löser problemet. Av allt att döma så verkar den fungera - iallafall någotsånär. Nu kan den såklart se ut som att den fungerar men ljuga och bete sig märkligt, men det är omöjligt att se så här offline på några filmsnuttar, då måste man fysiskt själv vara där och utföra ett antal enklare tester samtidigt som man övervakar ett antal parametrar för avgöra det. @Joachim76 : Köpte du upstream eller downstream syresensor, antar upstream eller hur? |
Jag satt och tittade lite på freeze ramarna... Vid alla tillfällen du fått lean code så har den sagt att det är väldigt lite bränsle i tanken (6, 12, 18 och 6 liter). Om den uppgiften skulle stämma så kan ju det vara en intressant ledtråd (något annat jag såg var att felkoderna sattes ofta runt 2000 rpm, vilket är lite mer än tomgång). Är det något du känner igen, dvs brukar du vara nere på så låga fyllnadsvolumer i bränsletanken (alla är vi olika - vissa tankar alltid när tanken är halvfull medans vissa tankar först när det är 3 droppar kvar)? Det är dock ganska enkel att bekräfta/avfärda genom att ha mer än halv tank bränsle, radera felkoder och se hur O2 värdena adapterar sig emot. Om de inte försöker addera mer bränsle så kan man börja ta sig en funderare varför felet inte uppträder där. Man kan även prova och se om det ändrar beteende om du höjer till 2000 rpm (för många felkoder var satta vid det varvtalet). |
|
Hej Yes fipplar lite på gasen i filmer ibland. Regler-lambda köpt Länk Upplever att det är en fel-räknare som sakta tickar upp, den sätter koden över hela varvtal-spannet idle upp till 2200 ca, vilket jag tror regler-loopen ligger i. Man skulle kunna misstänka läckage - men händer lite för långsamt och tomgång och annat är bra. Kan det bara trög/slow bränslepump ? Kanske men brukar vara svår startad och inte gå bra kallt då. Om det inte är lambda - för mycket luft in ( något trycks in i insug eller läcker ) - b-pumpen - hel-slut motor så det blåser rätt igenom :) Synd för tycker motorn och bilen är riktigt kul och skön att köra. |
|
Ok, det förklarar varför det hoppar omkring - då får man ignorera det. Å andra sidan så visar ju det att upstream syresensorn (reglersonden) definitivt är aktiv och reagerar och visar både fett och magert (därmed inte sagt att den fungerar korrekt). Men som sagt, av den lilla info som kan förmedlar härigenom ser det inte ut som det är något problem med syresensorn. Har vi tur så löser den nya syresensorn problemet! Vi får hoppas så! Men jag är tveksam... Du kan avgöra på 17 sekunder om det är problem med bränslepumpen, bränslefilter, bränsletryckregulator eller något kring dess styrning - bara mät bränsletrycket. Wham, Bam, Ram Jam och du vet direkt på 17 sekunder om du behöver någonsin fundera mer kring detta området :-) Det ska vara 3.5 bar på min N46-motor, så det borde rimligtvis vara samma specifikation på din motor. @Joachim76 : Vad menar du med att reglerloopen ligger i spannet idle till 2200 rpm? Menar du open loop vs closed loop? Det används generellt sett alltid i hela varvtalsregistret. Ett undantag man brukar göra är vid WOT, då brukar man feta på lite för en lite fetare blandning ger lite mer effekt så man fetar bara på när föraren verkligen behöver det. Hur var det med fyllnadsgraden av tanken? Har du kört på tom eller nästan tom tank den senaste tiden? Eller var det bara falska värden i de där freeze ramarna kanske? Tja, varför inte en helt vanlig hederlig tjuvluft? Finns ju tusentals ställen dessa kan läcka ifrån. Tror faktiskt du har en enklare typ av DISA-ventil på den här motorn, kända för att läcka som ett såll. Just det, har inte du secondary air injection på denna? Jag har det inte på min N46-motor. Läcker det här på fel ställe så är det i princip samma sak som att det är hål i grenröret... Som följd att det kommer en jäkla massa syre i avgaserna som inte motorstyrsystemet begärt (den har koll på när den aktiverar secondary air injection) och då blir ju avgaserna tokmagra och lätt hänt lean codes sätts. Du har den berömda vakuumpumpen som kan läcka som ett såll... Oftast läcker den bara ut olja, men har hänt den där orsakar tjuvluft också... Finns tokmånga ställen som det kan ha gått fel på. Har något av dessa teorier felsökts eller diagnostiserats? Hur mycket faktisk ***felsökning*** har egentligen gjorts? Vad ***vet*** vi egentligen? Vi vet att den sätter felkoder mager blandning på tomgång (eller låga varv). Vi har bekräftat aktivitet på upstream syresensorn (den visar vettiga livstecken iallafall). Livedata (lite fuel trims och syresensorvärden) ser ut att bekräfta att felkoden verkar rimlig. Sitter och funderar på vad mer vi ***faktiskt*** vet? |
|
Tror inte heller riktigt på sonden, att den sätter just den felkoden visar att den fungerar skulle jag säga men jag kan ha fel där. Prova ett röktest, det kan göras med en fasttejpad slang och en cigarr är det läkage någonstans så är det stor chans att det syns. |
|
|
Jo det är en N46 motor på denna också, en av de sista e46 som gjordes så den är en pre e90. Ingen DISA , secondary air finns där men den jobbar fint i uppstart och sen tyst. Vakuum-pumpen är tätad med nya packningar Kan hända den läcker i kåpan men långsökt... Gått med tom till halv tank, filter bytt. Vilken ventil är det man köper för att koppla på sin b-mätare ( mäta trycket ) ? |
|
Har inte du ett litet roligt ställdon under insuget? Jag tänker på detalj #21 i bilden nedan. Nu har ju du en liten "specialare" verkar det som, så jag kan definitivt ha fel här... Länk Om nu diagrammen stämmer så ska du ha en Schrader-ventil på fuelrailen, se detalj #2 i bilden nedan. Länk Förhoppningsvis har de inte snålat in på den... Fast efter denna motorn kan du som dödlig inte mäta bränsletrycket längre, då måste du gå via OBD-II och ha rätt diagnostikutrustning och lita på att bränsletryckssensorerna och allt kablage fungerar som det ska... Jaja... Fast ett tillägg här... Eftersom vi inte vet någonting om felet (se förklaring längst ned i detta inlägg), så är det ju ingen mening att mäta bränsletrycket om felet inte är närvarande... Du kan ju ha intermittenta fel... Ok, mäter du bränsletryck och du ser för lågt bränsletryck så är det ju en no-brainer... Men om den visar korrekt bränsletryck så är du inte klar med felsökningen... Mmmm, att luftpumpen jobbar är jag inte orolig. Se min beskrivning ovan vad jag oroar mig över :-) Fast är det inte tätt där brukar man höra det... Fast det första steget i en felsökning är ju att verifiera när den går magert. Går den alltid magert? Går den bara magert ibland? Eller har vi sån tur att man kan korrelera en tom bränsletank med mager gång, det hade ju varit sweet. Vet vi egentligen när den går magert och när den inte gör det? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.