|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, Det jag vill kunna göra är väl ungefär följande: Läsa av felkoder, gärna enligt samma sätt som bmw gör på verkstaden, Utföra lite enklare felsökning, jag vill kunna se hur mina lambdasonder arbetar i realtid och över tid. Gärna motortemp och andra värden också. Möjligen kunna köra testet som verifierar ifall spridarna är ok eller ej. (Detta går ju med den bluetoothadapter jag har nu, men jag tycker inte jag får till speciellt bra grafer i programmen jag har testat (torque, obd fusion, carly)) Bonus vore ifall det gick att t.ex. programmera in nytt batteri och nollställa oljeservice. Bakgrunden till detta är att bilen går sådär. Just nu beter den sig ungefär på samma sätt som när spridarna var dåliga, men alla dessa är bytta. Vore kul att se om det är något annat som är fel. Det blir dyrt att felsöka hos BMW varje gång bilen rycker till vid start.. Ni som kan detta, ge gärna lite olika förslag i olika prisklasser! Stort tack på förhand! | |
|
Tjena kompis! Här ska du få en lista om vilka BMW-specifika program som funkar till vilka modellserier! Läser du listan kan du själv avgöra vilket som passar just din kärra, vilket jag gissar är en E6x! ISTA/D (Exx & Fxx Chassis): Diagnosis ISTA/P (Exx & Fxx Chassis): Programming FSC Code Import and Activation INPA (Exx & Fxx Chassis): Diagnosis Tool Set 32 (Exx & Fxx Chassis): Diagnosis Coding E-Sys (Fxx Chassis Only) Programming FSC Code Import and Activation Coding WinKFP/NFS (Exx Chassis Only) Programminig NCS Expert (Exx Chassis Only) Coding FSTool (Exx Chassis Only) FSC Code Import and Activation |
|
|
Ja just precis, kanske skulle ha skrivit det. E60 2008 LCI, 525i n53 Vilken lösning blir billigast eller åtminstone mest prisvärd? |
|
| INPA och NCSExpert gör nog tricket för dig! Finns flera olika vis att tillskansa sig sin egen kopia av de programmen, exempelvis valfri torrenttracker eller tillsammans med kina-interace. | |
|
Två frågor till som uppstår, Var köper man dessa? Finns återförsäljare eller är det ebay/blocket? Beg funkar fint såklart. Räcker det t.ex. med inpa eller ista/d för att kunna nollställa oljeservice, eller behövs även ista/p för detta? Är tool set 32 ett bättre val annars baserat på det? Jag vill alltså inte låsa upp funktioner i bilen, utan vi pratar serviceåtgärder. |
|
|
Ah, jag slår en kik på ebay :-) Tack för tipset! |
|
| Länk Detta har jag köpt flera gånger. | |
|
Oljeservice ska gå att nollställa utan att koppla in någon extra hårdvara/mjukvara. Se t.ex. nedan: Länk Verkar som man även kan köra ISTA nuförtiden med de enklare K-DCAN kablarna (utöver INPA) så det mest prisvärda måste ju vara att köpa en sådan för den spottstyver de kostar. Länk Jag har bara testat INPA men där kan man se värden på lambdasonder samt motor-, olje- och kylvattentemp m.m. Tyvärr en ointutiv programvara som tar lite tid att sätta sig in i. Min version är dessutom en blandning av tyska och engelska. Men när man väl hittat var respektive funktion finns funkar det bra. Mig veterligen kan du inte köra något test i INPA som visar direkt om en enskild spridare läcker. Men det borde vara svårt att göra regelrätta spridartest utan att lyfta ur spridarna ur motorn och köra i en spridarbänk utanför där man kan mäta vad som flödar ur dom. Oavsett programvara. |
|
|
Stort tack för era tips! Ska försöka klicka hem en sådan kabel senare. En grej bara, hur ska jag tolka detta: "- E60, E61 od 03/2007 " Jag tyder det som att det betyder fram till 03/2007. Min bil är ju alltså en -08 LCI, dvs generation 2 av E60'n eller vad man ska säga. Behöver jag likt förbaskat en annan kabel eller fungerar det med samma tror ni? Någonstans har jag snappat upp att bmw använder vad som kallas dcan från ca 2008 och framåt. Vad tror ni? |
|
| Fel av mig, google tanslate ger od = från, dvs "E60, E61 från 03/2007" | |
|
Jag tror att pinne 7&8 i kontakten skall vara byglade på < 03/2007, medans de inte skall vara det för 03/2007 och senare. Så det gäller att få rätt kabel, alternativt en med en switch på som man kan ställa om 7 & 8 skall bryggas eller ej. |
|
|
Jag tror att pinne 7&8 i kontakten skall vara byglade på < 03/2007, medans de inte skall vara det för 03/2007 och senare. Så det gäller att få rätt kabel, alternativt en med en switch på som man kan ställa om 7 & 8 skall bryggas eller ej. |
|
|
|
| Kittet jag länkade har dipswitch för 7/8. | |
| Suveränt, tack igen! | |
|
Hej. Lite nyfiken på hur din bil uppför sig. Har liknande problem med min 523 lci Mvh Peppe |
|
|
Hej Peppe, Jag skrev ett svar i din tråd istället. För den som vill läsa det: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.