AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.566

BMW 330e M-Sport, värdering?

835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Har en estorilblå 330e M-Sport uttagen i mars 2016, pedantskött och rullat 1400mil, är sjukt nöjd med den men funderar ändå på att byta till något annat, finns inte mkt begagnade till salu att jämföra med, på firma finns det t.ex. demobilar till salu som ligger runt 395.000.

Annonspris på blocket är en sak och vad man egentligen får i handen en annan, vad tror ni kan vara rimligt att förvänta sig att slutpriset blir? Eller är det svårsålt privat och bättre att bara byta in den?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Känns som en bil som är svår att sälja privat, är din bil "momssmittad"?
835
Nix, inte momssmittad idagsläget, så frågan är också om det är dumt att köpa ut den från firman innan som då skulle momssmitta den, eller bättre att sälja den direkt.
Har du kollat på vad du får för den i inbyte? Förutsätter iofs att du vill ha en annan BMW eller hittar en handlare som kan tänka sig att ta in en.
Verdi
Nej du ska nog inte köpa ut den. Grejen med den modellen är ju det låga förmånsvärdet.

Problemet är väl dock att inte så många som leasar tar begagnade bilar? Och ska man ta en begagnad måste den vara rätt mycket billigare än en ny med ramavtalsrabatt.

Tror iofs det finns en växande privatmarknad för "miljöbilar" också. Men chansen ökar ju om båda möjligheterna finns kvar. Både leasing och privatköp.
Det bästa är nog om du kan hitta någon som vill ta över leasing-kontraktet.
Är kanske svårt men du förlorar nog minst på det.
Verdi
Hur går det till egentligen? Man kan ju inte "ta över" rakt av utan ett nytt leasingkontrakt måste väl tecknas med den nya juridiska personen?
Så som jag fått det förklarat fyller man endast i någon blankett för övertagandet som finansbolaget OK:ar. Aldrig provat detta själv dock men fått det tipset själv av säljare då jag knölar fram och tillbaka med mina bilar.
Det som kan vara något jobbigt för den som gör sig av med bilen är väl om man petat in max första förhöjd leasingavgift på 30% som man förlorar rakt av antar jag.

Tänkte lite mer på det här med övertagande. Det kan ju faktiskt vara ganska smart då man kanske är intresserad av ett kortare kontrakt.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skulle tro att det är väldigt sällsynt. I så fall lär nog leasingtagare1 vilja ha en överlåtelsesumma motsvarande första förhöjda hyran av leasingtagare2. Annars är han ju dum på riktigt...

-------
//Lövet
Beror ju på hur gärna man blir av med bilen
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Jag sålde leasingkontraktet med en faktura mellan våra firmor. "Köparen" kunde tagit över leasingen jag hade med BMW finans men valde att leasa själv via sin egen bank som köpte ut den.

Vilken utrustning är det på din 330e? Vad kommer förmånsvärdet ligga på med 2017 års minskade subventioner?
835
Har finansiell leasing, har inte petat in första förhöjd leasingavgift. har "bara" ett restvärde jag måste förhålla mig till.

Men att dömma av diskutionerna hitills är ett inbyte på BMW kanske inte så dumt ändå, hade kanske tänkt mig köpa något annat, men fick nu även ett hyggligt bud på inbyte och detta pga. att det finns få begagnade att tillgå och hyggligt långa leveranstider. Kollade inbyte först på icke BMW åf och det visade sig att det skiljer ca 15.000-25.000 mot BMW åf.

Tror andrahandsvärdet borde va bra för denna bil, flera jag pratat med kan tänka sig köpa begagnad laddhybrid då man sänker bränslekostnaden ganska mkt förutsatt att man kan ladda hemma eller på jobbet.
340'-360' (inkl moms och vinterhjul)
Pär:an: Vad fick du för bud?:)
835
Fick bud på allt mellan 315-345 i inbyte, det som kan vara intressant är att BMW åf var dom som bjöd bäst i inbyte.
835
Tror det är svårt att sälja den privat för väldigt mkt mer än 345, så jag valde att byta bort den istället.
Ok tack för info. Kanske går att få lite mer via leasing bolagens egna auktioner? Har en bekant som fick ca 375 för sin men det var några mån sen...
Transocean
Bara en fråga, varför måste den bort?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.