AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
904

Ostabilt vid halvhård inbromsning

p0
4
p0xis
325d -10
Godkväll mina damer och mestadels herrar.
Jag har nyligen inskaffat en optimerad 325d. Problemet jag har är att vi lite hårdare inbromsningar så svajar bilen till vänster och höger. Väldigt skrämmande när någon bil svänger in framför en väldigt hastigt och man är tvungen att bromsa lite hårdare.
Jag misstänker att det har med vinterdäcken att göra (mjukt material?)
Jag har inte hunnit att testa om samma beteende uppkommer med sommar sulorna.

Rekommenderad lufttryck är 2.5 fram och 3 bak till min bil då jag kör med 225/45 17 runt om. Jag har testat att trycka in 2.7 fram men utan resultat. Kan det bli bättre med 3 bar fram?

En annan tanke är att det är 2 olika däck på bilen. Nokian WR D3 fram och Maxxis Arctictrekker bak. kan detta påverka något? Bilen känns förövrigt lite spårkänlig med.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Sannolikt beror det på dem olika däcksfabrikaten, hur beter den sig vid en lättare manöver i lite högre fart? Prova med sommarhjulen innan felsökning gälllande bussningar etc.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Låter som lite trötta styrleder eller dassig hjulinställning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tippar också på däckblandningen!

BMW-bilar är väldigt känsliga för att blanda olika däck.
Dessutom är det ett riktigt budgetdäck bak - skulle byta ut dem omgående!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
p0
4
p0xis
325d -10
Känns också som att det är däckblandningen som är boven här.
Är det onormalt att köra in 3 bar i framdäcken? tänker på ojämn slityta eller sämre grepp?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kör med 2,4 bar fram och 2,8 bar bak (0,1 bar över BMW:s rekommendation) på E39:an och upplever inget onormalt slitage på vare sig vinterdäcken (Gislaved 225/55-16) eller sommardäcken (Michelin 235/45-17).

Så spontant låter ditt nuvarande däcktryck inte vara i underkant i alla fall.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
se
661
seb_540
328i M F30
Börja med att känna på fälgarna om någon visar tecken på att vara varmare än de övriga, i så fall är det dags för nya ok, skivor & belägg på den axeln.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.