|
|
|
|---|---|
Grusse |
Artikeln om "M fyller 30" läser man under 1991: BMW släpper två specialmodeller av BMW M3, döpta till Johnny Cecotto resp. Joachim Winkelhock, efter de två fabriksförarna. Jag vill ha det till att det var Johnny Cecotto & Roberto Ravaglia som specialmodellerna kallades. 480st cecotto & 25st Ravaglia. Rätta mig om jag har fel. |
|
Joachim Winkelhock, finns inte det en version på M5 E34 som gjordes? Eller är jag ute och cyklar som vanligt? Tur att man inte blir beroende av att köra en bil med turbo, särskilt en BMW med turbo! Men det är inget jämfört mot en sugmotor med bra effekt! |
|
|
Hmm, en tanke som slog mig, någonting jag tycker jag kommer ihåg? Sa de inte någonstans att den kallades Ravaglia i england eller så, och någoting annat hemma? Har bara för mig att jag läst ngt om nå't sådant? //M |
|
|
Tror artikeln är delvis är hämtad från BMW Magasin 2/2002, dvs BMW Sveriges egna tidning. Det verkar dock tyvärr som om BMW själva inte har hjärnkoll på sin egen historia. En Cecottomodell (men även Ravaglia) tillverkades av M3E30 mellan 4/89-7/89, dvs 89 och inte 90. Någon Winkelhockmodell tillverkades aldrig av M3E30. Men av artikeln i BMW Magasin framgår det faktiskt inte om det är M3 eller M5 som avses! I BB däremot anges M3E30 vilket ju är felaktigt. Kanske fanns det dock en Winkelhockmodell av M3E34 som stensth säger, och som tillverkades 90, i så fall blir det nästan korrekt, men bara till hälften...hmmm. ///M3 E30 - The real one... |
|
Grusse |
"Darklight" Jo det stämmer att modellen hette Ravaglia i England endast 25st bilar som exporterades dit, resten var Cecotto bilar(480st). Modellerna var utrustade med en annan inredning, stötfångare i lättviktsmatrial, lättare rutor, instegslister med M3 logo, belyst växelspaksknopp, 16" fälgar, Evo II frontläpp, en liten läpp som sitter under vingen i bak kasetthållare och 215hk motor. Såldes i endast 3 färger: Macao blå(Endast cecotto:n tror jag), nagaro silver, misano röd. "SL" M3E34??? He he |
| Grusse, har du inte sett den!! Ser mycket märklig ut, platsar lätt i "varför måste dom" ;-))) | |
|
En "Joachim Winkelhock" M5 E34 byggdes, bilen var rätt ordentligt lättad och diverse mindre ändringar. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.