AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.511

BMW 523 e39 hackar fram vid gaspådrag

Os
3
Oscarols
BMW 523 e39 1998
Hej jag har en BMW 523 e39 1998 års modell
Nu är det så att bilen hackar fram vid gaspådrag och när man står still lägger den nästan av om man gasar. Håller jag full gas på pedal händer ingenting, den bara hackar och hoppar mellan varven.

Sprayat med startgas och inget händer,.
behöver VERKLIGEN hjälp med detta då jag måste ta mig till jobbet
Tack på förhand❤️
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara lite olika saker, så första steget är en felkodsavläsning så du har lite mer kött på benen i vidare felsökning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Os
3
Oscarols
BMW 523 e39 1998
Har en obd2 läsare men vet inte vart jag gjort av den
Men återkommer när jag löst en felkodsläsare
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
brukar nästan alltid vara vevaxelgivare eller kamaxelgivaren.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
På min gamla e36 hade jag ett liknande problem och då var det en slang i motorn som det gått hål i. En del vulktejp senare så gick den fint igen.
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Hade samma på min för några år sedan och då var det kommit fukt in i databoxen så vissa kontakter/lödningar börjar ärja , löste det med att en duktig kille fick med sig boxen hem och lödde om lite och fixade så nu går den finfint igen.
Os
3
Oscarols
BMW 523 e39 1998
Okaj, tack!
Hade ni/någon skrivit en liten guide eller länkat ett youtube klipp hur man kopplar bort boxen eller kollar om den är en vevaxelgivare?
Och hur mycket det skulle kosta att laga detta.
Rätt dålig med bilar och dylikt men försöker lära mig så gott de går.
Tack!
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Har tyvärr ingen guide ,jag hade en kompis kompis som hjälpte mig eller gjorde allt för mig.
Jag åkte på semester 2 dar efter bilen började strulade så bara bogserade den till honom .
Databoxen ligger under kupefiltret på höger sida "passagerarsidan " .
Så ut med filtret och skruva bort hållaren till filtret så kommer du åt olika relän . säkringar och databoxen under där .
På min var det gått tätt i dräneringen som gjorde att det samlats lite vatten där .
Jag betalade 2500kr för felsökning med om lödning och tätning av boxen och rensat dräneringen , skroten skulle ha 2500kr för en begagnad så då gav jag hellre pengarna till min kompis kompis :-)

Här har du lite tips om vev och kamaxel sensorerna

Hoppas du löser det snabbt billigt och enkelt
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Hur går det ?
Börja inte meka med någon databox, läs ur eventuell felkoder innan.
Alla obd2 har funktionen att man kan se fueltrimvärden detta är även något du bör kontrollera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.