AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.549

Sporadiska felmeddelanden på belysning

Vi
11
Viggedal
BMW E87 LCI 118D
Hej,

Jag är ny användare på forumet, men har läst länge och mycket här ändå. Så jag vill börja med att tacka för källan till kunskapen som finns här.

Mitt bekymmer började för en tid sedan, jag har en E87 LCI 118 diesel. Bilen ger sporadiskt felmeddelanden på dimljus bak, blinkers vänster fram och höger bak samt "right fog or daylight right". (osäker på vilken lampa den sistnämnda är). Ibland fungerar allt, men när felmeddelandena kommer så blinkar blinkers ca dubbelt så snabbt som normalt. Det är även så att alla lampor fungerar, alltid. Slår man på varningsblinkers och blinkar åt ett håll i taget så blinkar det i normal takt oavsett vilket håll som aktiveras.

Efter en långkörning på 40 mil nonstop och sedan retur nonstop har allt fungerat bra ca en vecka. Nu är det dags igen, som ett lotto, fast tätare mellan felen.

Finns någon som kan peka i vilken riktning felet kan ligga, eller var man ska börja söka? Kan batteriet vara möjlig felkälla? Har noterat att det verkar ta laddning sämre, ska mäta det ordentligt när jag får tillgång till utrustning.

MVH
Viggedal
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tjena och välkommen! Börja som du säger med batteriet och att läsa felkoder. Ljusmodulen (LCM/FRM) på våra e8x-bilar är rätt usla med, så den är steg tre i din felsökning. Men börja som sagt med batteri och felkoder.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ljusmodulen krånglar på ALLA BMW när de börjar bli äldre.

Alexander
Vi
11
Viggedal
BMW E87 LCI 118D
Nu verkar problemet vara avhjälpt, bättre batterispänning och bilen har fungerat klockrent trots flera kortkörningar :)

Tackar för era svar!

Nästa bekymmer, det har börjat lukta diesel vid uppstart och när man stannar vid exempelvis trafikljus... Finns några kända svaga punkter som orsakar detta på våra bilar?

MVH
Viggedal
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
LUS: var kan man beställa det till normal pris? verkstaden ville ha 4100kr plus moms:S känns lite väl dyrt... svårt att byta ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.