AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.829

Misständning på cylinder 1 vid kick-down, 335i N54, vad kan det vara?

Ol
7
OliverJak
335i,N54,Sedan -10
Har en e90 335i med n54 motorn som misständer på cylinder 1 vid kick-down. Har bytt tändspole, stift och spridare. Även testat byta plats på tändspolarna utan annat resultat. Motorlampan börjar lysa och bilen blir hackig vid kick-down. Varvar upp till ~7000 sen växlar den(bilen är en automat) och gul motorlampa börjar lysa. Försvinner vid omstart och felkod säger misständning cylinder 1. Någon som har någon aning om vad det kan vara?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Trimmad bil?
Vilken mjukvara i så fall?
Skulle kunna ha med bränslepumpar att göra också men det bör ju ge felkod på pump då.

/DJ
Ol
7
OliverJak
335i,N54,Sedan -10
Inget trim, helt original.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Min gjorde så och det försvann efter en valnötsblästring och kalibrering av spridare. Saknades även en packning i botten på den spridare där jag fick misständning.
Ol
7
OliverJak
335i,N54,Sedan -10
Jag har läst lite om det men bilen har bara gått 12500mil men det kanske är långt nog för att det ska behövas? Men borde inte misständningen komma på flera cylindrar om det är såkallad carbon build-up? Hur långt hade din gått?
Hpfp !
He
40
Henrik74
530xiT -08
Det jag tänkte på när jag plockade ur tre spridare ur min N53 (som är tämligen lik N54 bortsett från turbo) var att på åtminstone två av dom var packningen ganska "utsmetad". Funderar om det kanske är så att man haft i och ur spridarna i samband med felsökning på verkstad tidigare.

TIS säger max 10 min från att man dragit av skyddshättan på ny spridare tills de är i motorn, och plockar man ur spridaren så ska packningen bytas innan man återmonterar.

Lite pyssel med detta så jag skulle inte bli förvånad om det hänt att det fuskats med detta ibland när samma spridare plockats ur och satts in igen.
Lösar detta inte dit problem då är det nästa som du skal kolla på din högtryckspump som sitter under insuget.
Ol
7
OliverJak
335i,N54,Sedan -10
Jag var hos schmiedmann och bytte spridaren och det känns som att dom har koll på sin sak så det känns kanske inte som att packningen etc vore problemet. Jag är inte jättemotorkunnig men vad mer specifikt ska jag kolla på angående hpfp? Borde inte den ge någon felkod om den skulle vara kass?
He
40
Henrik74
530xiT -08
Lite lustigt om problem med högtryckspumpen visar sig just på cylinder 1 som ligger närmast pumpen?

Länk

Men det verkar ju som allt annat som brukar gå sönder är bytt så kanske inte är någon omöjlighet.
Ol
7
OliverJak
335i,N54,Sedan -10
Ja jag tycker det med, kollade lite på youtube och jag har ju inga andra av de "typiska" symptomen för en fallerande högtryckpump.
Har själv haft liknande problem på min E46, men det gällde cylinder 4,5 och 6 som jag fick misständning på.
Läste mig till på nätet att det kunde vara lambdasond.
Bytte plats på mina lambdor och felet flyttades till cylinder 1,2 och 3.
Ny lambda monterades och felkoder försvann.

Mest en tanke på om kanske en lambda spökar på din och ger misständningen.

Verkar som du bytt allt annat relaterat till problemet.
He
40
Henrik74
530xiT -08
Mig veterligen är det ganska bökigt att plocka bort lambda-sonderna på N54 och stor risk att de går sönder i samband med demontering, så jag skulle nog kolla i INPA (eller liknande) först för att se om det är konstiga lambdavärden i samband med att det misständer.
Ol
7
OliverJak
335i,N54,Sedan -10
Provade att lägga i sport/manuell på lådan och då funkar kickdown utan problem. Ingen misständning och tuffar på jättebra. Så fort jag lägger den i D kommer misständningen. Det kan inte var något med växellådan med tanke på att den ligger ganska länge på varvstoppet innan den växlar upp och ger misständningen?
Jag läste av koden med iCarly och då står det:
-Misfire cylinder 1: Injection is switched off
Kod: 0029CD
He
40
Henrik74
530xiT -08
Har du om de nollställde "adaptioner" när de bytte spridare?

Verkar som de kan dra på sig konstiga adaptioner när någon del inte riktigt funkar.

Å andra sidan kopplar man lämpligen ur batteriet när man byter spridare för att säkerställa att högtryckspumpen inte går igång, och det verkar som adaptionerna nollas när man bryter strömmen en stund (?).

Jag har inte haft någon automat själv så jag har ingen koll, Men verkar det inte lite aggressivt att den drar ända till varvstoppet om man inte kör någon form av sportläge? Borde den inte växla vid rödmarkeringen som i sin tur borde ligga lägre än varvstopp?

Ol
7
OliverJak
335i,N54,Sedan -10
Fel av mig, den växlar vid rödmarkering som börjar vid 7000rpm men det ligger kvar rätt länge innan den växlar upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.