AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.098

330I -03 Tänder inte på två cylindrar

Hej! För två veckor sedan så skulle jag snurra igång bilen (den hade stått två veckor i garaget) så upptäckte jag till min förfäran att den inte tände på alla cylindrar. kollade upp felkoderna och fick då upp P1351 och 1345 (Misfire Cylinder 5 With Fuel Cut-Off) Sammasak med 1345 för tvåans cylinder..

Sagt och gjortbeställde jag två nya tändspolar och sex nya tändstift. Jag bytte dessa i fredags, och problemet kvarstod. Fick även upp lite mer felkoder (misfire during start... cylinder 1 och 4).

Har en dump från torque Länk

har läst lite om problemet... Somliga säger att detkan vara bränslepumpen/bränslefiltret. Vissa säger insugningspackningarna (låter osannolikt att det skulle helt plötsligt bli på mer än en cylinder). Vissa säger att det är läckage i vakuumsystemet.

Jag har då inte en aning. Är det någon som kanske vet vad jag kan göra?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då det skedde efter en tids stillestånd verkar det troligt att någon lyftare kanske fastnat eller kolvringar som klibbar.
Det finns många saker som kan göra att den inte tänder. Tändspolar eller stift tror jag inte pajar just vid stillestånd.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Nu när du har nya tändspole och nya tändstift och problemet kvarstår så skulle jag gå vidare med att göra kompressionstest på dom cylindrarna som inte tänder (relativt billig test innan man ger sig på att riva och byta en massa saker kanske helt i onödan)
Skulle komptest visa ingen fel på kompression så är nästa steg kanske testa byta plats på spridare och se om felet förflyttar sig till andra cylindrar.
Sedan kan vara värt att kolla om det är tjuvluft just till dom cylindrar, startgas kan vara bra hjälpmedel.

Testa även varva ur bilen ordentligt tills motorn blir varm, hade den ståt i en fuktig miljö länge så kan det hända många saker.

Lycka till med felsökandet!
Håll oss uppdaterad!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du provat att köra en sväng med bilen även om den inte går på alla burkar?

Kan vara tryckare som hängt sig men även att den surat ner sig.
När du körde in bilen i garaget, körde du då en väldigt kort sträcka efter kallstart - typ från uppfarten in i garaget?

Kör man en sväng kan tryckare lossna och sura cylindrar kan blåsas rent.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
så... har varit upptagen med annat ett tag nu.

Men nu för två veckor sedan så tog jag och felsökte den grundligare; tagit upp spridarna och kollat att spridarna får bränsle, och läcksökt med startgs runt hela motorn med startgas - jag Hittar nada problem.

Komptest tycker jag inte tt jag borde behöv göra då det inte bara är på en cylinder, utan det kommer och går på tvåan ibland, samt på resten av cylindrarna vid start.

Den gjorde ju faktiskt så här i somras om det hade regnat, då kunde den misstända på en cylinder ett tag, men sedan gick det över. Kan det vara en kontakt eller kabelstam?

Det jag har kommit fram till att det kan tänkas vara är: En dålig kontakt/kabel till tändningen/insprutningen. Någon av kamaxelgivarna. Motordatorn som är skit, eller det mest långsökta; att den drar tjuvluft genom oljetråget (som läker ganske bra) och därigenom får vacuumläckage.

Någon som har lite input?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.