|
|
|
|---|---|
|
Hej, kom hem från 2 veckors semester och då hade ena framfjädern behagat gå av på min gamla kärra... :-( Tur att det inte hände ute på vägen, toktur rentutav! :-) Behöver egentligen byta dämparna fram då de är helkassa, fryser dessutom fast på vintern, men bilen e numera gammal å sliten, så jag har ingen större lust att lägga mycket pengar ;-) Hur vanligt är felet, vågar man sig på att köpa beggade kompletta fjäderben?? Eller ska man köpa något nytt nonamekit från Ebay?? Bra bytesprocedurlänk mottages tacksamt! | |
|
Jag skulle nog våga köpa begagnade kompletta fjäderben om de är fina och inte syns några läckage. Men är det vettiga delar brukar folk vilja ha mer än nya dämpare kostar. Jag hittade nya dämpare i Sverige för 450:- st, har fungerat fint i 2 år och då kör jag på mycket dåliga småvägar. Såg nu att de har höjt priset, förmodligen på grund av valutaläget. 595:- på mrtuning Byta komplett fjäderben är mycket enklare. Att få loss bulten som låser fast dämparen brukar vara ett helvete om man inte har möjlighet till att värma den glödhet. Den vill gärna gå av i den gängade delen av hållaren. |
|
|
Hej InfiniteObscurity! Menar du bulten på spindeln som klämmer fast dämparen nertill? |
|
| Japp, det är den bulten jag menar. Värt att värma som fan och gå på med stålborste på gängorna som sticker ut. | |
|
Hej, När jag tittar in hos Realoem, ser E39ans fjäderben inte riktigt ut som dem som jag kämpade med på min E38 -95, så kanske ligger jag fel här. Men kanske kan min historia ändå hjälpa. På min dåvarande bil satt den bult som höll fast stötdämparens nedre del i hjulspindeln, för säkerhets skull genom en plåtögla, som berget på både höger och vänster sidas dämpare. När jag började med den första, våldade jag, och naturligtvis gick bulten av. Efter mycket slit lyckades jag ändå få ur den. I åtta delar, tror jag. Bildbevis finns. :) Med den andra bulten tog jag det lugnare. Värme, WD40, vanlig olja, drog tills det tog emot, drog tillbaka, mer värme, WD40, olja, drog, o s v... Till slut kom bulten ut i ett stycke. Då visade det sig, att det inte hade varit gängorna som hade bromsat. Istället var det den ogängade delen av bulten, den som gick genom den likaledes ogängade delen av klämförbandet, som hade fått så mycket gravrost att den m e m totalt satt fast där. Allt hade blivit till en fastrostad enhet. Värme och olja, men bara lagom våld, är kanske att rekommendera i detta fall också. /Lennart |
|
|
Hej Lenwib o tack för tipset! Stämde mycket bra med din beskrivning! Jag lyckades inte få bort bulten, men har fått loss allt så mycket att jag kunde dra ur dämparbenet från spindeln. Bulten roterar trögt, men det borde gå att dra fast allt vid montering. Har köpt 2 nya fjädrar o krängningshämmarstag från ATP via Ebay för en sexhundring, leverans till dörren! Få se om allt passar, blir riktigt dålig budgetlagning, borde byta dämparna både fram och bak, men borde även byta ALL hjulupphängning + rostlaga balkar o massa annat... Man kanske borde köpa en E61! ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.