|
|
|
|---|---|
| Hej, köpte för några månader sen en 320d automat -10. Den blev senast servad i maj 2016 där alla saker byttes (alla rutor är i-kryssade i serviceboken). Detta var ca 1300 mil sedan och nu säger bilen att jag ska byta motor-oljan igen. Är detta rimligt? Att oljan ska bytas bara efter ca 7 månader/1300mil? | |
|
Har du kvittot från servicen som verifierar att allt gjordes? Isf glömde dem nog nollställa serviceindikatorn. Det är snarare tvärtom att intervallen på motoroljan är sjukt lång, 3000 mil är inte ovanligt och tiden verkar spela mindre roll också. Jag köpte en 320d -11 i förrgår med otroligt låga 1900 mil, senaste oljebytet var för drygt ett år sedan på 1200 mil hos Bmw och ändå visar den 2000 mil kvar till nästa byte. Sålänge tänker jag dock inte vänta :-) |
|
|
Peddan:Grattis! 1900mil!!!! Häftigt! Undra varför man köper en diesel o kör 1900mil på 5år? :-) Får man fråga vad du gav? :-). Hejsansvejsan:Du skriver i kryssade. X byter icke bytt,bock lika med bytt! säker på att det inte är en bock på någon av rutorna. Låter osannolikt att olja,kupéfilter,luftfilter,bränslefilter,fordonskontroll,bromsolja,fram o bak broms skulle infalla vid samma tillfälle. Om nu inte då självfallet säljaren gjort en jätteservice pga försäljning. |
|
| Ja det kan man iofs undra..gillade väl karaktären:-) Den hade iaf klockren historik med en svensk ägare och alltid stått i garage. Bra utrustad och i ett fantastiskt skick, som ny under då den knappt körts vintertid. Jag betalade strax under 160, i dyraste laget MEN kul med en "nästan ny" E91 :-) | |
| Är du säker på att det är oljebyte som indikeras i displayen? Det bör vara minst 2500-3000mil mellan oljebytena, men däremellan skall det göras generella genomgångar och byten av bromsvätska som går på separata timers... | |
|
Tack så mycket för alla svar, lösningen var precis som gaspo skrev. Jag tittade snabbt och tolkade kryss som gjorda. Efter noggrannare koll nu så är var oljebyte alltså "kryssad"och inte "bockad". Märkligt att olika verkstäder gjort olika då de tidigare servicar endast varit "kryssad" i de rutor som gjorts och resterande rutor lämnats tomma. Till nästa fråga: vart gör man då oljebytet bäst i Stockholm? Vilka priser bör man räkna med? :) |
|
| Om du ska köra auktoriserad så runt 2200:- med kupefilter. Bavaria:2250:- tex. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.