|
|
|
|---|---|
|
Bilen går fort upp i arbetstempratur, och fortsätter därefter att stiga till kokpunkt. Har bytt vattenpumpen men kylaren bygger inte upp något tryck i slangarna och bilen börjar tillslut att koka. Vad kan felet vara ? Har kollat alla säkringar, testat att lufta ur kylar men inget fungerar. | |
|
Hej, För mig låter det som en stängd (alltså defekt) termostat. /Lennart |
|
|
Det är den första som man misstänker vid sådana symptom. Byt termostat, om felet kvarstår återkom till vidare förslag.... |
|
| Toppen som gått? | |
|
Du har ett läckage någonstans eftersom det inte blir något övertryck - trycksätt systemet och leta reda på läckan! I värsta fall kan det vara toppen eller packningen som är dålig. Kom det plötsligt? BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur trycksätter jag systemet ? hittade ingen vidare information på internet. Hört att man kan koka termostaten för att se om den fungerar, vilket jag tänkte testa. Kommer inte ens in varmluft i kupen längre.. Misstänkte att det var en propp i värmesystemet, dock uteslutet nu när jag testat sätta en värmefläkt mot värmepaketet utan vidare resultat. Har ingen vit rök och ingen vatten i oljan. Felet upptäckte jag först idag, när jag monterade dit kylaren igen efter att ha rengjort den. Den ger inga felkoder på instrument panelen, så vette tusan vad jag ska tro. |
|
|
Hur rengjorde du kylaren, spolade du ur den bakvägen? Du kan plocka ur thermostaten och köra utan. |
|
|
Ingen värme? Då liknar det ju ändå mest bristande luftning. /Lennart |
|
| garanterat luft i systemet, men byt termostat när du ändå håller på. | |
|
Termostaten var helt defekt, trots att jag nu kör utan termostat så bygger jag inget tryck i slangarna. Testade trycksätta systemet och vips så spola det kylar vatten under bilen. Så med största sannorlikhet så har väl blocket fryst sönder i värsta fall. Eller finns det någon annan logisk förklaring ? |
|
|
Det finns "frostpluggar" som skall "offra sig" om det fryser i kylsystemet, så att själva blocket är trasigt är inte så sannolikt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
På många bilar fungerar det inte att köra utan termostat. Du kan alltså ha skapat ett nytt fel när du tog bort din termostat. Byt till en ny termostat. (Eller "koka" din befintliga, tillsammans med en termometer, för att se om den fungerar.) |
|
|
Har kokat termostaten och den öppnar sig inte, så har beställt en ny redan samma dag. Om nu frostpluggen gått, hur åtgärdar jag det isåfall? |
|
|
Genom att byta till en ny frostplugg. Du har bevisligen ett läckage, nu gäller det bara att lokalisera det mer exakt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.