AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.471

Någon fler än jag som får en ny airbag i "julklapp"?

Sida 2 av 4
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Nu kom brevet till mig med , dags att boka tid
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byttes i fredags.

Bytet gick snabbt men väntetiden för delarna var en dryg månad innan vi kunde boka en lämplig tid.

Det är nog rätt många bilar som det skall bytas airbag på...detta är ju inte bara här i Sverige det gäller!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fick ang. min -01:a som står avställd.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
De jobbar sig väl bakåt i tiden i mån av tider på olika verkstäder antar jag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Brevet kom från BMW centralt (generalagenten), där man ombeds kontakta lämplig verkstad för bytet.

Som jag förstod det verkar det vara beställningstid på själva air-bagen - det har väl blivit en "plötslig och extrem efterfrågan" på en produkt som i princip inte har tillverkats i någon större omfattning på flera år.

Mvh
Johan B

Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Suck. Brev igår.
Ringde BMW för en månad sedan och frågade om min bil var drabbad.
"Nänä, det är lugnt grabben".

Tack Bilia group Göteborg.

bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Ni som har fått era airbags utbytta vilken typ av ratt har ni haft? Det finns väl två varianter av M-ratt på tex e39 facelift och min 01:a har den gamla som inte har en helt rund airbag:

Länk

Har nångon fått en sådan utbytt eller har ni all den nyare varianten:

Länk
Jag har den nyare M-ratten och min airbag är utbytt.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Nyare på båda mina som fått kallelse.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Jag fick just kallelse på min -01:a och den har gamla M-sportratten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min hade den nya "runda" airbagen.

Mvh
Johan B

wi
25
wissel
525 M-01
Fick en sån lapp i brevlådan förra veckan, lite spännande när det inte finns nån auktoriserad bmw verkstad på Gotland som kan/får fixa det..... De blir väl o boka en båtresa över till andra sidan.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej, Min mamma fick också ett sådant brev och bor på Gotland. frågan är ju om de betalar en båtresa, hotell etc. Rimligt att de borde låta PGs bilservice fixa det.
Det var ju bmw som inte lät dem vara auktoriserade då de hade andra märken också...

MG - Life too short not to!
wi
25
wissel
525 M-01
Ska ringa numret som står på lappen imorrn så får vi se va dom säger,, hade ingen aning att PG inte va auktoriserad längre på ön.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Nu har jag fått min airbag kollad , den behövde inte bytas.
Vet inte om det beror på att bilen är tillverkad December -01
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Hero02, hur kollades det och vem kollade du den hos?
Jag har fortfarande inte fått något svar från BMW om vilka serienummer som är farliga.

Eftersom min ratt byttes med en som vill återställa sin M5 till pre facelift vet jag inte varifrån min härstammar mer än att den är från M3 -06 :(

Känns inte kul att ställa på bilen förrän jag vet. En ny airbag kostar ju säkert en hel del :(
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Den gamla M-ratten ska bara ok enligt Förenade Bil i Malmö. Den nya runda ska däremot bytas ut. Även den vanliga icke-M ratten med fyrkantig airbag ingår i reklamationen.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
BMW Göteborg
Lämnade bara nyckeln vid disken så hämtade en mekaniker bilen tog ca 30-40min
sen fick jag nyckeln , jag frågade om den hade bytts och svaret var att det behövdes inte , jag frågade inget mer.
I brevet står det Kontroll och ev byte av förarkrockkudden
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Nu vill jag understryka att detta BARA är ren spekulation, men ändock vad jag tror.

Det jag läste på om detta problem så handlar det väl inte om enstaka serienummer utan om en tillverkare som tillverkat alla sina airbags på ett felaktigt sätt. Så länge som airbagen kommer från denna tillverkare så finns det risk för problem. Observera RISK.
Har BMW använt andra tillverkare?

Felet (om jag tolkat detta rätt) är sammanfattat ungefär att om man har bilen i ett fuktigt klimat så KAN delar i airbagen ha korroderat och explosionen som sker vid utlösning av airbagen pga de ämnen som airbagen tillverkats med kan skapa splitter som helt enkelt punkterar airbag och i värsta fall skapar en hageleffekt i ansiktet på föraren.

Denna tillverkare är den som kunnat leverera airbags till lägst pris (just pga användning av dessa ämnen), därför är det som jag förstått en extremt stor mängd airbags ute i trafiken med denna defekt på en massa olika bilmodeller. Läste någonstans siffran 17 i dödsfall pga detta problem, men jag har ingen källhänvisning så ta det med salt. Hur många liv samma airbagtyp har räddat finns förstås inte med någonstans, dock är ju känslan att en liten bump som råkar lösa ut airbag ska kunna vara livsfarlig inget vidare.

Dock kommer de flesta airbags inte ha detta fel även om de kommer från denna tillverkare.

Jag tror att dessa byten endast är en kalkylerad RISK-minimering, inte att man byter ALLA airbags som KAN ha detta fel. Risk kontra kostnad.

Jag misstänker också att samma problem borde finnas i fler än förar-airbagen, men BMW väljer att byta ut dem som har störst RISK att utlösas, dvs på förarplatsen där det alltid sitter någon.

Skulle vara intressant att se om BMW i områden där rost är ovanligt överhuvudtaget återkallar airbags (vilket jag inte tror).

Andra saker som man säkert har med i beräkningen är beräknad livslängd på bilar, bilar som passerat en viss ålder återkallar man säkert heller inte pga att chansen att de skrotas innan de hinner vara med om en utlösning av airbagen är så mycket större.

Som sagt, detta är bara spekulation men sammanfattningsvis, vilka airbags som byts ut tror jag helt enkelt är en cynisk beräkning av risk kontra kostnad, en riskminimering från BMW:s egen synvinkel för att ha så liten risk att själva behöva stå för kostnaden av dödsfall i deras bilar pga detta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, som jag förstod det är det Takata som tillverkat dessa air-bags som i värsta fall kan ge splitter när de utlöser. Detta har varit en skandal av rang i bilvärlden och det pratades väl om att Takata kanske skulle gå i konken pga. detta!

Troligen byter man alla airbags från den tillverkaren (troligen har BMW haft minst två olika underleverantörer av air-bags vid tillverkningen) inom ett visst tillverkningsintervall där man konstaterat att det bevisligen funnits felaktiga dito.

Sedan gäller detta inte bara BMW utan många andra bilmärken också som har Takata-airbags från en viss tidsperiod och det gäller över hela världen, inte bara Sverige...så det blir många airbags som biltillverkarna (till sist hamnar notan hos Takata) får ersätta!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.