|
|
|
|---|---|
frågvis |
undrar om det finns någon fördel att vara registrerad bilhandlare och importera bilar då man måste betala vår höga svenska moms när man tar in bilarna. verkar ju vara mer lönsamt att hålla det på en hobby nivå och pröjsa 16 % i moms |
|
Momsen är avdragsgill d.v.s att du kvittar mot moms du får in... |
|
|
Varför lyfta momsen i tyskland?? Lyfter man inte behöver man inte betala heller. Så gör vi. /Bimmerman Länk Sponsorer Phatmobil Projekt: Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt |
|
frågvis |
bimmerman funkar det? snacka med skattemyndigheten och hon sa att man ska pröjsa bilen netto i tyskland sedan momsa för den i sve,sedan får man mkt riktigt kvitta momsen när man ska sälja den men då är det ju på hela köpesumman och hur som helst blir det att som privat person 16% moms handlare 25 hela förtjänsten ryker ju där. |
frågvis |
nu blir jag snart tokig på detta *ler* ringde precis skattemyndigheterna och frågade om just detta och hon påstår att man MÅSTE betala momsen i sve på en importerad bil men staten är ju så generös och låter dig dra av momsen men det blir ju för f_n inte samma sak exp här. du köper en bil i tyskland för 270 000 kr inkl tysk moms,drar av momsen som blir ca 38 000kr och netto för bilen då allså 232000kr du tar hem den pröjsar momsen i sve 25% allså typ 58 000kr nu har du totalt betalat 290 000kr för bilen o ska sälja den för 300 000 kr nu ska du betala momsen på hela summan allså 20% av 300 000 = 60 000kr och då får du räkna av dina 58 000 du betala förut allså 2000kr till. totalt sett köpt en bil för 270 000 kr tagit 300 å tjänat 10000kr som privat hade du på samma bil tjänat 30 000kr är jag helt ute o cyklar med mitt räkanande ? såhär har nu tre tanter på skattemyndigheten förklarat för mig...... blir tokig på detta snart *ler* snälla någon skatte expert som kan hjälpa mig???? |
frågvis |
räkna lite fel *ler* blir 8000kr i vinst för bilhandlaren ist för 30 000kr för privata |
|
Japp men du kan ju lägga på mer som bilhandlare, eftersom kunden gärna betalar mer för säkerheten att köpa av bilföretag. Som bilhandlare kan du garantera milen "krockfri" samt lämna ett års garanti på bilar som under 14-15000 mil. Jag skulle aldrig köpa importbil av någon privat. Samt att det verksamhet blir kriminell om du kör utan papper.... |
|
|
Pratade precis med vår revisor och så här är det enligt henne. Lyfter man inte momsen i tyskland så behöver man inte heller betala momsen i sverige. Utan det man gör är att man gör en in/ut med momsen. Alltså ut 25% och in 25%, alltså ingen pengaförlust. Den enda momsen man betalar ut som ren "förlust" är momsen på vinsten. Hoppas ni förstår..... /Bimmerman |
|
frågvis |
tycker bara att om det är som jag tror med detta räknings exempel så är det ju lite snett om det ska vara mer förmånligt att importera privat än som handlare blir ju lätt då att många kör import och säljer utan svensk moms liksom...... |
larsson |
kilen: du skriver att du aldrig skulle köpa en importbil av en privatperson. Man behöver ju inte läsa speciellt många minuter på detta forum för att bli livrädd för nyimporterade bilar hos bilhandlare. Det kan inte vara lätt att vara okunnig bilköpare.. jag säger inte att alla bilhandlare är oseriösa, men om man läser mellan raderna på det du skriver så menar du att det är mycket lättare att lura en okunnig bilköpare om man har en firma..en sanning som varenda bilskojare vet och utnyttjar till max... diesel-vad annars... |
|
Alldeles riktigt och då kan du tänka dig hur många "privathandlare" som fuskar där ute i bildjungeln. En bilhandlare kan man driva process mot på ett annat sätt en en svart privathandlare. Det är tryggare att bli lurad av företag jämfört med svarthandlare.... Men jag handlar enbart av SERIÖSA företag med referenser. Om jag har fattat allt rätt så kan man köpa en 40000 milare, byta något för slitaget och ljusboxen för milen i datorn o sätta de mil man vill. Lacka lite oxå. Jag har inte träffat någon som har kollat med alla verkstäder i serviceboken. Jag har gjort och hittat fejkade stämplar två gånger. Ps den jag köper bil av kollade åt mig...Ds |
|
larsson |
kilen: det var inte menat som ett påhopp på dig, utan mer en reflexion på den verklighet vi befinner oss i. Sen kan jag väl iof tycka att man, om man ändå skall bli lurad, lika gärna kan köpa bilen privat, då slipper man ju betala det enorma överpris som bilhandlaren skall ha... Och hur många orkar försöka driva ngn process mot en bilfirma? även det en sanning som utnyttjas. diesel-vad annars... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.