|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja Mats det var också min tanke men det kommer ej att synas i historiken i den händelse man inte begär in all dokumentation om bilen från TS (det är ju offentliga handlingar). Bilen är nu "åter". Jag fick precis i mailen en "inhibition av Transportstyrelsens beslut att avregistrera fordonet XYZ. Nu fortsätter där ytterligare utredning med den tyska myndigheten. Jag har även mailat in handlingarna från Kreiss-Unna, med framförallt bilden på föraren 15/12. Jag är nu åter registrerad som brukare och Volvo Fordonspark som registrerad ägare och leasegivare. Status skall vara återställd som gällde innan avregistreringen. Det här är inte helt ovanligt när det gäller "hetare" bilar, ofta i högre prisklasser. Kopplingen till Blocketannonsen är lite otydlig men jag vill ändå tro att den har ett sammanhang då det ju stämmer i tiden också. /Anders |
|
|
Ringde Polisen, som inte kan göra något här, då brottet begåtts utomlands. Måste polisanmälas i Tyskland. Hon tyckte det var bra att jag försökte göra det via nätet och försöka leta fram en polissida där att göra anmälan på - om jag orkar... Jag har dessutom mailat till fyra olika adresser, ett från brevet, tre från Kreiss-Unnas hemsida, alla fyra studsar. Är det någon som är bra på tyska och orkar läsa på hemsidan till Kreiss-Unna? Lite märkligt och lätt att tro att bolaget inte är seriöst, även om hemsidan ser seriös ut. /Anders |
|
| Skulle vara intressant att se "Dokumenten" som använts för att rega bilen i Tyskland..Verkar ju helruttet om det är så lätt-Speciellt som den var leasingspärrad.. | |
|
Vilken trisst och tidskrävande historia. Måste dock säga att avregistrering vid export är för lätt i Sverige. Jag köpte min i3'a i Sverige och importerade den till Danmark. Det enda jag skulle skicka in, var ett besiktningsprotokoll (från nya EU-landet) samt skyltarna (går säkert att fejk-producera) och en blankett från Transportstyrelsens hemsida, med svenska exportörens/ägarens underskrift (lätt att fejka). Det tog 3-4 dagar för Transportstyrelsen att avregga den som export. |
|
|
Håller med dig Sim. Märkligt att en bil som har leasingspärr kan bli avregistrerad utan att man kollar med Finansbolaget som är ägare alt brukaren. Undrar hur många timmar jag behövt lägga ner på denna skiten nu. Arbetstid! Egen företagare dvs ingen lön om jag inte jobbar. Ingen som ersätter mig för den tyvärr! /Anders |
|
|
Med känsla: Du stavar konsekvent Kreis Unna med två "s". Är det anledningen till att du får returer? Kreis Unna är en region, typ kommun eller liknande, helt legitim och respektabel. Det borde gå ganska lätt att få dem att lämna spåret till dig. Jag är (fortfarande) någorlunda tyskspråkig och erbjuder härmed min hjälp. Du kan PM:a om du vill. Jag behöver lite detaljer. Det finns väl någon sorts diarienummer på kravbreven. Det räcker nog. /Lennart |
|
|
Tack Lennart för din iakttagelse. Vad klumpigt av mig, men det måste ha slunkit med i hastigheten. Jag har mailat om nu så får vi se. Tack för ditt bistånd och jag tar gärna emot det om det behövs, men nu lägger jag ärendet på hyllan lite i det mest akuta, då det finns lite annat som jobb att göra. /Anders |
|
Transocean |
OK OK Med Känsla, var bland det vitsigaste vi kunde läsa 2017 det räcker nu |
|
? Vem har bett dig läsa? /Anders |
|
|
Har läst igenom tråden och måste säga att det är en helt galen och samtidigt skrämmande händelse. De, dvs "exportörerna" måste ha kommit över den gula blanketten via leasingbolaget och därefter utfört det hela... Jag är däremot tveksam till att det skett via Blocket, mer troligt att de gått in via Transportstyrelsen där de också fått fram leasingbolag och lyckats komma över infon som behövs. Det är lite blandade känslor, dels är jag själv ofta en förespråkare för fri rörlighet (det gör ju samtidigt privatimport av trevliga bilar mycket lättare) samtidigt det alltid finns ligor som förstör och utnyttjar systemet. Byggs muren högre gräver de sig under den istället... |
|
|
Glömde säga att jag hoppas det löser sig och du får säga till om vi kan hjälpa dig. |
|
|
Det är inte bara polisen som skickar ut böter i Tyskland. Det kan komma från lokalmyndighet som i ditt fall om boten är utställd av ordnungsamt, Statspolizei eller helt enkelt om en vänlig tysk privatperson har anmält dig och dokumenterat det (bild t.ex, angivarnentalitet här i Tyskland vet inga gränser speciellt i forna DDR) Av erfarenhet vet jag att dem ger upp om man inte hämtat Rek eller om man svarar på med brev på svenska med kopia på EUs artikel nummer 1 som kräver att dem ska tilltala dig på dit modersmål. |
|
| Oj, läste bara första sidan när jag skrev inlägget ovan. Ser nu att jag missat det mesta i storyn och mitt inlägg är helt off topic. Sorry for att ha spamat. | |
|
Tack Kristoffer. TS gjorde ett verkligt snabbt arbete i fredags och på ett par timmar är bilen igen registrerad här. Deras utredning fortsätter dock mot Tyskland för att se hur de kunnat förfalska skyltar och reg. handlingar och få identiteten överförd dit. /Anders |
|
| Med känsla..Hur går det? fick TS fram något från Tyskland? | |
| Nog något i stil med detta Anders drabbats av Länk | |
|
Ja det ser ut så. Vad som hände var att bilen fördes tillbaka väldigt snabbt till svenska fordonsregistret av Transportstyrelsen. Förvånande snabbt agerat av dem faktiskt. Beslutet om export inhiberades pga felaktig dokumentation. Vad som sedan hände var att jag för cirka en månad sedan fick en betalningsanmodan från Parkia vill jag minnas, att jag hade en obetald p-bot i Holland och att de på uppdrag av något parkeringsbolag där skulle driva in boten från mig. Det var ett litet helsike med en massa nya handlingar och ny bekräftelse på vad som hade hänt från Trp Styrelsen innan de till slut annullerade ärendet. Trist ärende men vi får se om det kommer något mera i ärendet. Jag äger inte bilen sedan i våras men det verkade inte spela någon roll nu i oktober... /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.