|
|
|
|---|---|
|
Hej , jag går i köptankar och har mer elle rmindre bestämt mig att det blir ännu en 3-serie eller C klasse Merca. Har ävwn börjat till på CLA, gillar starkt formen även om framhjulsdrift kanske inte är det optimala körglädjen i min mening. Det jag jämför är 318d/320d sedan, automat å ena sidan och C200d/C220d på andra men jokern CLA 200d/220d som möjlig alternativ samt 318GT. Jag tilltar på 1,5-2 år gammal bil. - Plus för BMW: Merca verkar inte ha så varierad val leder ( i alla fall på andrahand marknaden): allt svart leder eller delleder med svart/mörk kombination. BMW har både brun och beige färger som tilltalar mig. - Plus för Merca: klart roligare 7-stegs låda, bättre ekonomi med 3,5 liter på landsvägen. - Plus för BMW känns sportigare i körresponsen. - Skärmen på båda Mercor känns lite påklistrad ovanpå panelen, hos BMW är detta mer inkorporerat i designen, bredare skärm känns också bättre. - Merca har något mer luxuriousness i utförandet , dock lite plottrigt med knapparna... - GPS , klar plus till MB: har både stationera radarfällor och hastighet angivelse i standarden (i alla fall tror jag det, kanske har jag fel?) Vad finns det mer jag borde veta? kan ni upplysa mig om något , som kan hjälpa mig i valet? | |
| Nu har jag iofs beställt en F30 som jag väntar på men jag hade hellre tagit mercan om det vore privat. Den känns modernare och bekvämare än F30. Men jag hade nog räknat på vad en ny kostar, MB kör ju väldigt bra kampanjer på 220d 4M inkl automat just nu. Tänk bara på att servicen kostar några tusenlappar extra på MBn de första åren jmf med BMW där den är gratis. | |
|
CLA är tyvärr felhjulsdriven (FWD) i grundutförandet. Jag vet inte hur den fördelar kraften med 4motion dock, men 4wd med tvärställdmotor brukar ha Haldex stuk dvs mestadels drivning fram. Håller helt med om den påklistrade ipad lösningen i Merca.. annars är CLA shootingbrake riktigt fin att titta på. |
|
|
1/ C200d el C220d (realistisk förbrukning är 5-6 L/100 km). Äkta läder är väldigt sällsynt på enklare MB. 2/ 3xx 3/ CLA |
|
|
efter en tur runt diverse bilsalonger är nog MB på plats 1 hos mig oxå. @Kristoffer_L: har du kanske nån länk som visar service intervall på MB? jag antar att dem inte har samma system som BMW med småservicar för olika moment såsom olja, brommsar ect. ? @turbo4ever: det flesta jag tittade på hade del-leder. Antar att det är nån form av skye , men ska kolla närmare vid nästa provkörning. @gele77 Körde även CLA och den kändes riktigt bra. Jag antar att med all elektronik har FWD och BWD förlorad all sin karaktär ändå, Om man inte kopplar ur all elektronik, kör riktig, riktigt hårt så ingen av bilarna varken understyr eller överstyr... |
|
| Skall tilläggas att CSI har förutom den påklistrade ipaden även en plastinredning a'la honda :-( | |
| Det hedrar dig att dina överväganden stannar mellan BMW och Mercedes. Nu för tiden tycker jag att alltför många blandar in Audi i premiumklassen, där de inte alls hör hemma. Visst det är en fin bil, men det är Volvo, Honda och Volkswagen också. | |
|
Rizzle: Hur menar du nu? Om man pratar om detaljkvalitet och finish så är och har Audi vart bättre än både MB och BMW ganska länge... Att Audi är tristare än BMW och nyare MB är en annan sak, har inget med "Premium" att göra... MVH Christofer |
|
|
Du kan säkert hitta olika specifika fördelar med alla bilmärken vid en jämförelse. Jag menar bara att Audi inte på något sätt kvalar in i samma premiumklass som BMW och Mercedes kan anses befinna sig i. Jag grundar min helt personliga uppfattning utifrån att jag har provkört, dock inte ägt, ett antal Audis och funnit dessa vara oerhört klumpiga, osmidiga och charmlösa bortom all finess vid en jämförelse. Som vilken Opel som helst... Vad jag menar är att jag saknar förståelse för Audis prissättning och är högst förvånad över att det uppenbarligen finns folk som är beredda att betala för något som inte håller den klass man hoppas tillhöra. Obegripligt. |
|
|
Rizzle, jag håller nog lite med dig om Audi som icke premiumsegment men för mog är det mer EQ än IQ: märket har helt änkelt samma rötter som Opel och jag saknar "herritage" ... mendet säkert ett bra ämne för separat tråd... nu har jag jag provlört alla 4 modeller jag tittar på.och har ändrat mig lite om CLA: det känns fullfjädrad MB on bilen |
|
| en annan vinkel på det hela: jag kommer ha bilen i runt 3 år, tittar som sagt på 2015 år model. Vilken av dessa fyra tror ni kommer att förlora mest i värdet? | |
| F30 och CLA kommer nog tappa mer i %, men mindre i kronor. Redan nu billigare i inköp än W205. CLA sämsta affären. Minst eftertraktad som beg bil. | |
| too late! det blev F30 i alla fall. det var med EQ än IQ som avgjorde. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.