|
|
|
|---|---|
|
Hej! Då var det dags för problem med frugans e46:a. Det rör sig om en 320 touring (M54B22 170hk) årsmodell 2002 med ca 23700 mil på mätaren. Problemet är kopplingsrelaterad. Felets art är att bilen skakar när man försöker koppla och när man uppnår dragläge med kopplingen, skak känns överallt, det känns speciellt i bakvagnen men också väldigt mycket i själva kopplingspedalen, en oscillerande vibration/puls. Själva pulsandet i pedalen finns även om jag håller den nertryckt i botten men den förväras när man försöker uppnå dragläge. Detta började i sommras, lätta vibrationer ibland som knappt märktes av, men nu förra veckan blev det bara värre och värre. Jag chansar o ger bilen 2 veckor till så kommer det inte gå att köra med den mer, så illa börjar det bli. Jag har en känsla att det har nåt med svänghjulet att göra. Kan den vara lös? Har slatt sig? Så, nu, innan jag beställer ett nytt svänghjul och koppling och annat krims krams som ska bytas i samband med öpning för ca 5-7tkr vill jag gärna bekräfta med experterna här på autopower om jag är inne på rätt spår, alltså, svänghjul och koppling. Jobbet tänkte jag göra själv. Vad tror ni? Mvh | |
|
Jag har känt av liknande på vår e46 N46B20 redan för flera år sedan. Det köndes som att kopplingen bara tog på ena halvan, speciellt märkbart vid köer. Det har inte blivit värre och det går att undvika att hamna i dessa vibrationer om man slirar mera på kopplingen. Jag tror att orsaken kan vara kopplingen, slappa bussningar utmed kardanen eller hardyskivan. Riwa |
|
|
hej riwa tack för svar. här kommer vobblande vibrationer precis när man ska uppnå dragläge, jag måste varva upp motorn kanske till 3k rpm och slira lite med kopplingen annars känns det som att hela bilen trillar i sönder... Det slår verkligen hårt där bak i bakvagnen, vobblande vibrationer. Under körning går bilen som en dröm, inga vibrationer, därför tror jag inte på hardy skivan, för då borde de väl vibrera också under körning, alltså om hardyn skulle vara kass? Min tro är att där är något med svänghjulet som är galet och vibrationerna bak är vibrations resonans som söker sig från växellådan via kardanen? Om de nu skulle vara en dålig bussning där bak? då borde det väl inte kännas vobblande vibration i kopplingspedalen? eller? Är det vanligt att svänghjulet pajar på e46? M54 motorn? Mvh |
|
|
Jag har aldrig hört talas om svänghjulsproblem men borde det inte vibrera i alla farter? Kardanen har en polhemsknut och en bussning på mitten som jag tror är boven. Riwa |
|
|
Intressant. Inte ovanligt att svänghjulet ger upp, det är dämpningen mellan de två halvorna som blir förslappad eller försvinner. Vid dragläge studsar då lamellerna över ytan istället för att glida konstant. Det kan studsa ordentligt, ca 3-5Hz och hörs utanför bilen. Detta känns dock inte med pedalen helt nertryckt så som du beskriver. Nåt mer måste ha rasat. Urtrampningslagret? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk GLÖM inte denna lilla viktiga detalj vid kopplingsbyte a 24 kr. Dvs mothållskulan till koppalingsarmen. Kallas ledkula. artnr 21 51 1 223 328 ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Wow! Tack för era inputs, det uppskattas fruktansvärt mycket! riwa. Alltså om jag förstår din länk korrekt så är problemet under körning, jag har inga inga problem under körning, vare sig accelration eller bara random glid, bilen går mycket bra. Felet uppenbara sig som mst vid växling, speciellt vid låga växlar 1,2,3, 4 och 5:an känns knappt nåt vibration. Jag ska försöka få bilen upp på lyft idag och ska känna lite på kardanen och titta lite på bussningar och fästen lite överallt. Grejen är ju det att bilen är ganska nyligen nybessad UA, så det borde synas på besiktningen om där är dåligar bussningar? Men som sagt, mycket kan ha hänt och ska ta och titta på kardanen, hardyn och den där mittenlagret eller vad de nu kallas för.. Stort tack för dina input. Kommer du på nåt mer så är de bara o skriva. Vill önska dig ett Gott nytt År. ---------------------------------------------------- marin849 Där ser man, då va man kanske ändå rätt på de? Alltså det där med att misstänka svänghjulet... Då är det egentligen inte så mycket att grina över, bara ta o byta svänghjul o koppling.. Ville bara bekräfta innan jag lägger ut massa pengar och tid och nu när du säger det med svänghjulet så börjar bli ganska säker på de. Men jag ska ändå ta och lyfta upp bilen ikväll och se om jag ser nåt uppenbart. Ja precis, jag upplever det kanske som 5-10Hz men det är också en tolkningsfråga, det är där nånstans, som du säger.. Alltså det där med att ha pedalen helt nertryckt, ja, egentligen vet jag inte om jagar spöken där, ja.. det känns väldigt dovt /svagt vobbling i pedalen redan då, alltså när den i botten, men jag vet inte om det kanske är lite normalt ändå och jag överdriver och överanalyserar.. Men när det kommer till dragläge, ja hehe, är ingen seismolog men skulle gissa på en richtermagnitud på 9 i bilen då hehe. Stort tack för dina input. Kommer du på nåt mer så är de bara o skriva. Vill önska dig ett Gott nytt År. ---------------------------------------------------- hasso Stort tack!! Tänkte jag faktist inte på alls! Vill önska dig ett Gott nytt År. Mvh |
|
|
Besiktningen tittar/hittar inte dessa typer av fel. Kolla skicket på gummimojängen som håller kardanen och stödlagret i mitten på kardanen också när du ändå är där. Kardanen ska inte sitta löst i mitten. ;) |
|
|
Jag skulle rekommendera till dig att åka till någon kunnig verkstad med schyst folk och be dom att provköra så kommer dom nog att tala om för dig vad felet är och kanske till och med kostnadsfri för dom kommer hoppas på att dom ska utföra arbete. Väldigt svårt att hålla på gissa i detta fall. Kan vara allt från koppling till dåliga bussningar i bakvagnen, även hardyskivn och sliten kardans bussning kan ge liknande symptom. |
|
|
Bra ide. Men gällande svänghjulet kan du hissa upp ett hjul med växel i och se hur mycket det glappar, och var glappet är (lyssna/titta på axlarna). |
|
|
Marin & Tomas. Hej på er! :) Jag har nu haft bilen uppe på lyft, känt på kardan, sett över bussningar / hardy / raminfästningar, allting känns tight och ser fräscht ut, vad ögat och sinnet kan uppfatta. Hardyn hade dock små mikroskopiska sprickor i sig, men tror knappas att den är kass. Jag är väl lite sån som människa, åker gärna in till en verkstad för att få bilen diagnostiserad om jag inte har avsikt att lämna in den där på lagning, tycker det är lite pinsamt/skämmigt, sen är det allting så man får väl aldrig 100% garanti att det är det som är fel osv osv.. Jag tror att det är något med kopplingen/ svänghjulet som är kasst, jag kan ha fel men då får jag ta den smällen. Är ingen snål människa av mig, men den här bilen drar ca 1L olja per 100mil, ganska exakt så jag försöker hålla rep kostnaderna låga, just på grund av det här oljeförbrukningssproblemet. Därför vill jag inte lämna in den på verkstad, just på grund av det att ett sånt här jobb hamnar väl en bra bit över 10k... tror jag och det tycker jag inte är värt för denna bil iochmed oljeproblemet. Samtidigt vill jag ej skrota bilen för det rör sig om en väldigt trevlig/tight och fräsch 320 med M paket. Har gjort kopplingssbyte på en e36 328 så jag borde väl reda ut det här med.. Beställt en komplett sachs kit med svänghjul från tyskland för ca 4k så får jag hoppas att jag är rätt på det. Återkommer om hur det har gått. Tack för alla era inputs Mvh |
|
|
Överväg också att byta tätningen vid vevaxeln när du är där o grejar. Kan läcka olja där och är lämpligt att ta samtidigt som du ändå är där. Olja på kopplingen lär kunna ge hugg också. |
|
|
Information för framtida sökningar om liknande symptom som mitt. Problem/symptom : Läs första inlägg Orsak : Detta berodde på att svänghjulet och urtrampningsslagret var slut. Lösning : Bytte koppling (SAC) nu i helgen med svänghjul och urtrampningsslager och nu går bilen som en dröm. Naturligtvis bytte jag den stora packboxen också. Var bara väldigt noga när du monterar en självsjuterande koppling, när du centrerar den nya lamellen, att du har rätt centreringsdorn som går att köpa på bmw till rätt bil, innan man släpper solfjädern. Mycket viktigt. Case closed. Tack alla för hjälpen. |
|
|
Intressant. Var det något som var extra jobbigt med bytet? Specialverktyg förutom det där centreringsdonet? Vad kostar ett sånt på BMW? |
|
|
Behövs inga speciaverktyg för montering av SAC koppling, till m54:a om du har korrekt centreringsdorn, med specialverktyg syftar jag på satsen med spindeln. Enda gången du behöver specialverktyg är om du ska återanvända SAC kopplingen, för att montera bort tryckplattan måste man spänna in solfjädern med det SAC specialverktyget. Inte om den ska monteras som ny, då räcket det bara med centreringsdorn av den typen jag använde. dvs den måste vara delbar. Du monterar det nya svänghjulet, sedan tar du lamellen och passar in den med dornet, du låter dornet ligga kvar, sedan monterar du tryckplattan, spänner den med rätt moment, när det är gjort så releasar du solfjädern genom att lossa solhjulet som håller solfjädern spänd, sedan tar du bulten som hör till dornet och skruvar i dornet för att sedan dra ut dornet, jobbet klart. Dornet finns att köpa på BMW för 154 kronor och artikeln är ( 83 30 0 491 427 ) GRYMT VÄRT!!! OBS! det gäller att göra rätt med en gång, ska man öppna kopplingen igen efter man har släppt solfjädern måste man ha specialverktyget. Googla SAC verktyg. Annars i övrigt gick det ganska smärtfritt... ja, det är ju ett jävla jubb men det måste man vara beredd på. |
|
| Ok.Får se om jag vågar mig på det nån gång.Inte helt lockande att göra med bilen på pallbockar. | |
| Rekomenderar starkt att du har tillgång till en redig billyft när du utför detta arbete. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.