AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.014

Olja bakaxel+låda

alpina
Vad ska det vara för olja i bakaxeln(med diff) och växellådan på en alpina B6 2.8.
Köp en bra växellåds olja/bakaxelolja... ingen skillnad bland märken, bara den är av bra kvalitet.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Du är inte särskilt rädd om din M5:a. Ingen skillnad? Det är stor skillnad. Extra viktigt om du har diffbroms (tjockare olja). I växellådan är det minst lika viktigt. Det är ju inte för inte som Bmw är kända för sina lådor, men utan skötsel håller dom inte i all evighet.

Gå alltid efter rekommendationer/godkännanden så slipper du onödiga problem...

Mvh
Anders S.
BMW växellådor/bakaxlar/motorer, är inga magiska grejer, utan precis samma sam som alla bilar. Det finns alltid rekommendationer, t.ex ska min M5 ha castrol olja 20/50, men det är mycket bättre att köra på mobil 1! Klart det skiljer mellan oljor till olika typ av bakaxlar/växellådor, men jag tror grabben som ställde frågan vet bättre än mig vad han har för bakaxel/ växellåda.... Jag menade bara att han ska hålla sig till en bra kvalitet bland den typ av olja han köper.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag menar att man ska hålla sig efter rekommendationer eftersom dessa oljor beprövade. Att du kör på Mobil 1 istället för Castrol tycker jag du gör helt rätt i, men den är ju också godkänd enligt Bmw (vilket iof många motoroljor är idag). Däremot finns inte lika många godkännanden när det gäller ex. bakaxlar, eftersom dessa är lite speciella (ett relativt fåtal produkter är godkända). Vet dock inte hur mycket som skiljer en alpinas låda/bakaxel mot en "standard", kanske inget alls?

Jag vet att Bmw inte har några magiska grejer, men jag håller inte med om att det är precis samma som i andra bilar. För att behålla den fina kvalitén krävs den rätta servicen med rätt grejer. Jag skulle då inte hälla i nåt bara för att den hade samma viskositet och GL-tal som originalprodukten, för det ÄR inte samma grejer. Tro mig!

Är det fel grejer i bilen så märker du det kanske bara när det är försent, eller hur?

Hur som helst. Mitt tips är iaf att köra på Bmw-godkända produkter, vilket alltid är bra grejer. Då behöver du inte oroa dig för att du gjort fel.

Mvh
Anders S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.