|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Prova att knacka på startmotorn under startförsök (då den inte startar) - använd en lång plast- eller träpinne (INTE metallpinne då terminalerna är oisolerade och det är lätt att det blir kortis!) då det är svårt att komma åt annars om du inte kan vara under bilen. Hoppar den plöstligt igång när du knackar på startmotorn vid startförsök, är det med största sannolikhet solenoiden som är kass. När de blir dåliga brukar felen börja intermittent för att komma allt oftare/tätare vid starförsök, för att till slut lägga av helt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ursäkta min okunnighet men vad ska fueltrim ligga på för värde vid rätt luft/bensin blandning? |
|
|
Länk Här är alla mina Datastream läsningar från felkodsläsaren. Är inte så kunnig så vet inte vilket som är vilket haha Uppskattar all hjälp :) |
|
|
0% är den ultimata blandningen sedan kan den öka eller minska blandningen. Det är dock vanligt att den ligger och pendlar runt 2-3% +- eftersom den hela tiden adapterar efter förhållanden, om inte mer än så så är det normalt. Men din motor verkar inte fullvarm då den anger en temperatur på 66 grader, kör bilen upp till normal driftstemp låt den sedan gå på tomgång och se vad shrtft 1 samt 2 ligger i. |
|
| Lägger ut en ny bild imorgon när bilen varit varm, kan inte ut och köra nu... | |
| Jag kan dock säga att jag ligger på ca 1,4l/mil blandad körning vilket jag har förstått är nästan en halvliter mer/mil än normalt. | |
|
Kolla även att dina lamdasonder fungerar, tror du har 2 eller 4 st och de ska pendla i voltstyrka, det betyder att de fungerar. 0 Volt = defekt. |
|
|
Lyssnar man noga i 10-de sekund på din video så tycker jag att det låter mycket bevisande som att solenoiden är kass varav orsak till ditt problem som du beskriver i det här inlägget. Som tidigare sagt mycket enkelt att utesluta Så här funkar en startmotor: |
|
|
Tjena jag gjorde lite nya tester idag när motorn var varm. SHRTFT1 pendlade mellan -2 och 2 LONGFT1 11.7 SHRTFT2 pendlade mellan -2 och 2 LONGFT2 11.7 Detta mättes när bilen var på tomgång! |
|
|
Såg något tidigare inlägg att bilen var svår när den är varm. Skulle tippa på din vevaxelgivare är kass. |
|
| Tror mer på bränsle relaterat. | |
|
Har du felsökt bilen igen efter du nollat den, som någon skrev innan? |
|
| Ja jag fick up "check engine light" lampan igen efter jaf raderat koderna kollade fick då p0174, och p1620. Detta var dock för nån dag sen så vet ej om p0171 har kommit upp igen... | |
|
Länk Länk |
|
| Börja kolla det enkla, slangen till luftmassemätaren, eventuellt gummipluggen i insugen om du har en sådan m.m. | |
|
Hej! Då får du tillbaka felkoderna vilket innebär att du sannolikt har en trasig termostat eller möjligen en dålig kontakt där samt en vacumläcka. 1. kontaktsprey på kontaktdonen till termostaten 2. ta bort den felkoden 3. återkommer felkoden ändå - sannolikt termostaten Ta en rejäl titt på 50:s kids för klaringe som jag länkade till dig. Den är mycket pedagogisk och bra tycker jag. E |
|
|
jhag kollade upp lite symptomer för en trasig vevaxelgivare. Kollade på en annan tråd här symptomerna verkade vara rätt så lika de jag har. Man får kämpa lite för att få den och startanär det är kallt men den går alltid igång. Det känns som att den tvekar och hoppar lite när jag accelererar (känns verkligen inte som 191 hästar) När jag kört med bilen till affären så startar den inte alls ibland när jag ska köra hem. låter nästan som att startmotorn inte snurrar alls. Men den har alltid gått igång ifall jag försöker en 2-3 gånger. Vet inte om de har med detta och göra men ACn låter konstigt på tomgång. det är inte kontinuerlig luft som kommer in i bilen utan de låter som att det kommer in i "våger" Den drar 1.4l/mil Imorgon så ska jag till en polare som har tillgång till lite mer kunskap och verktyg än jag. Ska göra en service på bilen. byta olja, olje filter, luftfilter, bränslefilter och kupé filter. Funderar på att dra till skroten för att handla en gammal vevaxelgivare och se ifall de är problemet eller är det mer värt att bara handla en ny vevaxelgivare när man kommit fram till att de säkerligen är problemet. |
|
|
såhär beter den sig vid start kolla 3.45 |
|
| Fast den brukar gå igång efter de där hostandet. | |
| Har själv inte haft detta problem, men har hört andra som haft svårstartad bil när den är varm. Då har det varit vevaxelgivaren. Den kan tydligen strula när den blir varm om den är dålig. Vissa fall har det hjälpt dem om de kyler ner den med vatten och sen startar den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.