|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag har en Bmw e46 325ci från 03 Det har uppstått ett problem där den inte vill starta på första försöket... Den går i princip alltid igång efter andra startförsöket. Ifall jag har tändningen i andra läget ett tag innan jag startar motorn så vill den ibland inte starta alls, utan då måste jag vrida nyckeln hela vägen tillbaka och starta motorn i "ett svep" Då brukar den gå igång. Fick även upp "check engine" lampan häromdan när den inte ville starta alls då lätt det som att startmotorn inte gick runt. Har beställt en felkodsläsare för att kolla den felkoden. Någon som har haft samma problem och vet lösningen, eller någon som vet vad problemet kan vara? MVH | |
|
Starta den på andra försöket på en gång då.. Hoppa över den första ;) Sorry kunde inte låta bli... |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Det som händer när du vrider är alltså att motorn inte går runt, alltså att _startmotorn_ inte jobbar och drar runt motorn? Eller menar du att du behöver nöta på startmotorn innan själva motorn startar? Om det är det förstnämnda så skulle jag helt enkelt tro att det är lite knas med din startmotor. Eller solenoiden till den. Inget konstigt på en e46 med lite år/mil på nacken. Anders |
|
Tack för svaret, jag har en video på vad som händer när jag startar |
|
|
Enligt din video skulle jag gissa på dåliga stift i första hand. När byttes de senast? |
|
|
Omöjligt att säga. Behöver inte vara stiften de håller ganska länge, läs felkoder först. |
|
|
p1620, p0174, p0171 Fick dessa felkoder enligt han jag handlade av ska stiften vara relativt nya... men man får väll öppnaq och se hur de ser ut |
|
|
Hej! p0171, p0174 innebär att du har en vacumläcka. Ett studietips: p1620 indikerar att termostaten är paj. Börja med att radera felkoderna. För att se om de kommer tillbaka. Vacumläckor kan vara riktigt svåra att hitta. Men surfa runt lite på tuben så hittar du de vanligaste problempunkterna. När det gäller termostaten bör du börja med att köra "livedata" från termostaten via ett diagnosverktyg. Börja sen med att rengöra alla kontaktdon och om det inte fungerar - byt termostat. E |
|
| Länk | |
|
Felet är solenoid på startmotorn! Dvs startmotorn kommer igång men hoppar aldrig ur in på svänghjulet. Har du märkt något skillnad att det blir sämre i fuktigt och regningt väder och startar nästan alltid på första försöket i torrt väder? Så var det på min gamla bil iaf. |
|
|
Tror också på startmotorn! Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kolla fueltrim värden på tomgång med varm motor. | |
|
Bilen har gått 21k mil Kan man byta startmotorn själv eller är det bara till att skicka in på verkstad? |
|
| Har du rätt verktyg, någorlunda bra kunskap om att skruva och ett varmt ställe att skruva i så klarar du nog själv. | |
|
Har inte lagt märke till någon skillnad ifall de är fuktigt/torrt ute.. Dock så märkte jag en sak idag när jag körde. Den startade direkt från kallstart på första försöket. sen så när jag parkerat bilen och gått ett ärende (bilen va varm) så startade den inte... Brukar de inte vara tvärtom? |
|
|
Att den inte startar när den är varm är ett tecken på fel blandning. Din startmotor går runt, jag hade inte bytt den i onödan. DME har registrerat blandningskoder, jag hade börjat med att felsöka utefter det. |
|
|
Enligt din video så jag är ganska säker på att det är strmotor som inte hugger i svänghjulet. Det låter ju annorlunda pga det blir ingen motstånd. Det har nog inget med om motorn är varm elr kall att göra. Den lever eget liv nu helt enkelt (asså strtmotor). Sedan har du säkert fler motorproblem samtidigt då du får några felkoder. |
|
|
Stäng av stereon så hör man bättre, den går igång varje gång man vrider på nyckeln. |
|
| För att utesluta om det är strtmotor så kan be någon att titta alt. filma om motorn snurrar ( typ om multiremmen går runt) vid dom försöken som det inte startar. Står motorn still medans du hör strtmotot snurra så är det fel på strtmotorn i annat fall så är det något annat. | |
| Ja bara för att man hör strtmotor innebär inte att motorn går igång för det | |
|
Det är ju inte så mycket jobb att kolla fueltrimvärden med en enkel obdläsare tar typ 5 minuter, syns direkt om det är tjuvluft. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.