|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vart och besiktade min vinterbil idag. Allt gick bra igenom förutom att det var förhöjda CO 2500 värden (fick 2,8 när gränsen är 0,3). Vad jag förstår så är det ganska förhöjda värden. Undrar vad det är som är felet då andra värden såg bra ut och bilen går bra med fin och jämn tomgång. Vad tror ni felet kan ligga i med dessa värden? Oljeservice gjordes i somras. Innan besiktningen tankade jag i 98 oktan. Bilen var normalvarm (3mil till besiktningen). Några förslag? | |
|
Lyfte upp bilen idag och tittade på hur avgassystemet såg ut. Såg direkt att det läcker avgaser på fler ställen på slutburken och såg även nåt litet sotprick i fabrikssvetsningen precis efter första dämpare (alltså den som sitter innan slutdämpare). ¨ Undrar om det kan vara det som påverkar CO 2500 avgaser på något sätt? Vad tror ni? Eller skulle då alla värden blir skyhöga? Bilder på slutburken: Länk Länk Länk |
|
|
Vet inte direkt. Går den ryckigt under 2000rpm om den är varmkörd? Riwa |
|
| Går hur bra som helst på alla varvtal. | |
|
Det kan vara lambda eller O2 sensor. Bäst att lämna till någon som kan läsa ut felkoder och analysera tror jag. Riwa |
|
|
Gjorde felsökning och det visade sig vara en massa felkoder. Hittade 16 felkoder i DME. Läser jag av felkoder med motorn igång så får jag 16 felkoder varav en röd (se bild) Med motorn avstängd får jag 15 felkoder, alla gula (se bild) Raderar jag felkoder så återkommer dom vid nästa avläsning. Vad tror ni om detta. Länk Länk Länk |
|
|
Jag är ingen expert på felkoder men Luftmassemätaren verkar ju inte funka? Någon mer som håller med? Det sägs ofta att om man byter ska det vara orginal bmw annars kan man lika gärna låta bli att byta. Riwa |
|
| Ja det lutar åt att lmm är kass | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag håller med riwa. DME verkar ju inte ens kunna få nån signal från LMM, den verkar ju inte bara vara "lurig" utan faktiskt helt stendöd. Resten (skuggkoder, gula) är väl i mångt o mycket konsekvenser av detta. Japp, BMW original byter man till. Inget annat. Anders |
| Konstigt att inte motorlampan tänds | |
|
Prova att dra ur kontakten till LMM - går den inte märkbart sämre då, är det något knas med LMM eller kontakten med den (kan vara kedjan LMM-kablage-Motorstyrningsmodulen). Har bilen sportluftfilter? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja jag ska testa o dra ut kontakten. Den har original luftfiltersats. Nu när jag tänker efter så kommer jag på att ibland när bilen stod stilla på tomgången så kunde motorn bara dö helt plötsligt. Sadan startar man om som inget har hänt. Det kanske hänt sammanlagd 5-8 gånger på ett halvårstid. |
|
|
Som tur så har jag en kompis som har 316 med m43 motor. Jag fick låna och testa med hans LMM i min bil och läsa av felkoder. Med eller utan motorn igång så fick jag 15 felkoder men alla verkar vara skuggkoder, inga röda. Tar jag bort felkoder så står det "no errors" men läser jag av igen så blir det samma sak igen. Är det något att bry sig om? Då kan man konstatera att det är något med min LMM iaf. Länk |
|
|
Testade ombesikta bilen idag med polarens lmm och den gick igenom dock var lamdavärde på gränsen. Inget besiktningsman (besiktningstjej) sa om men det stod i protokollet. Men då vet jag vad som ställde till problemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.