AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.627

Vad ska man tänka på när man väljer Navi i F30

Hej , sist när jag köpte BMW upptäckte jag till min besvikelse att jag köpte "fel" Navigation-system. Nu, när jag åter ska köpa en BMW (tittar på 2 år gamla F30, F34), vill jag vara säker på att bilen har sånt NAVI som jag vill ha. Därför vill jag ställa några frågor:
- Stor skärm verkar att föredra: men jag kanske har fel och det finns system som har alla funktioner även i den mindre skärmen?
- Jag vill ha radarvarning.
- Jag vill ha zoom till minst 50 meter (i det som jag kallade "fel" var det minsta jag kunde zooma 100m)
- 3d är "nice-to-have" men inte absolutnödvändigt. Har alla varianter det?

Med info ovan: vad ska jag leta efter i annonser?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
- Stor skärm verkar att föredra: men jag kanske har fel och det finns system som har alla funktioner även i den mindre skärmen?
Nej, Navi PRO har stor skärm och flest funktioner

- Jag vill ha radarvarning.
Finns ej

- Jag vill ha zoom till minst 50 meter (i det som jag kallade "fel" var det minsta jag kunde zooma 100m)
Navi PRO

- 3d är "nice-to-have" men inte absolutnödvändigt. Har alla varianter det?
Navi PRO har 3D, kanske även senare varianter av den lilla navi har 3D.

- Med info ovan: vad ska jag leta efter i annonser?
Navi PRO

/M

Mina bilar: Länk
Om det inte finns varningar för radar, finns det åtminstone angivelse för tillåtna hastigheten inom gps software?
Verdi
Det finns väl bara två. Navi Business och Navi Professional. Navi Business använder den mindre skärmen och är väldigt ovanlig. Navi Pro är det man ska ha. Tycker jag. :)

Vill du ha gällande hastighet så är det väl "speed limit info" du ska kika efter i utrustningslistorna.
Tack Verdi. Är det något man kan efterinstallera om det inte finns med från början?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag tror att du behöver kamera (som ingår i andra utrustningar också, t.ex. adaptiva kurvljus) om det ska vara enkelt att eftermontera. Det går nog annars också, men till en högre kostnad.
Med tanke på hur många BMW bilar som idag blir länsade på just navigationssystem. Vill man då verkligen ha det?
haha, jag menade om det går att efterinstallera bara hastighetsangivelse, inte hela navi systemet. Verkar vara ju nån form av software upgrade på sin höjd???

(@Chris87, tror inte att jag vill ta steget tillbaka till paperskartor efter att ha kört med navigationsystem dem senaste 10 åren )
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Chris87, en legitim fråga! Problemet är bara att den lilla skärmen är ett stort steg ned interiört jämfört med den större...
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Som sagt, för att hastighetsangivelsen ska funka så behöver den kunna läsa av skyltarna med kamera. Om inte kameran är installerad pga annan utrustning så behöver den eftermonteras. Det är klart att det går, men det är då inte längre bara en mjukvaruuppgradering. Om du har kameran kan du troligen låta nån hemmakodare slå på funktionen, då handlar det bara om parametrar.
Z3c 4 ever!: Det finns ju ingen anledningen att ta till papperskartor. Navigering med Google Maps, som mer eller mindre alla telefoner har idag, fungerar så mycket bättre än BMWs inbyggda navigationssystem, vilket även snabbt blir utdaterade. Google Maps uppdaterar mig veterligen sina kartor flera gånger om dagen plus att de erbjuder både en gatuvy och 3D-vy.

Jag har aldrig känt något behov av att ha navigationssystem i mina bilar. Speciellt inte när instruktionerna från Google Maps överförs via blåtandsanslutningen till bilen, som spelar upp dem i högtalarna.

Då det är du, och inte jag som ska äga bilen, är det viktigt att du köper det du vill ha.
Jag vill bara ge en annan bild kring ditt önskemål. Eftersom att det varje dag sker inbrott i flertalet BMW-modeller som har just Navigation Professional där all tillhörande elektronik stjäls är det surt att köpa en bil som riskerar att bli ett återkommande offer för inbrott. Jag känner själv en person som fått sin 3-serie länsade av allt vad navigationssytem och dylikt heter inte mindre än tre gånger under detta året. Hans originalmonterade larm verkar inte hjälpa alls. Varenda gång har de lyckats kringgå larmet trotts att bilen INTE har "Comfort Access" (nyckellös upplåsning utav dörrarna). Stöldskyddet i BMWs bilar är ju onekligen helt värdelöst.

För att återgå till diskussionen bör det vara följande tillbehör som du efterfrågar:
- Navigationssystem Professional
- Speed Limit Information
- Real-Time Traffic Information
- Bluetooth Professional
Chris87: kan du utveckla vad är Bluetooth Professional?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.