|
|
|
|---|---|
|
Hej Någon som kan rekommendera vart man köper en ny Valetronic motor för vettiga slantar, finns på eBay för 1500 kr. Trasslat med en beg. som visade sig inte fungera. E46 318i -05 med N46 motorn ( en pre E90 ) // Joachim | |
|
Har du testat att bara koppla ur kamaxelgivaren på avgassidan? Då inaktiveras valvetronic och kamaxlarna jobbar fullt öppet. Lite törstigare men utan valvetramssystemet. Riwa |
|
|
Eller förlåt, ifall din valvetronicmotor är helt trasig så är mitt förra svar helt fel ute. Riwa |
|
|
Tack Riwa Jo jag har över en tid fått Lean felkod speciellt när bilen gått varm/hårt då och då. Trodde det var LMM/CCV insugsläckage ( gått igenom/bytt), men så började Valetronic fel 2A67 fel dyka upp samtidigt vilket jag drog slutsatsen att Valetronic ( VVT) motorn inte längre hänger med, skojar med bränsleblandningen kring 2500-3000 rpm. Bilen går kanon för övrigt och Valvetronic jobbar bra- ser värden justeras i INPA. Hade en Valvetronic motor/Sensor som låg och skräpade, provade med att byta dem men vilken miss, alla felkoder som finns kring VVT sattes, kunde inte lära sig osv... Gick i limp-home läge utan VVT. :( Blev osäker på om man behöver ställa in VVT i änd-lägen men N46 motorn lär sig ändlägen vid uppstart bekräftat med BMW. Man kan se dem svepa med ventilkåpkan av. Bytte tillbaka till gamla sensorn, något bättre men fortfarande massa skumt när motorn var varm. VVT-motorn jag bytte till verkade vara helt ur fas. Bytte tillbaka till 1:a VVT motorn ( återställde helt ) nu går den fin fint, men tror den kommer sätta lean-felkod och VVT motorfel igen i hårdkörning. Rätt trött på att riva ventilkåpan nu ;) Skumt med VVT-motornera, testar man dem och kör på bänk, mäter resistans ser man inga fel men uppenbart händer något med dem när de är varma och körs... Så vågar nog inte köpa en beg VVT-motor från eBay som är "tested" |
|
|
Jag har läst i forum att man måste initeiera ändlögena på vvt motorn om man byter den så då får man nog ha nån instruktion och bra diagnostikverktyg. Men om bmw säger att det ska va automagiskt så säger jag inte emot. Min e46 N46B20 har just börjat gå hackigt upp till 2000rpm när den blir varm. 22000mil på mätaren. Internet säger, vi har bytt allt men vet inte vad det kan vara. Min bmw tekniker säger efter provkörning och egen erfarenhet att troligen är valvetronicmekanismen sliten och det kostar över 20kkr att byta. Min bil går lite hårt på tomgång nu med avgassidans kamsensor urkopplad men misständer bara mycker lite och sällan. Riwa |
|
|
Min bil hackade mer ju mera uppförsbacke/belastning jag hade nör jag accade från 1000-2300rpm. Hackandet kom bara om jag begärde halvgas, inte flytgas. Riwa |
|
|
Du har inga felkoder ? Har du bytt VVT-motorn ? Kedja bytt ? |
|
|
Kedjan, plastanliggarna och spännaren byttes kring 16000mil, dyrt. Jag har inte bytt motorn till valvetronic. En gång när jag provocerade fram blödder under några sekunder blinkade motorlampan kortvarigt. Jag tycker att det är konstigt att min bil gick som en dröm fram till för en månad sedan. Sedan tvekade den när jag skulle starta normalt har den alltid gått dåligt på låga varv (med gas/belasning) efter det. Hur är dina symptom förutom felkoderna? Riwa |
|
|
När den sätter felkoden kan man känna ett litet ryck och den känns lite tröttare. Nollställer jag koden är den bra igen. Har du inga felkoder satta nu ? Rasslar det kring ditt valetronic (kan du höra något kring VVT) ? |
|
|
Jag har ingen felkodssare tyvärr. Har inte uppmärksammat att den låter annorlunda än den brukar men lite snurr och rassel är det nog därinne om man lyssnar på en fots avstånd. Riwa |
|
|
Ok men det är nästan ett måste med en gammal BMW att kunna ta felkoder, du känner ingen som kan hjälpa dig ? Finns ju del enkla man kan köpa också. Tror inte ditt VVT system är slitet till den nivån att bilen går dåligt, det är något annat. Har du haft fel-kods blink finns felkoder sparade. Inte säkert att de säger allt men de pekar ofta åt ett håll. De flesta verkstäder kan läsa ut koder idag. |
|
|
Jag återkommer ifall jag läser ut felkoderna, tycker bara inte att det är värt 1000kr hos bmw. Tror en kollega har utrustning. Läste i ett annat forum att n42 och n46 har ett extra gasspjäll som alltid står helt öppet när valvetronic fungerar. Således är det nog det gasspjället jag använder nu när jag kör untan kontakten mot kamaxeln på avgassidan. Gjorde långkörning igår, bilen går lite hårdare men inte slöare eller törstigare, 0,65l/mil på landsvägen. Riwa |
|
|
Jag läste även att om man byter en dålig trasig vvt motor måste den ställas in med disa/inpa, häng extra över axeln på den som utför arbetet. Tydligen ett jobb för den kvalificerade verkstaden. När man mäter över vvt mororns poler ska det vara oändlig resistans annars är den kortsluten, resonerar folk. Jag tror att man blir lurad av att fel på vvt motorn inte sätter några fel i kombination med att bilen fungerar hjälpligt pga det extra gasspjället. Riwa |
|
|
Ok Jag har mätt mina två VVT motorer och båda visade ca 0.5 ohm vilket stämmer med några uppgifter på forum jag hittat. Nu borde man mäta på en ny motor eller få uppgifterna från BMW. Sen har jag alltid fått bilen att lära motors änd-lägen själv vid byte / batteri av längre tid. Tändning på vänta 4-5 sek, sen börjar den svepa max lägen, stäng av och vänta 30 sek, starta. Går även att trigga infrån INPA under VVT menyn men blir samma som den gör själv. Ser fram emot dina felkoder :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.