|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag vet inte om den här frågan varit uppe innan men det tål att diskuteras. Vad är skillnaden på ett exempelvis Michelin Pilot Super Sport med eller utan stjärna? Mina 18" har en stjärna medans mina sprillans nya 19" INTE har det? 19" är i exakt CSL-spec dvs 235/35/19 + 265/30/19 "Tyres with the BMW Star marking are specially developed and tested by BMW in collaboration with leading tyre manufacturers to provide this harmony and ensure optimum performance, comfort and safety." Med stjärna (ovanför oket typ) Länk Utan stjärna Länk | |
| Utan stjärna = Kassera dom! Går inte att åka med på en M-bil!! ;) :P | |
| Haha får väl lägga ut en annons "Bortskänkes" | |
| Det som KAN skilja: mönsterdjup, stommens uppbyggnad (antal plies samt dessas kvalitet/tjocklek/densitet/placering) samt ev (ytterst tveksamt) något tweakad gummiblandning. | |
| haha, bara skicka dom till min adress annars! :D | |
|
Skänka bort!? Ånä, du kan väl inte begära att någon skall ta hand om skräpet helt gratis! Rimlig ersättning för resa och hantering vid avhämtning är väl på sin plats! ;) Som redan nämnts, har stjärnmärkta däck lite "fin-tunade" egenskaper, gentemot standarddäck. I BMW:s fall verkar det som (man får inga officiella svar från BMW och däcktillverkarna, men en sammantagen bild som framkommer på många olika ställen ger vid handen) att det är lite styvare stommar som är största skillnaden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mao så är det inget man märker för en gatbil? Jag har även läst att det betyder att dimensionerna är märkta för just BMW men att däcket är detsamma, alltså blandning osv. Sen har jag även läst att det kan skilja på höjd och bredd. Michelin avslöjar inget själva så klart :) |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Tycker du fick ett bra svar på Zpost. För de som är intresserade: Länk |
|
Skillnaden mellan däck med stjärna eller annan OE symbol är alltid svår. Som tråden Westersund hänvisar till, är gummiblandning, mönsterdjup vanliga faktorer att ta upp. Jämför du ett Med OE-märkningen med ett utan kan man på samma dimension ibland mäta olika bredd också. Jag bytte däck på min M5 E39 innan långresa genom Europa förra sommaren för att ha bra mönsterdjup när vädret slår till. Dom nya var MO-märkta (Mercedes) och fungerade klockrent. Vi var 5 kompisar i varsin "sportbil" och körde hyfsat hårt i alperna. Jag hade lika bra grepp och stabilitet med dessa som tidigare däck. Jag bytte från Michelin Pilot Sport till Dunlop Sport Maxx RT2 "MO". Nu körde jag inte på bana så däcken pressades såklart aldrig till sitt yttersta, men dom var riktigt bra när det låg mkt vatten på vägbanan. |
|
| Dunlop Sport Maxx RT2 sitter bland annat originalmonterst på A45 AMG | |
|
Ja MO står för Mercedes Only men det var ju bra att det gick bra :) Jag undrar om inte MO + * är försäljningsknep så att originalhandeln ska tjäna mer? |
|
|
Ja eller hur :) Jag är nog inne på samma spår som du Phoenix. Hoppas du blir nöjd med däcken :) |
|
|
Nja, priserna är ju oftast desamma.... Dessutom minns jag en tråd där en M5-ägare (har jag för mig) hade problem med stabiliteten efter att ha monterat MO-märkta däck. Efter diverse turer med däckhandlaren monterades "standard-däck" utan OE-märkning men av samma fabrikat och modell som MO-däcken. Vid en direkt jämförelse kunde man se att mönsterdjupet var betydligt djupare på MO-däcken, vilket troligen gav bättre komfort men sämre stabilitet. Vet även att Porscheförare har fått stabilitetsproblem då de monterat "standarddäck" i stället för Porsche-märkta dito (N-märkning i kombination med en siffra). Sedan kan det säkerligen finnas smärre skillnader många gånger, men skillnader finns... Så OE-märkningarna är inte marknadsföringsknep! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här är svaret ja fick från Michelin: Hej Filip, Tack för att du kontaktar Michelin. Stjärn markeringen visar att däcket är utformat speciellt för den bil/modell för att ge bästa prestanda. Du kan absolut köra med däck utan stjärn markeringen, men vi rekommenderar alltid att sätta på däck som har de för att få bästa resultat. Ha en bra dag och tveka inte på att höra av dig med mer frågor. |
|
|
Jag frågade vad som exakt skiljer och fick följande förvirrande svar: Hej Filip, Tack för att du kontaktar Michelin. En utmärkt fråga - Markeringen * återfinns på profilen av originaldäck som medföljer BMW. Det innebär att däcken har utvecklats och tillverkats enligt särskilda specifikationer och krav framtagna av biltillverkaren. Detta betyder inte att däcken är bättre än däck utan markeringen, utan endast att dessa har blivit godkända av BMW för deras fordon och garanterar optimal prestanda. Skulle du montera ditt fordon med stjärnmärkta däck rekommenderar vi att du gör det på alla fyra positioner. Stjärnmärkta däck kan även användas på andra bilmärken och modeller. Däck med samma kommersiella namn finns också med andra markeringar vilket betyder att däcken har blivit tekniskt godkända av en annan viss biltillverkare. Michelin har däck godkända av samtliga biltillverkare i nästan alla dimensioner. Jag hoppas att jag har lyckats svara på din fråga. Ha en bra dag och tveka inte att kontakta oss igen. |
|
|
Har fått liknande "glidande svar" från olika däcktillverkares support när jag ställt samma fråga... Verkar inte gå att få ett vettigt/uttömmande svar från någon tillverkare. I vissa fall är däcken helt klart annorlunda specificerade och andra fall kan det nog vara så enkelt att de tagit ett standarddäck i en en viss generation och fått "godkännande" från diverse biltillverkare och därefter märks "standarddäcken" med OEM-märkning. Paradoxalt nog kan det senare innebära att man får ett sämre däck från en tidigare generationskonstruktion när man köper ett OEM-märkt däck i stället för att köpa ett "omärkt" däck med samma namn som kan ha utvecklats i flera steg efter OEM-märkningen fastställdes... Summa summarum är det oftast riskfritt att montera "omärkta däck" trots att det kan finnas OEM-märkta alternativ. Å andra sidan är det nästan alltid odramatiskt att montara OEM-märkta däck på "rätt bilmärke" då man vet att biltillverkaren har godkänt bilens uppträdande med sådana däck. Har dock läst att Porsche-förare fått stabilitets-/väghållningsproblem då de monterat "icke Porschemärkta" däck. Porschemärkta däck skall tydligen vara betydligt hårdare i sidorna på stommen och ge stabilare egenskaper än "standarddäck"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.