AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
854

Skyltar?

Trots att jag vid ett flertal tillfällen har försökt reda ut vad som gäller skyltar så har jag ej kommit till 100%-ig klarhet.
Att gula skyltar ej gäller är helt klart.
Röda skyltar gäller i SE två veckor - halvklart.
Vissa hävdar att man ändå måste ta ut interrimsskyltar i tullen och lösa en trafikförsäkring?? Att det var så tidigare vet jag och om det skulle vara så fortfarande så har jag med flertalet andra haft tur som har klarat sig.

Personliga skyltar - ej klart. Vid kontakt med vägverket så kan de ej svara på om skyltarna gäller vid import, dvs om jag tar med dem ned och sätter på den nya bilen.

Vad är era reflektioner?

:)

gula skyltar gäller bara i tyskland röd är för export och gäller även här hemma i sverige i 2 veckor med trafikförsäkrin som du får när du köper dom röda i tyskland gröna handlar plåtar gäller ej i tyskland men däremot i danmark funkar dom bra.
li
2
lilo
525 -88
Ang import o importskyltar

En intressant detalj aer att bilen maoste vara besiktad foer att fao de roeda skyltarna (Ausfuhrkennzeichen). Har sjaelv faott erfara detta. Behoevs inte foer gula 5-dagars (Kurzzeitkennzeichen). Men det kanske bara aer jag som aer pantad nog att koepa en obes bil m rep-behov utomlands?!

Har funderingar:
*Om man koeper svenska skyltar i tullen, hur laenge gaeller de? (skulle behoeva fixa lite innan bes).
* Vet ni naogon som blivit stoppad av svenska polisen med faerd med gula skyltarna? Hur mycket var boeterna isf? Brukar ju heta att de gula skyltarna inte funkar i Danmark. Men funkar det alltsa i Sverige? Koer man dao foersaekrat eller funkar det bara foer att svensk polis/tull inte fattat galoppen?
* Staor i begagnatguiden att forsaekringen som man koept i Tyskland eg. gaeller i Sverige, men att tullen kraever att man koeper en trafikfoers. aendao. Avser det de roeda skyltarna eller de gula? Enl tanterna pao zulassungsstelle haer gaeller de gula endast i Tyskland. Men om man har roeda skyltar, varfoer skulle man vilja koepa svenska vid tullen?

Dom röda skyltarna (exportskyltarna) gäller i tyskland,inte i sverige. När du kommer till sverige behöver du ordna nya skyltar hos tullen, röda interimskyltar.

Jag vart invinkad i tullen med tyska exportplåtar som jag fick i tyskland, kl var 02:00 och tullkontoret var stängt. Fick vänta till dagen efter för att fixa interimskyltar, 150kr. Hade talat med försäkringsbolaget och ordnat en interimförsäkring innan.

Jag hittade information om skyltar och regler på tullverkets hemsida samt bilprovningen och via försäkringsbolaget.

/oskar
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Oskar K, fel fel fel.
Det gäller i Sverige.
Länk
Lilo,

det där med besiktning verkar vara olika. Jag har köpt bil i Hamburg, Augsburg, Bitburg och Paderborn. I Augsburg behövde man inte besiktiga bilen för att få regplåtar trots att den hade varit avställd...verkar som att det skiljer mellan olika delstater eller kommuner i tyskland. Kanske Jörgen eller Johan kan ge lite ljus över denna situationen...?

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Det är nog som du säger simon_en, det skiljer sig, det är ju liak med om man måste ha passet i orginal för att få ut röda skyltar. Jag har inte lyckas med det, men det finns de som lyckas med det.
Hur som helst, får du kör med röd skyltar i Svedala idag, men inte förr. Förr fick man 800 kr, brukande av icke reg fordon, tror mej, kanske scanna boten ;-)

mvh Jörgen, som sitter och letar E23,E24, dessa fattar ju.. E28,E30,E32,E34,E36,E38,E39,E46,Z3 ...
Där ser man... jag importerade i mars 2001 var väl med dom gamla reglerna då. Jag kom iallafall inte längre än till tullen malmö, om man inte skulle ha kört utan trafikförsäkring.

Oskar
Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Nya regler nu. Dock är det så att tullen ej kan ge dig böter i vilket fall. Råkade ut för samma sak som dig Oskar när jag hämtade bil för några år sedan. Jag struntade dock i vad TULL-TULL sade och åkte iväg. En tullare har ej befogenhet att hindra dig att köra på svenska vägar med oregat fordon. Det får endast polisen göra.

Jag ringde tullen i Trelleborg när jag kom hem o talade med en förman om detta. Han skulle se till att tullare ej i fortsättningen gick utöver sina befogenheter.

Stämmer med 800 kr med oregat fordon. I dag får man köra med de röda skyltarna i Sverige, ej de gula.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.