AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.544

e32 730 v8 rycker när jag släpper gasen

Pu
60
Puttes90
525ia -03
Hej!

Jag har nyligen köpt mig en till BMW.
Jag köpte en -94 730 med v8.
När jag kör landsväg och släpper på gasen så rycker det till en gång.
På tomgången så tycker jag även att den vibrerar mer än vad den borde göra. Inte mycket, men ändå märkbart.

Sedan så när jag kör i typ 40 km/h så är det väldigt svår att gasa bara lite grann (för att endast hålla farten), utan då är det endera ingen gas, eller gas så att jag accelererar.
Kan dom två sakerna höra ihop?

Jag har funderat på om det eventuellt kan vara nån motorkudde som är lite ledsen, men vet faktiskt inte. Någon av er gurus som kan ha någon aning om vad som är fel?

BMW mach frei!! Wenn sie arbeiten
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Hur rent är spjällhuset?

//Peter
Pu
60
Puttes90
525ia -03
Ingen aning, jag har helt ärligt inte börjat skruva nånting i den. Tänkte se ifall någon här visste vad det skulle kunna vara innan.
Men när jag kör vanligt så går den hur fint och rent som helst, så tycker det vore konstigt med spjällhuset.

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Har du prövat om du har möjlighet att göra en stomp-test?

Gott nytt år.

//Peter
Pu
60
Puttes90
525ia -03
Ehh, vad är det för test?

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Många BMW modeller före -96 hade möjlighet till en "primitiv" testmöjlighet som gick ut på att du skulle trampa 5 ggr på gaspedalen inom 2 sek när din eml-lampa slocknade med tändningsnyckeln i läge 2 (motorn skall inte starta). Sök på forumet eller på andra forum för information.

//Peter
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

V8:orna har inte EML... som väl är =)
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Om jag ska försöka mig på att bidra konstruktivt också, så kolla tändstiftsbrunnarna. Det är vanligt att ventilkåpspackningarna läcker så att stiften badar i olja på dessa motorer. Insugsmembranet brukar också ofta behöva bytas på dessa bilar. Båda är standardfel som ger vibrationer. En dålig motorkudde gör givetvis att vibrationerna kan kännas ännu tydligare.

Enstaka ryck och problem med gasen borde vara något annat. Inte helt ovanligt att wires till gasspjäll, sekundärt gasspjäll (ASC+T), och farthållare blir slitna och börjar orsaka problem på dessa bilar heller.

De felkällorna hade jag börjat undersöka. Lycka till :)
Pu
60
Puttes90
525ia -03
Tackar.
Insugsmembranet är bytt, men jag har inte kollat tändstiftsbrunnarna.
Men dessa vajrar, vart sitter dom?
För antispinn får nämligen inte stänga av, kanske kan höra ihop...?

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Vajrarna går ovanpå motorn till spjällen. Ta av täckkåpan överst så ser du. Om du inte kan stänga av antispinn skulle jag börja med att undersöka det, tror definitivt att ryck och svårigheter att gasa "lagom" kan ha med det att göra. Dålig box kanske. Men detta finns det nog andra som kan bättre. Är dock rätt säker på att vibrationerna har med andra saker att göra.
Pu
60
Puttes90
525ia -03
Aha.

Är det någon som vet ett bra sätt att se om det är fel på nån box i bilen?

Jag har nyligen köpt INPA med tillhörande kablar, men har än så länge inte läst på hur programmet fungerar, så jag har den delen i felsökningen (om det går att använda den på en så gammal bil).

Pu
60
Puttes90
525ia -03
Ingen som vet hur man kollar om boxen för ACR är hel, eller om den felar?

Pu
60
Puttes90
525ia -03
ASC menar jag så klart...

1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Gradvis gas verkar vara en problemkälla. Primärt tänker jag på kärvande gasspjäll.

ASC styrs väl av vajer på dessa. Om man kan montera en kamera i motorrummet och se om vajern rör sig under färd med ASC urkopplad så har man funnit en felkälla.

Ryck om det känns i bilen efter gasuppsläpp tänker jag på motorkuddar eller glapp i drivlina.

Manuell eller automatlåda? Är det automat, så pröva att köra i 40km/h i 2:a och 3:e växeln? Och se om felet uppkommer då.
Har du bytt eller gjort rent fördelarlock och rotor om du har en sådan?
Jag hade det på min e32 och den gick inte igång, tog isär och slipade med en dremel och den fungerade fint i 2 år tills jag sålde den.
Original är det dyrt och lite bökigt att byta så det är rätt vanligt att det inte byts.
Pu
60
Puttes90
525ia -03
1up: Jag ska se om det går att göra. Enda problemet är att det går itne att stänga av ASC utan att dra ut säkringarna för den. Den går alltså inte att stänga av på knappen.

delorian: Det är individuella tändmoduler för m60 motorerna. Det är bara m30 motorerna på e32 dom har fördelare.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.